3521
Sök

Hur ofta har ni blivit bärgade?

557 Inlägg
3 mars 2019
Trådstartare
#1
Jag köpte en Peugeot 407 i januari för fem år sedan som hade gått 7400 mil och hade ifylld servicebok. Nu har den precis passerat 10 000 mil så den har körts ungefär 500 mil om året och servats enligt plan. På denna tid har jag blivit bärgad minst fyra gånger.

1. Några månder efer att jag köpte den la en sensor i avgassystemet av och bilen hamnade i "halta sig fram-läge". Eftersom jag var på väg från Frankrike till Sverige och det max gick att köra 70 km/h eller så blev det bärgning och hyrbil resten av sträckan (diesel och jag råkade tanka bensin så en bärgning till men det var i alla fall en annan bil).

2. Efter en vanlig service hos J-Bil tändes bromslampan. Bärgning. De hade bytt bromsvätska men glömt att dra åt någon ventil så bromsvätskan hade läckt ut.

3. Tidigare i vinter motorstopp pga gasspjället hade hakat upp sig (eller snarare, det funkade normalt i någon halvminut efter start men när bilens säkerhetskoll vid start var klar så slutade gasen fungera, dvs tryckte jag på gaspedalen hände ingenting). Helt utan förvarning. Bilen funkade som vanligt när jag parkerade den men ett par dagar senare när jag skulle använda den igen gick den inte att köra.

4. Och så för ett par dagar sedan, bilen står parkerad i ett villaområde utanför Stockholm en "oblåsig" dag men får ändå ett träd över sig. Lutar åt inlösen (men det blir en annan tråd) :-(

Jag vet inte om jag direkt har någon fråga "är detta normalt?" känns lite konstigt att fråga men att bli bärgad nästan en gång om året när man kör 500 mil/år och bilen inte har passerat 10 000 mil - händer det ofta eller!?

6 060 Inlägg
3 mars 2019
#2
På den tiden jag körde gamla bilar i max 10.000kr-klassen fick jag stopp ibland, fast då var det alltid någon kompis som hjälpte till att bärga. Men sedan 1,5 år kör jag en 2012 bmw 118d, har kört den från 20k till 25k mil och aldrig blivit bärgad. Det värsta som hänt var nu i vintras när en fjäder knack och ena halvan hamnade på tvären och låg och skavde mot drivaxeln. Då panikköpte jag en domkraft och ett fälgkors på ett lokalt köpcenter och fixade det i snöyran ute på parkeringsplatsen, och körde hem på den drygt halva fjäder som fanns kvar. Så att en såpass ny bil som din peugeot skall behöva bärgas så ofta tycker jag inte låter normalt.

Forummoderator
18 002 Inlägg
3 mars 2019
#3
Kul tråd!

På 90-talet körde jag något år en Citroen CX Turbo2. Den blev bärgad 5-6 gånger. Folksam var väldigt vänliga utom de 2 sista gångerna när de uppenabrligen fick se min statistik på skärmen... Sista gången blev jag dock väckt av en chaffis som levererade till affären som jag bodde ovanpå. "Din bil brinner" Jahopp. Sista resan för den.

Sen dröjde det till 2011. Min ögonsten, Chrysler 300C fick ett frispel och fick bärgas. En dator som sagt upp sig. Gick på nybilsgaranti.

2018 var det dags igen för samma bil. Nu hade den rullat knappt 8000 mil. Vägrade starta. Motorn var tydligen full med metallspån och således skrotfärdig. Blev inlöst av FB.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

193 Inlägg
3 mars 2019
#4
Har aldrig blivit bärgad. Enda gången något har hänt var när jag körde hem efter att ha hämtat min senaste bil(Allroaden). Fick punka i fram 2 mil utanför Jönköping, med 10 mil kvar hem. Fick ta medföljande bil och åka tillbaka till Jönköping och inhandla domkraft och en liten kompressor på Biltema. Visade sig senare att reservhjulet var kasst. Så fick flytta bakhjulet till fram och använda ett 16"(17" på bilen) reservhjul från den andra bilen och sätta i bak. Det passade eftersom det är mindre ok i bak
Senast redigerat av classexa (3 mars 2019)


1 450 Inlägg
3 mars 2019
#5
Jag har blivit bärgad en gång.  Med min nuvarande Volvo v70.
Men det var pga att ena drivknuten hoppade isär.  Bara sådär.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

5 119 Inlägg
3 mars 2019
#6
Har hittills aldrig fått åka bärgare men har hänt att man fått åka snöre. Oftast pga av ungdomslek med rasade bakaxlar och liknande.
Men har aldrig drabbats av så stora driftstopp på långresa eller liknande att det ante gått att lösa.
Kan rada upp några insidenter som jag spontant kom på.

C250dt. Husvagnsresa till Åland. Dagen innan hemresa så fick en o-ring för sig att börja läcka in luft i bränsleledningarna om bilen stod avstängd några timmar. Blev sjukt svårtstartad. Löstes med att starta bilen varannan timme. Inte helt poppis på campingen den natten.. Var nervöst när man skulle av båten då den tog god tid på sig till svensk mark.

