Nu kommer det en recap med vad som gjorts sedan inköpet i mars, så det blir ett lite längre inlägg nu i början.Nu i början har det mest handlat om att lösa problem för att kunna använda bilen, och få den lite mer komfortabel, det är mycket jag kommer föra om delvis eller helt för att få det att se bra ut med.
När vi köpte bilen så gick den lite småoroligt, säljaren sa att han trodde att kammen var utbytt mot en något vassare.
Efter ett par dagar efter köpet så går bilen sämre än innan med kass till ingen tomgång, och den saknar 1-2 cylindrar när man kör lite smålugnt.
Så jag börjar kolla genom tänddelar, kablarna ser ut att ha vart med ett tag, så bytte dessa.
Passade även på att kolla under fördelarlocket för att kolla övriga delar.
Armen till vakuumklockan rör sig, men det är knappt och stenhård.
Ser även ut som det börjat rosta i fördelaren?
Gamla fördelarenEn jobbarkompis som håller på med jänkare, främst vanar, hade en annan HEI-fördelare på hyllan som han användst till att starta upp en motor en gång bara.
Så jag köper denna för en rimlig slant.
När man känner på dom rörliga delarna på den nya fördelaren märker man ganska stor skillnad jämfört med den gamla.
Dock så följde det med en tändningsbox (ICM tror jag de kallas) som jag fick förklarat för mig hur den ska kopplas in. Efter många svordomar och ingen gnista med nya fördelaren så provar jag att fimpa boxen, och får då gnista, inte den finaste men bilen går igång igen och går lite bättre åtminstone.
Nya fördelarenBilen går som sagt lite bättre efter fördelarbytet men fortfarande ganska illa, eftersom tänddelarna såg så pass slitna ut var jag ganska säker på att detta skulle vara boven.
Men efter en omgång sartgas hittar jag såklart även lite vakuumläckor.
Dels i förgasarfotspackning och några av kondomerna på "vakuumuttagen" såg lite ledsna ut.
Men men bara att skära ut en ny packning i packningsmaterial från biltema, efter det lite nya inställningar på förgasaren och efter detta gick bilen lite bättre ett tag.
Sitter nu en pluggad slang sålänge.
Nu när bilen går att åka med, dock med spikningar vid tyngre gaspådrag, vilket jag istället väljer att undvika, så kunde det vara skönt att få dit kupéfläkten också.
Bilen är från början utrustad med AC, detta var bortplockat och fanns inte kvar när jag köpte bilen.
En kåpa som är till för att ta bort AC var lite väl dyr tyckte jag, så jag köpte en för utan AC i plåt, och svetsade om för att passa.
Nya kåpan när den kom hem.
Gjorde en mall i karton för att hålla koll på hur mycket bredare kåpan behövde bli och vart alla hålen ska sitta.
Under byggets gång var det bara att plocka i och ur kåpan där den ska sitta för att kolla passform.
När den sedan var färdigsvetsad och inpassad så var det bara att spackla upp och måla den.
Och på plats, efter en sommar med kåpan så har sprutspacklet spruckit en del, så kommer få ta ner och snygga till den igen. Men som sagt, man får prova sig fram och se vad som funkar och inte.
På väg hem från vårcruisingen i Kalmar så ska jag "bara kolla en grej" i motorrummet och lyckas såklart sätta både armbågen och näven i flex-fläkten, som tur är blev det bara köttsår i både armbåge, handrygg och handflata.
Denna fadäs slutar på akuten och jag blir sjukskriven i 2 veckor, fullt tillräckligt för att bli lite allergisk mot dessa fläktar.
Bestämde mig då för att en elfläkt är säkrare när man är så klantig som jag.
Så jag tog kylfläktarna från en halvt nerskrotad Saab 95 min pappa har ståendes.
Klippte till och bockade en hålad plåt som jag svetsade fast två skruvar i för att fästa de nya fläktarna i överkant.
Då var det bara ett undre fäste/upphängning kvar att göra. Jag vill gärna slippa borra nya hål innan jag vet exakt hur jag vill ha det.
Så jag bockade och masserade till en plåt att klämma under kylarramen och sedan skruvat i en befintlig bult på framsidan under kylaren.
Elen kopplade jag genom ett dubbelrelä, så ena fläkten styrs av termostatbrytare på nedre kylarslangen, den andra på en vippströmbrytare inne i kupén för att inte båda fläktarna ska gå igång samtidigt och suga ur batteriet. Nu när man provat åka lite cruising så har jag klarat mig bra med bara den termostatstyrda fläkten, men skönt att kunna dra igång den andra om det behövs extra kylning.
Och sen lite krympslang för att slippa en massa lösa kablar överallt.
En säkringsdosa införskaffades, inte helt nöjd med denna riktigt, hade gärna haft en där man kan ha en grövre pluskabel till alla utgångarna.
Och så gjorde jag ett provisoriskt fäste till dosan, så man slipper en massa nya hål.
Vi tröttnade i början av sommaren på den gråa framskärmen, så vi gjorde det onödiga arbetet att måla den gul, tydlig nyansskillnad men närmre gult än det gråsvarta som var tidigare.
Och nu börjar vi komma ikapp med vart vi är med bilen i dagsläget.
Framrutan har fått ett rejält stenskott, så den ska bytas ut och i samband med det så blir det att passa på att rostlaga rutramen.
Jag väntar på besked från försäkringsbolaget, om att få rutan bytt på min försäkring.
Rutan ska plockas ur av verkstad och sen får jag köra hem och svetsa upp rosten, sen tillbaka till verkstaden igen för att få nya rutan limmad.
Så nu har jag förberett med att ta ur inredning för att kunna börja plåtjobbet så snabbt som möjligt när rutan väl åker ur.
Jag ska även passa på att sy ett nytt innertak och lite annat småpill i kupén.
Instrumentbrädan urplockad, denna är lite sprucken och skev, så ska räta den och sedan flocka den är tanken.
Hemmasnickrad träpanel från tidigare ägare åkte bort för att senare plasta om den delen där mätarna ska sitta och sen sätta stereon där med.
Innertaket bortplockat, märkt upp vart "takbågarna/stagen" har suttit, och vilken ände som suttit vart osv.
Det ser mycket värre ut på bild än vad det är i verkligheten under taket, mycket gamla limrester och rosten som finns är väldigt ytlig.
Tog bort det lilla "gummifacket" bakom föraren och kollade in hur det såg ut under främre delen av flaket, ser rätt bra ut, men ska målas upp och rostskyddas ytterligare, mycket gammalt karosserikitt ska skrapas bort och kittas om är min tanke med.
Och golvet ska slipas av, och målas om.
Och nu är vi ikapp med hur det ser ut för tillfället.
Kom gärna med feedback, tankar och idéer, tips och trix, så ska jag försöka sköta mig med att uppdatera projekttråden