Har varit hektiskt på sistone, fick en operationstid för ljumskbråck varpå jag inte kommer få lyfta/ta i på en månad efteråt. Att lyfta och ta i är typ 98% av allt jag gör känns det som, så jag har flugit runt som en Duracellkanin mellan alla pågående projekt för att försöka hinna med det mest brådskande. Har därför varit låånga dagar där jag haft väldigt fullt upp, men nu ligger jag på uppvak laddad med morfin och med mer dötid framför mig i eftermiddag än vad jag haft de senaste tre veckorna sammanlagt, så nu kan jag passa på att skriva ett inlägg eller två för att sammanfatta det hela lite.
Prio har faktiskt inte varit bilmek, utan att äntligen få klart det där växthuset som legat på is i typ ett och ett halvt år. Ni vet, happy wife, happy life.
Som vanligt fick även detta projekt sin beskärda del av "ska bara"-n, så utan att jag helt vet hur det gick till så gick det från "växthus på förhöjd grund med trallgolv" till "växthus lackat i Volvos 189 på förhöjd grund med ombyggda skenor för att slippa hög tröskel, med indragen el och vatten". Och så hade det ju varit trevligt med en trall runt om. Och det är ju trevligt när trallen är i marknivå, dvs nergrävd. Och skärmvägg är ju trevligt för lite avskildhet. Och belysning i trallen är ju inte helt fel... 🙄😂 Det mesta av detta blev en överraskning för frugan - för en gångs skull en positiv sådan.
Så nu har jag byggt upp gott om bonuspoäng inför framtida garagetid. Iallafall försöker jag intala mig själv det...
Hann på grund av alla avstickare inte helt färdigt med detta projekt, men jag slänger im någon bild på detta med, vare sig ni vill eller inte. Så ni inte tror att jag legat på latsidan.
Sen har jag experimenterat med elförzinkning och passivisering. Har inte köpt ett kit för det utan experimenterade med vätskor och kemikalier själv, ett labbaggregat hade jag köpt sedan tidigare. Blev att testa sig fram lite, men övning ger färdighet. Förzinkningen blev rätt så bra mot slutet, däremot har jag inte fått till pålitlighet på passiviseringen/infärgningen än, blir väldigt varierande resultat från gång till gång och jag har ingen aning varför. Men skam den som ger sig.
Har dåligt med bilder på processen tyvärr, men jag tog några precis i början.
Sedan hamnade en ny topplockspackning på plats...
Och toppen åkte på och momentdrogs.
Sedan kom jag till det roligaste - återmontering av alla detaljer.
Jag gjorde även likadant som jag gjort på Lolvon och gängade oljereturen för att slippa framtida problem med den. Hade redan en gängtapp för ändamålet så det var bara att köra. 3/4 NPT passar perfekt i hålet, så det är väldigt smidigt. Återstår att fixa anslutning mot turbon och att skaffa lämpliga anslutningar / slang för detta. Till skillnad från mitt förra bygge kommer jag att använda original oljefilterförflyttare på denna motorn, så det är hyfsat trångt runt returen.
Oljetråget var ju helt genomrostat, det var anledningen till att bilen ställdes, så jag behövde få tag på ett nytt sådant. Det blev en tripp till JB i Jönköping som levererade - där stod en lågmilad 745 GLE (som f.ö. verkade fri från skador och alldeles för fin för att skrota) som levererade ett klockrent tråg! Detta är efter endast rengöring. Ska få sig ny färg ändå, såklart.
Samma bil levererade även bakre och nedre kamremskåpor - de var inte perfekta men mycket finare än de brukar vara - och en V-kam! Hade inga planer på att köra med original blompinne (T) - helst ville jag få tag på en K-kam, men V verkade efter lite efterforskningar vara det näst bästa alternativet, så det var bara att tacka och ta emot.
Så T åkte ut, och V åkte in. Bytte även dämpningarna till tryckarna i samma veva. Överfallen ska dras med 20nm, förvånansvärt lite tyckte jag.
Alla främre packboxar byttes, smorde insidan med motorolja och utsidan med ett tunt lager packningssilikon. Bak på toppen monterade jag ett täcklock istället för fördelarplattan, även det med ett tunt lager packningssilikon på sig. Tror jag knackade in det liiite för långt, men det borde inte göra något. Hoppas vi.
Remhjulen åkte på och ny kamrem och spännare monterades. Viktigt att även mellanaxeln står rätt nu eftersom jag kommer köra blockmonterad fördelare.
Vattenpumpen är faktiskt den som satt på motorn vid köp, den var bytt strax innan bilen ställdes och kändes precis som ny, så den fick sig bara nya packningar.
Till slut åkte nedre kamremskåpan och vevaxelns remskiva på. Den är en av få detaljer där jag faktiskt blev nöjd med mina försök att få till en svart anodisering efter förzinkningen. Jag passade även på att göra markeringarna tydligare, det kommer underlätta en hel del vid nästa byte.
Det börjar likna en motor igen!
Turbo och grenrör är bättre begagnade delar som jag hade på hyllan, båda i väldigt bra skick.
Som någon uppmärksam kanske lägger märke till har jag inte monterat det lilla staget mellan oljefilterförflyttaren och blocket. Förflyttaren är nämligen vinklad lite mer uppåt jämfört med original placering, för att ge lite mer utrymme till oljereturen. Vinkeln kan komma att ändras framöver när jag har allting för att bygga ihop returen, tills vidare får det vara såhär.
Spridarröret är förzinkat men inte anodiserat, ville ha även det svart men lyckades inte, av någon anledning. Jag kommer köra på röda -431 spridare från Saab 9000 Turbo, detta eftersom de är hyfsat likvärdiga originalspridarna men högohmiga, så jag slipper klabba med motstånd.