M123 skrev:
torsen skrev:
Appropå det här med demobilar eller inte.
Några exempel:
När Peugeot 504 lancerades såldes 404 ut med bra rabatt. Köpte en 100-milare med runt 30% rabatt.
Då BMW kompletterad 2002 med 2002 Ti köpte jag en 100-milare med runt 30% nedsatt pris.
För att gå över till nääääästan nutid så:
En Citroen AX, som medverkade i ett TV-program som "vinst", men ingen vann, köptes med 30% rabatt.
Köpte jag en Jeep KJ 2.8 CRD Automat -06 på 70 mil för 150.000:- som hade kostat cirka 350.000:-.
Även en Jeep TJ Sahara -06 på ett par hundra mil för 80.000:- var pris som hade varit över 200.000:-.
En Mazda Tribute 3.0 V6 automat på 500 mil, har jag för mig, med runt 100.000:- i rabatt.
En Nissan Terrano II 2.3, demobil, på närmare 1.000 mil med 30 % nedsatt pris.
Naturligtvis kan priserna något diskuteras eftersom jag lämnade inbytesbilar, och handlarna vanligtvis skriver ner priserna på bilarna av någon anledning = skattefråga?
Generationsskiften är gyllene tillfällen att göra bra bilaffärer av minst 2 orsaker.
Dels stödjer generalagenterna återförsäljarna med "utförsäljningsbidrag".
Dels är ingen bil så bra och utprovad som sista generationen.
Därför mina köp av "utgående" modeller.
Men med tanke på alla dina trådar och det andra man ser du skriver så ser jag det objektivt att du ungefär fått 100-500% mer problem än alla andra bilägare med ditt upplägg att köpa bilar 30-40% billigare. Du ser inte mönstret heller?
Sen blir jag lite fundersam varför du fortsatt köpt tyska bilar, lagat dina bilar på bristande verkstäder?
Hade jag haft alla dina negativa upplevelser inom bilvärlden hade jag köpt en helt vanlig jävla cykel istället...
Jag har en "helt jävla vanlig" cykel.
En vacker ljusblå 5-petad DBS.
Men jag har inte haft problem med alla bilar.
Som exempel så hade jag en BMW 700 SC.
Den körde jag utan problem över ett år.
"Alla" andra sköt motorerna.
Jag var noga med att aldrig övervarva motorn.
Dessutom var jag ensam om att, i förebyggande syfte, montera en oljekylare.
Nog den senare jag hade att tacka för att motorn höll.
Das Auto, Motor Und Sport är en tidskrift som alla med tysktillverkade bilar bör läsa.
Inte den svenska upplagan, utan originalet.
Där finns stundom många tips för att undvika problem på, företrädesvis, tyska bilar.
Brittiska, eller rättare sagt engelska, bilar har jag divergerande erfarenhet av.
Har ägt Morris Minor Serie II, Austin 850 MiniSeven, Morris 850 MiniMinor, Morris Cooper 1000, Austin Cooper 1275(grupp II-trimmad), Vauxhall Chevett, MGA 1500, MGA 1600 Mk II samt 2 st MGB 1800 (en röd med 3-lagrad vevaxel och en vit med 5-lagrad vevaxel ), Land Rover Defender Td5 "Storm" samt Land Rover Defender Td4 "Puma".
Ska inte trötta ut er med alla mina erfarenheter av "engelsmännen", men tålamodsprövande har de varit - och jag har lärt mig mycket.
Vet inte, men egentligen borde kanske min nuvarande CR-V -16 räknas som Engelsk, eftersom den är byggd där(med japansk kvalitet).
B t w så kanske jag ägt "100 - 500%" fler bilar än en genomsnittlig bilägare?