It´s Alive!
Inhandlade nya kylarslangar och en Dd88 svart siliconsats till tryckrören. Väldigt tight att få dit kylaren som för övrigt kommer från en 9-3 och fick justera endel för att få plattas med intercoolern både på bil och front men dem hamnade på plats tillslut. Oljekylarkretsen är "byglad" så får klura ut ett lämpligt ställe att montera den senare.
Jungfrufärden gick smärtfritt och motorn gick tyst och fint efter lite varmkörning men upptäckte en konstig sak, den över kylarslangen suger ihop sig framförallt när motorn är kall.
Blev såklart orolig för att det var något generalfel på motorn nu men efter lite översyn på slangar så inser jag att jag kopplat på en slang från expansionskärlet på en vakuumutgång så dem pluggades och fenomenet försvann!
motorlampan lös även den så kollade felkoder och den visade 2st koder:
Ena var temperaturgivare insugsluft.
Det hade jag en begagnad så kopplade in en så var den borta.
Den andra var Lambdasond.
började med att mäta labdasonden med en multimeter och den visade fel värde (fet), provade lambdan med en gasollåga och den reagerade som den skull. Provade att byta ändå utan resultat, jag och en kompis står och kliar oss i huvudet och förstår inte vad felet kan vara, börjar rycka i vakuumslangar och börjar byta och kolla dragning av dem för säkerhets skull men hittar inget fel, den går lugnt och fint på tomgång men lambdan visar fet och motorlampan lyser.
Till sist kollar jag närmare på kontakten och utgångarna är 4 och har bara 3st tåtar från lambdan.
Vad fan tänker jag vi saknar signaljord.. provar att jorda den i blocket och vipps så sjönk lambdavärdet och motorlampan slocknade!
Lite plast på fronten så ser det ut som en bil igen.