3161
Sök

Ladufyndsfrågor

17 Inlägg
31 december 2019
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en liten undran om ladufynd och bilägarfrågor. Jag har hittat en VW 1200 från 1960 i en lada där den stått sen -91 och jag och min polare har kommit på en galen idé om att försöka köpa loss den tillsammans. Min fråga är då: vilka problem kan ha uppstått under alla år den stått där? (Det finns inga synliga problem och den verkar vara komplett) Och finns det någon åldersgräns för hur gammal man måste vara för att köpa en bil?
Mvh wilhelm

6 063 Inlägg
31 december 2019
#2
Motorn kan sitta fast, kolvarna kan ha rostat/ärgat fast i cylindrarna. Har man tur går det att få lös. Annars brukar mössen knapra på ledningar och bygga äckliga runt om i undanställda bilar med musskit i högar.

17 Inlägg
31 december 2019
Trådstartare
#3
Svarte_Orm skrev:
Motorn kan sitta fast, kolvarna kan ha rostat/ärgat fast i cylindrarna. Har man tur går det att få lös. Annars brukar mössen knapra på ledningar och bygga äckliga runt om i undanställda bilar med musskit i högar.

Aha! Tack för svar! Har hört att det kan funka med Coca-Cola i cylindrarna om motorn sitter fast stämmer det?

6 063 Inlägg
31 december 2019
#4
WilhelmAhlgren skrev:
Svarte_Orm skrev:
Motorn kan sitta fast, kolvarna kan ha rostat/ärgat fast i cylindrarna. Har man tur går det att få lös. Annars brukar mössen knapra på ledningar och bygga äckliga runt om i undanställda bilar med musskit i högar.

Aha! Tack för svar! Har hört att det kan funka med Coca-Cola i cylindrarna om motorn sitter fast stämmer det?

Finns nog bättre "häxbrygder". Diesel, bromsvätska och 5-56 är klassiker. Kolla runt lite på youtube om det blir aktuellt, där finns många som fått lös gamla fastsittande motorer.

17 Inlägg
31 december 2019
Trådstartare
#5
Ok! Har bytt kolvringar på moppe ganska nyss antar att det är betydligt mer komplicerat på en boxerfyra?

340 Inlägg
31 december 2019
#6
En VW typ 1 är nog bland det enklaste att meka. Luftkylt till och med...

Problemet är att en bil som stått länge tenderar att kräva genomgång i alla system. Bromsar, bussningar, el, gummidetaljer, bränslesystem mm bör ses över.

Det är ofta mer jobb än man tror och är det första större meket kan man lätt tröttna. Orkar man igenom har man däremot lärt sig massor.

17 Inlägg
31 december 2019
Trådstartare
#7
Slim skrev:
En VW typ 1 är nog bland det enklaste att meka. Luftkylt till och med...

Problemet är att en bil som stått länge tenderar att kräva genomgång i alla system. Bromsar, bussningar, el, gummidetaljer, bränslesystem mm bör ses över.

Det är ofta mer jobb än man tror och är det första större meket kan man lätt tröttna. Orkar man igenom har man däremot lärt sig massor.

Tackar för svar! Orken finns appsolut jag och min polare fixade precis upp två moppar som hans pappa tröttnade på förstår förstås att meka med en bil inte är riktigt samma sak men orken och viljan finns som sagt!

17 Inlägg
31 december 2019
Trådstartare
#8
Om bromsarna har rostat fast så har jag läst att man ska slå loss dem med slägga funkar det eller finns det bättre och effektivare sätt?

6 129 Inlägg
31 december 2019
#9
Hej!
Slägga??! Skojar du!
Som de andra sagt så krävs det en total genomgång (betyder byte av de flesta bromsdelar) av bromssystemet och det inbegiper inte att använda slägga... och ska ni få motorn att fungera krävs det ,om ni vill motorn väl,  att ni tappar ur all gammal olja, byter bränslefilter , luftfilter och fyller på modern olja. Nya tändstift kan kanske också behövas. Men först behöver ni dra runt motorn för hand för att överhuvudtaget se att den "rör på sig".
Nya däck behövs också ...men det är väl kanske  inte aktuellt i förstataget?!


