Opel Olympia skall gå från folkracebil till gatbil. Bakgrund Jag budade in denna bil som Fjexon kämpat med i ett år , han fick tyvärr bara köra den 2 heat. Svartflagg i första och vinst i andra , men för få poäng för att få köra... Visa mer
En liten bild på hur denna bil såg innan den blev Folkrace bil Micke Fjexon la ner ett stort jobb att förvandla den från ett 20 års vilande på en åker till att den kom ut på banan med breddade skärmar och 180 hästars Volvosnurra och drivlina.
Foto Fredrik Lager.
Idag har jobbet fortsatt med spackling , tror taket blir klart imorgon.
Idag har givit mig på sidan på bilen mot skärminfästningen. Bilen har varit med om någon trafikolycka någon gång i tiden så denna sida var tydligen riktigt dålig enligt Micke som byggde den som folkracebil.
Hur som sidan ska vara rak , nu var den inböjd ca 2 cm. Skulle fuska till detta med glasfiberspackel , men varför göra saken lätt så jag kapade loss sidan mot skärmen och försöker räta ut den och svetsa tillbaka.
Liten kul sak som jag tagit upp hålen till igen är ju svängpilen
Sedan har jag gått och tyckt bakskärmarna är klumpiga och fula , så nu satte jag kapen i dem och gjorde större öppning för hjulet , så nu är det bara att fixa nya skärmkanter igen , hoppas inte bara det är jag som tycker nya hjulhusen är snyggare än mig.
Ta en helbild på bilen från sidan, man måste se helheten för att kunna bedöma hur det ser ut. Men helt klart är det skumma hjulhus på dom gamla Oplarna... Ett riktigt fränt bygge du pysslar med !
Idag blev det nog lite 18års varning. FÖRLÅT MIG . Det blev avgassystem ut genom skärmen , samt inlagt urtag för kofångaren. Nej det är inte fyllt med enbart glasfiberspackel även om det ser ut så , det är plåt där bakom.
Grymt härligt projekt. Tror dock att andra fälgar (plåt) och högre profil gör bilen mer rättvisa.
Tack för du gillar mitt projekt. Njae inga plåtisar , mer sugen på 20 tum med knappt däck alls , men nä det blir dessa 17 , jag kommer inte att lägga massor pengar på denna bil .
Som Guiseppe skriver, plåtfälgar med hög profil passar mycket bättre på en bil som den här och kostnaden är försumbar. Googla på Renault CV4 så ser du hur fränt det kan bli.