3401
Sök

Ryckig gång, orkeslös Mitsubishi

11 Inlägg
15 november 2019
Trådstartare
#1
Mitsubishi Pajero pinin motor 1,8  4G93 (GDI bensin)
Bilen går bra tills 2 - 10 km lite olika gång till gång. Sedan börjar den rycka och tappar orken går knappt komma upp i 50km. Stannar jag och han får svalna så går han bra igen x antal km. Har försökt testa med Biltemas testinstrument men får bara länkfel. Har även varit till verkstad men dom kunde inte få fram några felkoder.
Blev rekommenderad att byta tändstift och tändspolar ! Jag har bytt tändstift och mätt tändspolarna = lika värden för samtliga, tändspolarna ser okulärt bra utan sprickor. (Övrigt bilen har varit avställd i rätt långa perioder i flera år)

399 Inlägg
15 november 2019
#2
chrlin01 skrev:
Mitsubishi Pajero pinin motor 1,8  4G93 (GDI bensin)
Bilen går bra tills 2 - 10 km lite olika gång till gång. Sedan börjar den rycka och tappar orken går knappt komma upp i 50km. Stannar jag och han får svalna så går han bra igen x antal km. Har försökt testa med Biltemas testinstrument men får bara länkfel. Har även varit till verkstad men dom kunde inte få fram några felkoder.
Blev rekommenderad att byta tändstift och tändspolar ! Jag har bytt tändstift och mätt tändspolarna = lika värden för samtliga, tändspolarna ser okulärt bra utan sprickor. (Övrigt bilen har varit avställd i rätt långa perioder i flera år)

Ta bilen och provtryck dina vakuum slangar, så någon inte har lossnat eller är trasiga. har hänt mig.

761 Inlägg
15 november 2019
#3
chrlin01 skrev:
Mitsubishi Pajero pinin motor 1,8  4G93 (GDI bensin)
Bilen går bra tills 2 - 10 km lite olika gång till gång. Sedan börjar den rycka och tappar orken går knappt komma upp i 50km. Stannar jag och han får svalna så går han bra igen x antal km. Har försökt testa med Biltemas testinstrument men får bara länkfel. Har även varit till verkstad men dom kunde inte få fram några felkoder.
Blev rekommenderad att byta tändstift och tändspolar ! Jag har bytt tändstift och mätt tändspolarna = lika värden för samtliga, tändspolarna ser okulärt bra utan sprickor. (Övrigt bilen har varit avställd i rätt långa perioder i flera år)

Ta och gör ett komp test på bilen när den är varm och beter sig konstigt.


Forummoderator
26 351 Inlägg
15 november 2019
#4
Hur gammalt är bränslet som är i tanken?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

716 Inlägg
15 november 2019
#5
Är katten hel,bitar kan lossna och täppa till i utloppet...har fixat en s40 ,den stannade,motorn dog,var katten  som börjat fälla isär invändigt.

11 Inlägg
16 november 2019
Trådstartare
#6
Mack skrev:
Hur gammalt är bränslet som är i tanken?

Det var troligen 10l ca 4-5 år gammal bensin. Problemet kom efter att jag tankat.🤔🤔

11 Inlägg
7 januari 2020
Trådstartare
#7
Har startat igång en avstannad felsökning.
Nytt symtom nu startar bilen bara på tomgång, och stannar så fort jag ger gas.
Ungefär som gamla tiders förgasarbilar då accelarationspumpen häktat sig eller igentäppt huvudmunstycke.Har haft loss bränslepumpen i tanken, och rengjort "förfilret" verkar som pumpen
ger bra med bränsle, har dock ej någon bränsletryckemätare för kontroll.
Övrigt: har kollat vakumslangar och ej hittat något fel på dom.
Vad är det för plastburk under batteriet på höger fram, med tre slanganslutningar?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
7 januari 2020
#8
Jag tippar på att när du VERKLIGEN kört slut på den utblandade soppan så kommer bilen att bli bra igen.
Man bör inte spä ut gammal bensin med ny, för då tar det längre tid för den stackars motorn att hämta sig..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 011 Inlägg
8 januari 2020
#9
Mitsu GDI?
Ska inte den ha 98 oktan för att må bra?

En lite koll i spällhuset är bra att börja med. Den kan ju sota rätt friskt. Även ventiler kan ta styrk men det får vi inte hoppas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

11 Inlägg
8 januari 2020
Trådstartare
#10
axxet skrev:
Jag tippar på att när du VERKLIGEN kört slut på den utblandade soppan så kommer bilen att bli bra igen.
Man bör inte spä ut gammal bensin med ny, för då tar det längre tid för den stackars motorn att hämta sig..

Jo det är sant. Nu har jag sugit ur all gammal bensin.( Lättare sagt än gjort då det inte finns bottenpluggar) Tanken är ju som ett U över kardanaxel, högra halvan gick bra efter jag tagit den tankarmaturen, en hel del skräp och vatten i botten. Ska åka och hämta ny bensin.

11 Inlägg
8 januari 2020
Trådstartare
#11
Hybrid_ skrev:
Mitsu GDI?
Ska inte den ha 98 oktan för att må bra?

En lite koll i spällhuset är bra att börja med. Den kan ju sota rätt friskt. Även ventiler kan ta styrk men det får vi inte hoppas.

Jo ,jag ska fylla på ny 98 oktan. Och sen får jag ta spjällhuset.

11 Inlägg
1 februari 2020
Trådstartare
#12
Nu har jag rengjort spjällhuset och smort spjällaxeln samt kontrollerat samtliga åtkomliga elkontakter.
Efter det så går den bra igen. Nästa helt säker på att det var spjällhuset.Tack alla för råd och tips.


Sök