Välkomna alla er nya följare, jättekul att så många finner mitt pulande intressant
Ska försöka sammanfatta lite halvkort om vad som hänt sedan sist.
Vill förvarna om eventuella upprepningar från tidigare uppdateringar, det bjuder jag på
Med värmepaketet och nya tanken på plats bar det av mot hjulinställning, nu har det ju bytts det mesta i framvagnen.
Fjädrar, dämpare, spindelleder, styrleder, bussningar osv, ja typ allt. Men fy fan vad värt både pengarna och slitet det var, det blev en helt annan bil att köra.
Bilen fick ny kylare och ny vattenpump, lite "roligt-att-byta-prylar" så som sidomarkeringsljus i framskärmarna och nya lyktglas och packningar bak.
Var rätt gött att gör lite "nice-to-have" istället för att bara krabba med funktionen.
Gamla baklyktorna
Och nya!
Jag köpte ju öven hem en PWM-styrning jag tänkt använda mig av till att kunna välja fläkthastighet på kupéfläkten, har inte låtit den flytta in riktigt än, men den finns i alla fall här på hyllan och väntar på att få monteras.
Påbörjade att prova plasta om instrumentbrädan också, den är fortfarande långt från klar, detta för att jag bytte fokus på projektet kort efter att jag börjat med brädan.
Och såhär långt har jag kommit med brädan hittills.
Provade även på att plasta om sidopanelerna bakom soffan, och satte in högtalare i dessa, även dessa har en hel del jobb kvar...
Som jag tidigare i inlägget nämnde, så bytte jag ju fokus åter igen, fick lite strul med gången mitt under säsongen och jag bestämde mig för att påbörja bytet från förgasare till insprut(TBI).
Så alla prylar köptes in till detta och jag påbörjade förberedelserna inför detta.
Började med att bestämma vart databoxen ska få bosätta sig och sen var det bara att förlänga kablar och rensa elsystemet från överflödigt kablage.
Och just insprutningen är vad jag grejar med nu, jäkligt skönt nu att man förberett så mycket i förväg.
Lämnade iväg spjällhus och insug på blästring, sen var det bara att rengöra och måla insuget.
Och renovera upp spjällhuset med nya packningar, nytt membran till bränsletrycksregulatorn osv.
Här ska datorboxen få sitta sen.
Gamla egr-ventilen kapade jag bort vakuumklockan på och sedan svetsade igen hålen, svarvade sedan ner den så den blev plan, innan den fick komma tillbaka på insuget.
Med egr-brickan på plats igen var det bara till att måla upp insuget
Insprutet kräver en elektronisk pump, så fixade en hållare till denna och ett filter.
Sen var det bara att plocka bort gamla mekaniska pumpen.
Och gamla insuget är borta, och tanken är att få dit det nya insuget och spjällhuset under helgens gång
Det såg hur eller hur fint ut under insuget.
Det är ungefär detta som hänt, har utelämnat lite grejer men tror jag fick med det stora hela i alla fall.
Ha det gott!