W124. Generatorhaveri ca 15mil hemifrån mitt i natten. Löstes med att stanna till på en mack efter halva vägen och köpa nytt batteri så man fick lite lyse.

W124td stt kittad. Sköt en laddtrycksbox många mil hemifrån. Löstes med spännband från ok. Vart fruktansvärt slö annars och drog in avgaser och vevhusvent i kupén.

Kom på i skrivande stund att min vita c-klass fick åka bärgare en gång efter ett inbrott där dom hade ryckt samtliga säkringar i ett försök att tysta larmet. Då var den okörbar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 mars 2019
#7
Har aldrig blivit bärgad under mina 30 år med körkort.
   
Men:
*Min Amazon havererade 1990 vilket resulterade i att farsan fick bogsera hem mig. Det var länkaget mellan växelspak (vid ratten) och lådan som hade sagt upp sig vilket gjorde att backen hoppade i vid 95km/h när trean skulle hoppa i. Kostade 50kr att laga. Svarta spår skvallrade på vägen i över 10 år. Spännande upplevelse.

*Bränslestopp i en Passat från -79 vid ett tillfälle i Rinkebykorset 1992. Fick knuffa bilen 30meter för att komma ur vägen för rusningstrafiken. Nytt bränsle löste problemet. En trimmad Passat drar alltså mer soppa än man tror.

*Bränslestopp i en Rover 620ti 2005. Skulle tanka senare men fick ett samtal från frun att jag var tvungen att hämta henne inne i stan då tågen stod stilla. Glömde av problemet med bränslet och chansade. Det gick sådär. En bekant på motorcykel kom till undsättning med en dunk 95 vid Rotebro vilket också löste problemet.

Även fått punktering 2 ggr, båda då jag övningskörde som 17åring. Reservhjul löste problemet båda gångerna.

Tur eller inte, jag har kört uteslutande engelskt och japanskt sedan 2000 där de engelska bilarna generellt krånglat minst.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 Inlägg
3 mars 2019
#8
En gång (golf 5). Vattenpumpen (med skovlar i plast!) gick i sönder på motorvägen. Bärgning och byte av V-pump och kamrem.

340 Inlägg
3 mars 2019
#9
Saab ng900. Gick som tåget hela tiden jag hade den, utom en gång...

-23 grader på väg hem från fjällen med 43mil kvar smäller det till under huven och alla varningslampor tändes på panelen. I backspegeln såg jag min multiremspännare med spännhjul studsa på marken. Game over och blev bärgad till Mora som låg närmast. Detta var en söndagskväll runt 22:00, så hade ju en del funderingar på hur man skulle lösa det...

Blev hotell och dagen efter 09:00 när jag käkar frukost ringer verkstaden och bilen var klar! Var sjukt tacksam!

Det är enda gången hittills på 15år, 20 bilar och typ 30000mil. Så är nöjd med utfallet, men fattar såklart att det kommer hända igen:)
Senast redigerat av Slim (3 mars 2019)

9 117 Inlägg
3 mars 2019
#10
Haft körkort i 17 år och har råkat ut för lite olika saker, men bara bärgare 2 gånger.

1. Volvo 240 fick åka snöre för att fläkten lossnade från vattenpumpen och gick in i kylaren.

2. Volvo 240 fick åka snöre för att bensinen inte räckte till macken.

3. Lånade farsans 940 till Sälen och skar en vägkant, då fick bärgaren dra upp oss.

4. VW Vento blixthalka och kanade av vägen, blev uppdragen med traktor och fick åka med biltrasport hem. Krökt bärarm och sprucken IG

5. Golf MK7 fick åka bärgare på grund av en punktering. (pinsamt) Fanns inget reservhjul i bilen, och pumpen med klet funkade inte. Hade som tur var VW assistans på den så bärgare ingick i leasingen.


7 393 Inlägg
4 mars 2019
#11
1 gång,, då polaren tänkte göra donuts med min 4x4 cossie på torr asfalt,, det gillade inte inre drivknuten hö fram, ,, sen har jag faktiskt åkt av med samma bil en gång wink hängde sig över plogkanten,, framhjulen snurrade så fint i luften,,


Lastbilsmekaniker
5 186 Inlägg
11 Inlägg
4 mars 2019
#13
Aldrig ägt en bil nyare än mitten av 90 talet men av dom ca 250.000km jag körd med mina gamla pärlor har jag inte behövt ha bärgning, var på en längre roadtrip till Åland ifjol med min 740tic i sommarhettan, utan problem
Något litet haveri längs vägen har väl hänt men bilarna har alltid kämpat sig hem på egenhand


1 705 Inlägg
4 mars 2019
#14
Åker 2000 mil per år men aldrig behövt bärgare.
Fick åka bogserlina en gång när soppapumpen gav upp efter en etanolkonvertering av en gammal Saab, men det var typ 500 meter hemifrån så det var inga större problem.


