Har skaffat mig en ny topp till motorbygget. Kommer ifrån en V70R 04:a. B5254T4 Har haft den i tvätten hela dagen och sen glasblästrat. Nu ska den plockas isär och mirafräsas och snyggas till lite i kanalerna, riktplanas och kolla över ventilstyrningarna så att dem är fräscha. Kommer använda mig av avgaskammen som satt i toppen och sen ta insugskammen från en sugmotor utav samma årsmodell.
Blivit lite gjort med framvagnen. Nya bussningar och allt blästrat och lackat utom själva framvagnsbalken, den tar jag nu när motorn ska plockas ur och bytas.
Nya SKF lager isatta Efter blästring och lack. Det som inte har pulverlackerats har jag sprayat med hammarlack. Har nu monterat Bilstein B4 stötdämpare runt om på bilen. Mycket bättre väghållning nu än innan men ändå bra åkkomfort. Dragit nya bromsrör och monterat stålomspunna bromsslangar, även köpt snabbfästen från LMR som håller slangarna på fjäderbenet. Så nu slipper man dela på slang och rör om man behöver ta bort fjäderbenet. Köpt spridare Bosch 1300cc och två stycken bränslepumpar från Speeding som heter Walbro 340 silver E85. Det är en ombyggd pump som ska klara E85. Detta är förpumpen jag ska ha till catchtanken. En Deatschwerk Micro. Har köpt mig den nyare veven som är lättare. Också en insugskamaxel från en sugmotor. Denna kamaxeln ska vara lite vassare än turbons.
Senast redigerat av kallenystrom (21 december 2019)
Ett tag sen jag uppdaterade nu. Men lite har hänt. Har rengjort blocket ytterligare och sodablästrat det. Har nu lämnat iväg block och topp hos Görans Motorteknik som ska bearbeta dem. Så om nån månad kan man börja bygga ihop motorn.
Har fått tillbaka vevpartiet från balansering.
Köpt in en catchtank för vevhusventilationen och en BTR. Fina grejer från Nuke.
Har nu bytt bussningarna i bakaxeln då dem var för mjuka när man bytte till hårdare bussningar i övre stagen. Så nu fick det bli Superpro där nere.
Har demonterat bakrutan och sidorutorna och tonat dem. Rökfärgat blev det. När bakrutan ändå är urmonterad så passar jag på att bygga en ny hatthylla med nya högtalare. 7x10” Hertz kommer det sitta där.
Och när man ändå skulle byta högtalare i hatthyllan så kan man ju lika gärna börja bygga baslåda och göra klart ljudet i hela bilen.
Fått hem högtalare, steg och ljudisolering från BRL nu.
Baslådebygget Tanken är att flocka allt. Lådan är på 45L. Anledningen till att basarna inte sitter i centrum är för att porten inte ska ta i dem på insidan. Porten passade perfekt i skidluckan bakom armstödet.
Påbörjat ljudisoleringen.
Har bytt förpumpen i tanken till en Deatschwerk micro. Har också bytt slangen till en som tål E85. Pumpen är i princip exakt samma storlek som original. Man behövde slipa upp lite i hållaren som man sätter fast pumpen i.
Vad är det för ljudisolering och vart finns det att köpa?
Mvh
Lucif3r skrev:
Ser ut som silentcoat som BRL säljer?
Ja det är silentcoat 2mm från BRL. Köpte 8kvm för 1000kr nu när det är Elmia-rea hos dem. Blir stor skillnad när du har monterat dem. De är väldigt lätta att arbeta med och sitter verkligen fast när man tryckt dit dem.
Vad är det för ljudisolering och vart finns det att köpa?
Mvh
Lucif3r skrev:
Ser ut som silentcoat som BRL säljer?
Ja det är silentcoat 2mm från BRL. Köpte 8kvm för 1000kr nu när det är Elmia-rea hos dem. Blir stor skillnad när du har monterat dem. De är väldigt lätta att arbeta med och sitter verkligen fast när man tryckt dit dem.
Ok, är det anpassa för billjud eller funkar det lika bra för övrig ljuddämpning istället för asfaltsmattor som man använder i golv och dörrar mm?
Vad är det för ljudisolering och vart finns det att köpa?
Mvh
Lucif3r skrev:
Ser ut som silentcoat som BRL säljer?
Ja det är silentcoat 2mm från BRL. Köpte 8kvm för 1000kr nu när det är Elmia-rea hos dem. Blir stor skillnad när du har monterat dem. De är väldigt lätta att arbeta med och sitter verkligen fast när man tryckt dit dem.
