Jag är egentligen
https://www.garaget.org/wargen men lyckas tyvärr inte logga in på kontot sedan nollställning av lösenord, så det fick bli att skapa ett nytt konto här!
Sålde min -68 Coronet i somras och köpte för en månad sedan en -70 Chevrolet Caprice coupé. Just 1970 var första året för Chevrolets 454-motor vilken ersatte 427:an från föregående årsmodeller. För fullsizeprogrammet fanns två varianter – LS4 på 345hp och LS5 på 390hp. Den senare ett ovanligt option – endast 2549 bilar av totalt ca 700.000 tillverkade fullsize Chevy 1970 fick denna motor som i försäljningsbroschyren kallades ”Mr. Big”.
Min Caprice har original ”window sticker” och där framgår att bilen kom från fabrik med LS5 454 390hp – mycket trevligt! Dessutom är det matching no. än idag på motor, låda (TH400) och bakaxel (12bult LSD).
Det som är gjort med motorn är att den fått en mekanisk rullkam XR274 från Comp med tillhörande rulllyftare och rullvippor, aluminiuminsug från PPC, Holley 770 Avenger förgasare, MSD tändning, Hooker Competition Headers och dubbelt 3” Flowmaster avgassystem. Stor alukylare med dubbla elfläktar.
För övrigt är bilen ganska orörd med fin originalinredning, omlackerad någon gång för länge sedan i originalkulören Fathom Blue. Klassiska 15x8½ American Racing Torque Thrust runt om med 255/60 bak och 235/60 fram.
Av allt att döma har bilen har levt sitt liv i NewYork - i bakrutan finns stickers från tidigt 70-tal från diverse legendariska dragstrips runt NY.
Bilen har inte varit besiktad sen den kom till Sverige 2011 och var i behov av en översyn av motorn. Alltså blev det hämtning med lastbil. Väl hemma i garaget beslutade jag att lyfta ur motorn för att göra ett grundligt jobb:
-Full genomgång av motor
-Nya packningar i hela motorn
-Nya ramlager
-Nya vevlager
-Nya kamlager
-Ny högvolyms oljepump
-Nya ventiltätningar
-Polering av vevaxelns lagerytor
-Tvättning av block i s.k. ”hot tank”
-Måla hela motorn i korrekt Chevy orange
-Nya OEM ventilkåpor med spacers för att rymma rullvipporna
-Ny OEM luftrenare med korrekta dekaler
-Nytt insug Edelbrock Performer RPM
-Ny mekanisk bensinpump med högre kapacitet
-Nya bränsleledningar och filter
-Ny termostat
-Byta till raka anslutningar på 6/8 tändkablar
-Ny nedre kylarslang utan T-rör för expansionskärl (som ska tas bort)
-Grundlig tvätt av motorrum
-Målning och uppfräschning i motorrum
-Ny oljekylare automatlåda samt rör/slangdragning
-Ny infästning för alukylaren
-Se över eldragning till elfläktarna
Övrigt att se över i vinter:
-Byta tändningslås
-Utreda elfel, blinkers fungerar ej tänder sig dock när man trampar ner bromspedal
-Fixa det sista på instrumentbrädan
-Elsoffa – motor går men inget händer
-Bättra med ny klarlack ovansida vänster framskärm