Slim skrev:
panda666 skrev:
Slim skrev:
Har ev en Passat Alltrack på gång och tänkte höra vad som är vanliga fel. Hör allt ifrån att det är skräp, till att det är en prisvärd och bekväm familjebil.
Rost: Vissa säger att rost är ett problem på dessa, men kan inte säga att jag sett så många rostiga. Är det några speciella ställen man ska ha koll på?
DSG: Jag vet att det sägs myclet ont kring denna låda, även om jag fattat det som att den 6vxl som det handlar om här(DQ250?) skall vara bättre än torr 7vxl. Vad ska man leta efter vid provkörning? Hur dyrt är det att åtgärda Mekatronikenheten? Brukar annat rasa på DSGn? Hur illa är det på riktigt?. Trist att välja bort hela VAG pga detta om det går att leva med lådan...
Motorn: Finns något att tänka på här? Låter på det jag läst mig till som att det är en relativt problemfri motor? Helt ok ork och drar rimligt för bilstorleken.
Övrigt: Finns andra fällor? Fyrhjulsdriften är väl Haldex?
Det som lockar är en stor, bekväm relativt modern bil där man får mycket utrustning för pengarna. Den får dra mycket vilket är bra(behöver minst 1800kg) och motorn är pigg. Just denna bil är firmabil i dagsläget och skulle i så fall köpas loss, så är en ägare.
Om jag hoppar denna, vad är då ett bra alternativ? Pris mellan 100-150k...
om du redan känner till alla problemen varför vill du endå ha den? Rasslande dsg lådor ha ja sett fram emot till 2016. Rostiga också , nyare 2016+ passater är bättre i rostfronten men antar att dom inte hunnit rosta ännu. Det är dina pengar självklart och vill du riskera problem me motor låda äre bara du som vet. Kolla andra märken kanske. Skoda är samma skit fast annat namn bara. Audi a6 har ja inte lagt märke till så mke fel på lådorna men andra kan säkert chippa in här med mer info. Har hört allt mellan 25-50.000kr för lagning av lådan. Och jesus vad många lådor ja sett o hört låta illa, inte ens roligt längre. Vilken fin överraskning att berätta för familjen sen när det händer att kolla familjen, lådan har börjat låta illa, kostar mellan 25-50k att laga. Hejdå julklapparna eller semester. capiche?^^
Ja, redan på de svar jag fått ser man ju varför jag funderar. Ditt svar är att det är skräp, men Simlar menar att den är rätt ok. Det är svårt att sålla bland svaren så vill gärna ha input från båda håll...
Att lådan låter illa brukar väl snarare vara svänghjul än låda? 25-50 låter som helt ny mekatronik. Har fattat det som att de ofta går att laga, eller är det sällan det funkar?
Det finns mycket skrivet kring DSG, men det är svårt att skapa sig en nyanserad bild.
Om du tar en titt på pandas tidigare inlägg, så går det rätt snabbt att konstatera att den samme ratar ALLT som har med VAG att göra. Och därigenom gärna slänger in att när folk har problem med en vagkärra från 1995, så är det relevant av panda att påpeka problemen han ser på 2015-bilar. Och vad vill jag ha sagt med det? Att det panda trycker ur sig gällande bland annat VAG, är ungefär lika nyanserat som solidfärgen svart.
Som redan påpekats i tråden, så finns det bättre och sämre dsg-lådor inom vagfamiljen.
Du är redan inne på felen som är vanliga; svänghjulet, mekatronik:en och sen en till; lager som väsnas.
Men, de 50K som panda dillar om, betalar du inte ens för en helt genomgången låda, inte ens några 25K. Och ja, de (mekatronikenheterna) går oftast att laga.
Men, det är klart, det är lätt att skrika sig hes...
Rost är "som vanligt". Du kan hitta en som ser ut som sju svåra år, och en som är rostfri. Som med alla bilar.
- - - - Edit - - - -
Som ett stilla försök har både jag och andra försökt få ex.vis panda att skaka fram någon form av statistik på hur "ofantligt dåliga bilarna är", men, det lyckas givetvis aldrig. Än mindre statistik i förhållande till andra bilmärken. Men, igen, det är lätt att skrika sig hes