Ok, är det anpassa för billjud eller funkar det lika bra för övrig ljuddämpning istället för asfaltsmattor som man använder i golv och dörrar mm?
Det är för både och. Dem tar bort panelresonans och dämpar även vägljudet utifrån.
Vad är det för ljudisolering och vart finns det att köpa?
Mvh
Ja det är silentcoat 2mm från BRL. Köpte 8kvm för 1000kr nu när det är Elmia-rea hos dem. Blir stor skillnad när du har monterat dem. De är väldigt lätta att arbeta med och sitter verkligen fast när man tryckt dit dem.
Ok, är det anpassa för billjud eller funkar det lika bra för övrig ljuddämpning istället för asfaltsmattor som man använder i golv och dörrar mm?
Det är för både och. Dem tar bort panelresonans och dämpar även vägljudet utifrån.
Dragit elen inuti baslådan innan locket limmades dit och lådan skickades iväg på flockning.
Ljudisolerat i alla dörrarna och under baksätet. Isolerat med principen att man täcker ca 25%.
Gjort klart hatthyllan.
Satt i bakrutan och monterat en svart list i gummilisten. Rengjort jalusit och satt dit ny 3M tejp. Tog loss regplåten bak och tätade dem gamla hålen så det inte ska komma in vatten. Satte även 3M tejp på plåten för att den inte ska skramla mot plåten.
Införskaffat en Nuke-rail.
Köpte på mig elektriska fönsterhissar och sidospeglar. Så ska gå igenom och rengöra allt samt fräscha upp elen. Sidospeglarna ska blästras och sen lackas.
Jo för att om man isolerar ca 25% så får man bort det skrammel och oljud som är mest väsentligt utan att det blir för avancerat. Vill man ha bort mer/allt så måste man dels ha olika dämpmattor i olika material samt täcka i princip all yta.
Har nu fixat en katalysator som ska sitta på vid besiktning. Har gjort den lika lång som cut-outen är och med v-band så att det blir lätt att byta mellan dem.
Nu kan det hända att det blir lite paus med bilen då en bromsbänk har inhandlats och ska installeras. Smidigt att ha sen när bilen ska mappas och jag har satt i Maxxecu:t
Monterat och fastdraget. Bara kabeldragning kvar nu. Tänkte sätta ett Volvo-emblem bredvid basarna på lådan, så får skaffa fram ett sånt nu. Monterat fönsterhissarna och dem tonade framrutorna. Var inte svårt att eftermontera elhissarna, behövde endast koppla in sig på säkring 7 och 10 och jorda en kabel vid reläet sen så fungerade dem. Har gjort rent och smörjt hissarna innan monteringen samt fräschat upp kabelhärvan.
Dragit klart alla kablar till ljudet och ljudisolerat hela golvet i bilen. Fått hjälp av några goda vänner med kabeldragning samt plocka ur/i all inredning så man hann bli klar till midsommarhelgen.
Baslådan spelar nästan över förväntan med tanke på att detta är den första vi byggt och vi bara letade upp ett program som räknade ut måtten på lådan. Högtalarna spelar rent och fint så jag är väldigt nöjd med ljudbygget med tanke på att det inte kostade nåt överdrivet mycket. Här ser man porten som mynnar ut genom armstödet. Även hatthyllan smälte in fint med resten av inredningen. Dörrsidorna med högtalarna blev riktigt bra och att jag har monterat elektriska fönsterhissar gjorde det lättare när man slapp en vev som kunde ha tagit i MDF-ringarna.
Bilen fick sig en tvätt på midsommar efter att ha stått inne rätt länge i garaget.
Varit och hämtat mina motordelar också från Görans Motorteknik. Riktplanat, portat, mirafräst, borrat och slipat nya ventilvinklar. Så nu kan man börja sätta ihop allt.
Knackat ur pluggen i ventilkåpan och ersatt till en med urtag för vevhusventilation.
Såhär ser portningen ut. Behövs inte röras så mycket då dessa flödar så pass bra från början så det är mest tillsnyggat från gjutskägg och spetsat till delningen i kanalen. Även ventilstyrningen är bortslipad. Mirafrästa ventilsäten och andra vinklar på ventilerna. Toppen bearbetad av Görans Motorteknik i Hovmantorp.
Plockade ur ventiltätningarna Jättesmidigt att montera ventilerna när man använder en tryckluftsdriven ventilbåge
Sätter i hårdare ventilfjädrar. 30kg vid 34mm inspänningstryck gentemot original som har 24,5kg vid samma inspänning.