3173
Sök

Förarassistans - bra eller dåligt?

15 Inlägg
11 oktober 2019
Trådstartare
#1
Startade en tråd i ett annat forum om ”lane assist” och andra förarstöd och fick klart för mig att detta är lite kontroversiellt. Själv har jag åsikten att det är jag som ska köra bilen, inte tvärt om. Och finns det förarstöd ska de lätt gå att stänga av.

Förarstöd verkar vara flest och mest på tyska bilar, och i deras extrema trafikmiljö kan de säkert vara till hjälp. Men i Sverige har vi en helt annan trafikmiljö, med bl.a. snö och is, och då kan i värsta fall förarstöden bli trafikfarliga.

Debatten fortsätter.

15 Inlägg
11 oktober 2019
Trådstartare
#2
Hej Ivel, nu har vi ett eget forum för detta:-)

Min upplevelse av la är helt subjektiv. Efter fyrtio år bakom ratten reagerar jag väldigt instinktivt när något/någon plötsligt rycker i den. För mig är det då inte en hjälp utan ett negativt distraktionsmoment. Men jag har kanske kört för mycket bil, yngre förare är kanske mer adaptiva.

Of World
3 369 Inlägg
11 oktober 2019
#3
Lane assist är lite jobbig ibland. Men kan rädda en när man minst anar det. Jag gillar dock inte den men däremot adaptiv farthållare den nog en av det bättre grejerna som kommit till en bil.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 705 Inlägg
11 oktober 2019
#4
staffansoderl skrev:
Hej Ivel, nu har vi ett eget forum för detta:-)

Min upplevelse av la är helt subjektiv. Efter fyrtio år bakom ratten reagerar jag väldigt instinktivt när något/någon plötsligt rycker i den. För mig är det då inte en hjälp utan ett negativt distraktionsmoment. Men jag har kanske kört för mycket bil, yngre förare är kanske mer adaptiva.

Eller så är dom bättre förare som snabbt kan ta till sig och anpassa sig efter informationen.

Ledsen om jag låter spydig, men jag har aldrig förstått det där resonemanget som många har att bara för att jag kört bil i 40 år så är jag en bra förare. Det fungerar inte alls så, många av dom absolut sämsta förare jag sett har haft körkort i 40 år.


15 Inlägg
11 oktober 2019
Trådstartare
#5
Hej rcy

Läs gärna mitt förra inlägg igen. Andemeningen är att jag kört bil så länge att rörelserna sitter i ryggmärgen. Och vill du angripa mig personligen så står det dig fritt, för det är lätt i och med att du har rätt. Jag har passerat mitt bäst föredatum som förare. Men det var inte det jag skrev och det är trist med personangrepp.

Du har även rätt i det att yngre personer lättare tar till sig ny teknik, generellt. Debatten lär gå vidare.

6 632 Inlägg
11 oktober 2019
#6
Upplever att folk blandar ihop assistanssystem med nödsystem, som typ stabilisering/anti-sladd systemet.
Då de flesta verkar tro att det hjälper att hålla bilen på vägen, men det griper in just när du inte har något grepp....

De/Dem

7 450 Inlägg
11 oktober 2019
#7
Aktiv förarassistans kan vara skillnaden mellan liv och död - oavsett hur gammal och erfaren man är.
Men mest nytta för yngre och oerfarna förare.
Råkade själv, trots att jag är både gammal och erfaren och förr med upp till 7.000 mil om året i tjänsten, en gång köra för fort på en motorvägsavfart som "snörpte  åt" och var feldoserad.
Ägde då min första bil med aktivt antisladdsystem - Jeep Liberty 2.8 CRD -06.
Tack för hjälpen Jeep!

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 oktober 2019
#8
torsen skrev:
Aktiv förarassistans kan vara skillnaden mellan liv och död - oavsett hur gammal och erfaren man är.
Men mest nytta för yngre och oerfarna förare.
Råkade själv, trots att jag är både gammal och erfaren och förr med upp till 7.000 mil om året i tjänsten, en gång köra för fort på en motorvägsavfart som "snörpte  åt" och var feldoserad.
Ägde då min första bil med aktivt antisladdsystem - Jeep Liberty 2.8 CRD -06.
Tack för hjälpen Jeep!

Härligt att du bjuder på den Torsen. De flesta Garaget.org-killar fnissar åt dig nu, det förstår du väl?  För de flesta klarar lätt en sådan manöver i ishalka i 160km/h med blankslitna bakdäck. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
11 oktober 2019
#9
caromania skrev:
torsen skrev:
Aktiv förarassistans kan vara skillnaden mellan liv och död - oavsett hur gammal och erfaren man är.
Men mest nytta för yngre och oerfarna förare.
Råkade själv, trots att jag är både gammal och erfaren och förr med upp till 7.000 mil om året i tjänsten, en gång köra för fort på en motorvägsavfart som "snörpte  åt" och var feldoserad.
Ägde då min första bil med aktivt antisladdsystem - Jeep Liberty 2.8 CRD -06.
Tack för hjälpen Jeep!

Härligt att du bjuder på den Torsen. De flesta Garaget.org-killar fnissar åt dig nu, det förstår du väl?  För de flesta klarar lätt en sådan manöver i ishalka i 160km/h med blankslitna bakdäck. wink

Ja, och som Torsen sa......feldosering! wink

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (11 oktober 2019)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök