3463
Sök

V70n 2.4t sköt ur olja på motorväg

3 Inlägg
9 juni 2019
Trådstartare
#1
Tjena garaget!

Har en v70n - 00 med 2.4t motorn (optimerad till 220hk)

I onsdags var jag och hämtade en släpkärra och åkte in till Örebro för hämtning utav en byrå (inga tunga grejer och hade ingen speciellt stor kärra heller)
Hämtar upp, åker ut på påfsrten till motorvägen och hinner komma upp till 70 ish sen hör jag ett poof (svårt att förklara) ljud och bilen tänder alla lampor som en julgran i instrumentpanelen och motorn stannar. Svänger in åt sidan och hoppar ur för att ställa ut varningstriangel och ser att jag lämnat oljespår efter mig drygt 100-150 meter bakom mig. Öppnade huven och tog ur stickan och den är torr som en öken (fyllde olja för ett tag sen och kollar alltid q gång i veckan så det finns)

Kan jag ha sån tur att min motor rasade i samband med poof eller ska jag fortsätta hoppas?
Ska ner nu till där den står och kolla lite under och se om det är pluggen som gett sig (inget jag varit på, vet ej med tidigare ägare)


2 452 Inlägg
9 juni 2019
#2
troligt gett sig....är inget ovanligt...

döden kommer tillbaka

3 Inlägg
9 juni 2019
Trådstartare
#3
turbodeath skrev:
troligt gett sig....är inget ovanligt...

Växellådan tippar jag på då den är trögare än någonsin och olja fortfarande fanns längst ner på stickan till motorn


Forummoderator
18 011 Inlägg
9 juni 2019
#4
Automat eller?

Miltal?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
9 juni 2019
#5
Kan vara så att den sköt slangen till oljekylaren inget ovanligt fel

Kör fort så hinner inget hända...

6 064 Inlägg
9 juni 2019
#6
Ja, slangen till oljekylaren som Growe skriver eller kanske slangen till turbon. Borde gå att fixa relativt enkelt.

7 450 Inlägg
10 juni 2019
#7
Har råkat ut för liknade, dock på en annan bil(Citroen BX19 GTI).
I mitt fall var det vevhusventilationen som var orsaken = en slang hade hoppat av.


Sök