Inköp av tröskellister + montering av kromade sidospeglar! Köpte mig en uppsättning av 260:ins kromade tröskellister. I tidigare inlägg har jag berättat om att jag fick tag i en till högersidan via en bekant (som jag även monterat på bilen) men jag saknade fortfarande vänster. Har ju även en till 264 utan tröskellister, så jag valde att köpa en komplett uppsättning (höger + vänster) när de ändå såldes.
Säljaren till listerna visade sig vara ägaren till 265:an som dök upp på skroten, och som jag skrev om i inlägg 281:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 7#p4578257Han berättade för mig historien bakom bilen. Det var inte vilken bil som helst, utan Volvos "fotomodell" för 1981-års 265:a till reklamkatalogerna. Detta har jag även fått bekräftat via en annan person, som också såg bilen på skroten. År 2018 fanns det endast tre 265:or av 1981-års modell i det svenska registret. Enligt ägaren är minst en av de andra två ett skogsvrak och några 82-85:or fanns 2018 inte registrerade i Sverige.
Historien om hur 265:an hamnade på skroten var verkligen tråkig att höra. Bilen hade stått förvarad i ett garage som en bekant till ägaren hade. Men en dag hade den personen ställt ut bilen för att ta in en annan bil, och dessutom ställt den på kommunal mark. Ägaren hade inte underrättats, varken av garageägaren eller kommunen, utan genast hade kommunen kommit dit och kört 265:an direkt till skroten(!) När ägaren fick veta att hans 265:a stod på skroten ställde skrotägaren den åt sidan och ägaren försökte lösa så att han fick tillbaka sin bil via kommunen. Men de vägrade att ge med sig och upprepade gång på gång att det här minsann var en "skrotbil".
Det struntade fullständigt i att det var 265:a.
Nåja, nog om det. Säljaren visade sig vara riktigt trevlig och jag åkte därifrån med de båda tröskellisterna jag precis köpt. Jag berättade även att jag lyckats rädda en hel del saker från hans gamla 265:a.
Byte av sidospeglarJag hade länge funderat på att byta ut de svarta sidospeglarna. Dessa är förvisso justerbara inifrån, men gav ett för modernt intryck och hörde egentligen inte till bilen. Dessa satt på 200-serien mellan årsmodell 1980-85 på vagnar utan elspeglar. Årsmodell 75-78 har kromade speglar och 79:orna har de kromade speglarna fast svartlackerade.
På de tidiga 260-vagnarna är de kromade speglarna justerbara inifrån, genom en rund justerare. Dessa är dock i princip omöjliga att få tag på. Senare 260-modeller har svarta elspeglar (fast en tidigare modell än den 80-85), som monteras med ett stag ner i dörrarna (ungefär som på 140).
Jag bestämde mig för att köra vanliga kromade 240 speglar (75-78), så jag tog ner min spegellåda från lagret.
Speglarna var i varierande skick, så jag fick plocka ihop de bästa delarna och bygga ihop två i vettigt skick. Sedan polerade jag upp dem med Autosol.
Demonterade de gamla speglarna.
Eftersom dessa speglar inte är justerbara inifrån behöver täckkåpan bytas. Som tur var hade jag sparat undan några sådana.
Snart dags för montering! Vilken glans det blev efter lite Autosol!
Montering och justering.
Då plåtbiten som spegeln sitter i på högersidan blekts och förlorat mycket av sin färg valde jag att byta ut den mot en bättre begagnad jag hade liggandes.
Sådär!
Såhär blev resultatet!
Själv tycker jag att dessa speglar passar betydligt bättre, då 260 enligt mig skall ha så mycket krom som möjligt!
Men jag är intresserad av att höra vad ni tycker! Vilket är snyggast? Bilen ser ju helt klart äldre ut med dessa och det är lite jobbigare att justera.
Det var allt för idag!