201 Inlägg
31 december 2019
#10
Man kan också fråga sig varför den övergavs från första början. Motorhaveri, elfel?

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 januari 2020
#11
Börja inte planera vad som behöver göras och hur det ska göras innan du sett bilen, men utgå ifrån att det mesta måste göras.

Klart ni ska köpa hem bilen och plocka isär den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

201 Inlägg
1 januari 2020
#12
caromania skrev:
Börja inte planera vad som behöver göras och hur det ska göras innan du sett bilen, men utgå ifrån att det mesta måste göras.

Klart ni ska köpa hem bilen och plocka isär den.

Grattis till första inlägget 2020! big_smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 januari 2020
#13
Skitungen skrev:
caromania skrev:
Börja inte planera vad som behöver göras och hur det ska göras innan du sett bilen, men utgå ifrån att det mesta måste göras.

Klart ni ska köpa hem bilen och plocka isär den.

Grattis till första inlägget 2020! big_smile

Tack. Är man mod så är man på tå. big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

17 Inlägg
1 januari 2020
Trådstartare
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Slägga??! Skojar du!
Som de andra sagt så krävs det en total genomgång (betyder byte av de flesta bromsdelar) av bromssystemet och det inbegiper inte att använda slägga... och ska ni få motorn att fungera krävs det ,om ni vill motorn väl,  att ni tappar ur all gammal olja, byter bränslefilter , luftfilter och fyller på modern olja. Nya tändstift kan kanske också behövas. Men först behöver ni dra runt motorn för hand för att överhuvudtaget se att den "rör på sig".
Nya däck behövs också ...men det är väl kanske  inte aktuellt i förstataget?!

Menade förstås bara om beläggen och likn har rostat fast och inte hela bromssystemet!
Kan man dra runt motorn med ett spett mot svänghjulet? Och kan man skapa bra bromsrör med Biltemas bromsrörsverktyg

17 Inlägg
1 januari 2020
Trådstartare
#15
Skitungen skrev:
Man kan också fråga sig varför den övergavs från första början. Motorhaveri, elfel?

Inte helt säker men den besiktigades 1990-03-30 och blev ej godkänd och ställdes sedan av ett år senare. Den kanske var för röten men den såg inte speciellt rostig ut.

239 Inlägg
1 januari 2020
#16
Släggor och spett, du kanske behöver lite mer nätta verktyg. Börja med ett spärrskaft av lagom lång modell, du vill inte tvinga runt motorn bara veta om den rör på sig. Lurigare fylla cylindrarna på en sådan upp med den på bänk och försök fylla, jag gillar diesel men annat funkar också.
Ja Biltema har prylar man kan göra utmärkta bromsrör av, också prylar man bara kan göra bromsrör med...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
1 januari 2020
#17
som sagt en bagge är ju bland det mest lätt mekade man kan hitta..  man hinkar ur en maskin väldigt lätt 4bultar sitter den med.    cylindrarna är utbyttbara så verkligen den perfekta bilen ifall skiten rostat ihop.    finns mängder med reservdelar att köpa både plåt bromsar och sånna saker

oftaast är det golf som är dåliga men lätt att lyfta bort karossen och byta alla plåtar allt finns att köpa till dom så inget att fundera på. men räkna med en hel del jobb.  men det är väldigt roliga bilar som inte är som alla andra bilar..      minns när vi hade en sån som vinterbil det var dock en 1303 tyvärr fastnade lådan i 2ans växel sen tog det inte skitlång tid innan motorn nöp smile

Kör fort så hinner inget hända...

