Ivel skrev:
Low skrev:
Ivel skrev:
Hur var det med utsläppen?
Givetvis kan man räkna på en annan bil, exempelvis din Van eller varför inte den där Volvo 240 som drar litern och se hur snart elbilen kört in det.
Blind.... ?
En XC90 V8 förbrukar enligt körcykeln 13.3l/100km och släpper då ut 315g co2 per km.
Det är en ganska törstig bil det medger jag.
Vi kan jämföra med nämnda Agdas 240 som släpper ut 217g co2 på 100km. (1liter milen)
Skillnaden är alltså 98g co2 per 100km eller 45% avrundat.
Eftersom det tar 2900mil att köra in utsläppet från elbilen gentemot XC90 V8 kommer det att ta 45% längre sträcka för Agda att gå break even vilket då är 4200mil, eller 420mil på tio år.
Nu är inte ens co2 utsläppen från bensintillvetkningen inräknade, dom är avrundat nedåt 80g co2 per 100km när bilen förbrukar 1liter.
Så, enkel fråga.
Är det bättre för miljön att fortsätta köra sin 240 i 10 år? Ja om du kör under 310 mil om året är den gamla enlitersbilen bättre ur co2 synpunkt. Nu är ändock inte transport av bränslet inräknat eller övriga utsläpp från en äldre bil.
Kör du längre än 310 mil om året är den skitigare.
Är vi klara nu och du har insett hur det ligger till med utsläppen?
Gällande det där med gamla bilar om någon köper nytt, det blir ju så att nedåt fasas en äldre bil ut då det blir en "byteskedja" på samma vis som när allmännyttan bygger nya dyra lägenheter, någon flyttar från en mindre dyr och någon flyttar in i den billiga och någon ungdom eller låginkomsttagare flyttar in i den mycket billiga i det trista bostadsområdet.
Så fungerar även bilbyteskedjan med skillnaden att längst ned på stegen skrotas det bort ett skitigt lik alternativt brukas som hobbyfordon efter renovering några få mil om året.
Det är dock inte hobbyfordonen som är "problemet" utan alla dagligdagsfordon som släpper ut en stor majoritet av föroreningarna.
Ska vi nu återgå, igen, till att diskutera ämnet?