148 Inlägg
4 mars 2019
#15
ett par av grejerna som hänt har ju inte med bilen att göra.., så de ränkas väl inte? En sak kan jag tycka, kör själv en audi 100tq -90 som bruksbil och är inte så säker på att jag har mer problem än dom som har nästan nya bilar. Mina gamla kärror är nog mer pålitliga, sen är ju inte 100 tq den mest okomplicerade av alla bilar man kan  ha, iof

7 439 Inlägg
4 mars 2019
#16
granadadr skrev:
1 gång,, då polaren tänkte göra donuts med min 4x4 cossie på torr asfalt,, det gillade inte inre drivknuten hö fram, ,, sen har jag faktiskt åkt av med samma bil en gång wink hängde sig över plogkanten,, framhjulen snurrade så fint i luften,,

Vad är "4x4 cossie"?

6 119 Inlägg
4 mars 2019
#17
Har blivit bärgad en gång för ca 35 år sedan.
Kamdrevet i bakelit på min Amazon hade släpp från navet av stål.
Min 30 år (i år) gamla Audi 100 Avant 2,0E har aldrig blivit bärgad däremot har jag bärgat brorsans Audi 100 Avant turbo från 1991 några gånger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-9b99864b686c3373f3c72a5946ee3904.jpg
Senast redigerat av jaka54 (4 mars 2019)


* Voff voff *
10 588 Inlägg
4 mars 2019
#18
torsen skrev:
granadadr skrev:
1 gång,, då polaren tänkte göra donuts med min 4x4 cossie på torr asfalt,, det gillade inte inre drivknuten hö fram, ,, sen har jag faktiskt åkt av med samma bil en gång wink hängde sig över plogkanten,, framhjulen snurrade så fint i luften,,

Vad är "4x4 cossie"?

Ford Sierra/Escort Cosworth fyrhjulsdriven. smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (4 mars 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

557 Inlägg
4 mars 2019
Trådstartare
#19
Låter lite amatörmssigt här. Jag har som sagt blivit bärgad fyra gånger på den här bilen som ändå var relativt ny och inte gått jättelångt. Men även bilen innan blev jag bärgad minst fyra gånger. Det var en Peugeot 406 som hade gått 4000 mil när jag köpte den. Jag köpte den specifikt för att den hade dubbfria vinterdäck (med bra mönsterdjup) eftersom jag skulle köra i Tyskland på vintern.

Första resan halvvägs genom Tyskland exploderar ena framdäcket. Jag har varit förutseende och kollat reservdäcket (tyvärr nödreserv men ändå) innan resan så jag "ska bara byta däck". Bilen hade sommardäck på sig när jag köpte den men eftersom det var december erbjöd sig handlaren att byta till vinterdäck. Tyvärr drog han åt bultarna så hårt när han gjorde detta att det inkluderade verktyget böjde sig när jag försökte få loss det trasiga däcket = bärgning mitt i natten.

Efter att ha övernattet hade bärgningsfirman hjälpt mig att få loss hjulet och monterat på reservhjulet. De gav mig rådet att stanna till efter någon timme och efterdra bultarna. Så jag stannar på en rastplats och drar bultarna något halvt varv - alla utom en som jag drar varv efter varv: gängorna har dragits sönder.

Bärgning igen och ytterligare en övernattning (i Lahr). Dagen efter har jag fått på ett nytt hjul (Barum, som verkstaden påstår är ett premiummärke - de tar över €200 för ett däck). Halvvägs genom Schweiz exploderar nästa däck och nu har jag inget verktyg att få loss hjulet med så jag ringer efter bärgning igen, men medan jag står där stannar en vänlig britt och med sin buss och tar fram den stooora verktygslådan och hjälper mig. För köra de sista 50 milen på nödreserv.

Jag köpte alltså den här bilen för de bra vinterdäckens skull men att de hade bra mönsterdjup berodde på att de de inte använts utan legat och torkat i 5-6 år.

Den här bilen körde jag sedan i diket med och blev förstås bärgad (och fick bilen inlöst) igen. Så 7 bärgningar på 9 år där dikeskörningen är enda gången det var jag som klantat till mig.

Ett sidospår: hur många bilar har ni fått inlösta av totalen?

Jag har köpt fyra bilar och har just nu två. Jag har aldrig sålt en bil. Min första bil stod parkerad när en biljakt slutade i fronten på den. Inlöst. Sedan bilen ovan som jag körde i diket med. Inlöst. Och så tredje bilen den här tråden handlar om där ett träd har fallit ner över den när den stod parkerad och det är väl stor sannolikhet att den blir inlöst. 3 av 4 inlösta alltså.

Båda parkeringsskadorna har skett i lugna villaområden där väl det värsta som annars kan hända är att någon ritar i smutsen på bilen.

6 632 Inlägg
4 mars 2019
#20
En bärgning.

Motorhaveri på E4an med en Mercedes W124 230E

De/Dem


Sök