17 Inlägg
1 januari 2020
Trådstartare
#18
SvarreE skrev:
Släggor och spett, du kanske behöver lite mer nätta verktyg. Börja med ett spärrskaft av lagom lång modell, du vill inte tvinga runt motorn bara veta om den rör på sig. Lurigare fylla cylindrarna på en sådan upp med den på bänk och försök fylla, jag gillar diesel men annat funkar också.
Ja Biltema har prylar man kan göra utmärkta bromsrör av, också prylar man bara kan göra bromsrör med...

Oj! Lät komplicerat dedär med att ta ur motorn å fylla på tänkte inte på att det blir extra svårt att fylla på diesel på en boxer skulle man kunna spruta in någon form av rostlösningsolja i cyllarna och sedan försiktigt försiktigt vagga bilen fram och tillbaka ( ber om ursäkt för min okunnighet om vw bilar)

17 Inlägg
1 januari 2020
Trådstartare
#19
Growe skrev:
som sagt en bagge är ju bland det mest lätt mekade man kan hitta..  man hinkar ur en maskin väldigt lätt 4bultar sitter den med.    cylindrarna är utbyttbara så verkligen den perfekta bilen ifall skiten rostat ihop.    finns mängder med reservdelar att köpa både plåt bromsar och sånna saker

oftaast är det golf som är dåliga men lätt att lyfta bort karossen och byta alla plåtar allt finns att köpa till dom så inget att fundera på. men räkna med en hel del jobb.  men det är väldigt roliga bilar som inte är som alla andra bilar..      minns när vi hade en sån som vinterbil det var dock en 1303 tyvärr fastnade lådan i 2ans växel sen tog det inte skitlång tid innan motorn nöp smile

Tack för all info! Är väldigt tacksam då jag inte har så stor erfarenhet, men man har ju fortfarande mycket att lära när man är 15,
Bifogar en bild på fyndet!https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234281/234281-d7257f2e9bc84278dfc700cbc10ebc40.jpg

239 Inlägg
1 januari 2020
#20
WilhelmAhlgren skrev:
SvarreE skrev:
Släggor och spett, du kanske behöver lite mer nätta verktyg. Börja med ett spärrskaft av lagom lång modell, du vill inte tvinga runt motorn bara veta om den rör på sig. Lurigare fylla cylindrarna på en sådan upp med den på bänk och försök fylla, jag gillar diesel men annat funkar också.
Ja Biltema har prylar man kan göra utmärkta bromsrör av, också prylar man bara kan göra bromsrör med...

Oj! Lät komplicerat dedär med att ta ur motorn å fylla på tänkte inte på att det blir extra svårt att fylla på diesel på en boxer skulle man kunna spruta in någon form av rostlösningsolja i cyllarna och sedan försiktigt försiktigt vagga bilen fram och tillbaka ( ber om ursäkt för min okunnighet om vw bilar)

Man behöver aldrig be om ursäkt gör att man inte kan nåt! Har man erkänt det så är liksom halva kriget redan vunnet.
Som Growe skrev, motorn sitter med 4 bultar och ramlar rakt ned, det blir inte enklare så finns ingen anledning att inte plocka ur den. Om man är 15 så kanske man inte tänker på saker som "bekväm arbetshöjd" eller andra töntiga saker som att inte se det man arbetar med ordentligt (både baksidan och att det är mörkt), eller att resa sig och hämta saker i parti och minut sakta gör att man får ont och blir trött. Men en annan som iaf inte fyller 40 än på nåt år tycker det är roligare när det är bekvämt.

Du vet ju inte om motorn sitter fast, det kan ju gått bra.

Det finns säkert folk här som gärna hjälper dig med lite råd och att titta på bilen om du inte har den hjälpen i din närhet.
Men som någon skrev, kolla golven de tar mycket stryk.
Elen är så enkel den kan bli så den hade inte jag varit rädd för.
Dessutom finns allt allt allt att köpa nytt till dessa så en kanonbil att ha som projekt!


Sök