caromania skrev:
M123 skrev:
LocKtar skrev:
Åk till biltema och köp deras helsyntet om det är samma spec på oljan som motorn kräver. sen köper du inte 5liter, köp 4 liter istället:)
Jag var snål en gång och köpte den där oljan.
Öppnade och det luktade as, gammal spillolja så den har fått tjänstgöra i oljekannan istället.
Skulle aldrig i livet ha i deras olja i en motor oavsett.
Jag har iofs använt Biltemas helsyntetolja i 25-30 år utan några problem. Och med handen på hjärtat så är jag inte bäst i världen på att göra oljebyten i tid.
[/img]
Den här motorn har i mina ägor varit uteslutande körd i 12 år på 76 olja 20w/50 High performance.
Är givetvis en mineralolja.
Idag har dom bytt namn till Kendall istället för 76.
Jag är manisk på att byta olja efter varje säsong oavsett längd, stå över vintern med ny olja osv osv osv.
(Detta är generellt sett inte kopplat till någon)
Är lite konstigt att hjärtat i fabriken på bilen där tar man ut svängarna medans man kan vara nitisk till maten, det ska vara jungfruolja, obesprutade grönsaker, svanenmärkt tvättmedel osv.
För att sedan kunna ha i liknande olja som Biltemas, visst uppfyller en klass men sen da? Klassen säger att här är oljans lågvattenmärke och såhär lite presterar den.
Sen finns det dom som påstår Biltemas olja är samma som något men jag har aldrig någonsin känt en olja lukta så jävla illa. Nej illa är inte samma som dålig men jag äter inte surströmming heller.
Skulle jag rekommendera något så är det Castrol Edge till Ts bil.
Finns det några som helst vetenskapliga förankringar i min uteslutningsmetod i val av olja, nej är svaret men jag skulle aldrig vilja rekommendera annat än det bästa. Bästa det är en högst personlig preferens.