Gatanslag skrev:
torsen skrev:
Gatanslag skrev:
Den ska bli låg,så ska alltså kapa det steget man vrider på för att kunna sänka den lite?
Varför gör du inte som jag skrev ovan?
På citroenakuten kan du få reda på hur du bl a renoverar bakvagnen på Berlingo, som har en "Citroensk"
förmåga att slitas så att bilarna, med bakåtriktade svängarmar, blir kobenta.
Beeträffande framvagnen kan du kanske göra en "Biltema-sänkning", d v s byta till skruvfjädrar från någon annan bil.
Lite tidsödande, men gå in på Mekonomen och kolla dimensionerna på framfjädrarna till din bil.
Skumma sedan igenom Mekonomen tills du finner skruvfjädrar med samma data, men lite lägre/kortare.
För det du länka hade ingeting med min fråga att göra,undrade vilket stag man skulle kapa för att få bilen låg. Vill ej läsa på hur man renoverar en bakvagn på en Berlingo,jag vill bara ha en låg bil
Vet inte om du driver med mig/oss?
Googla och gör klart för dig hur fjädringen ser ut fram och bak.
Kan du inte googla så kan jag berätta att bilen har skruvfjädrar fram och torsionsstavar bak.
Skruvfjädrar är som lindade spiraler.
Torsionsstavar är vanligen runda långa metallpinnar med splines(räfflor) i var ände.
Vanligen olika antal i var ände för att man ska kunna finkalibrera vagnhöjden.
Det finns/fanns en typ av torsionsfjädring där staven i stället bestod av ett "bladpaket".
Tex på VW typ 1 innan de fick "pärsonben".
Det här med stag, som du återkommer till, kan du förklara eller visa med bild vad det är du avser?
Enda stag jag kan komma på finns på Berlingo är krängningshämmaren.
Men den påverkar inte vagnhöjden.
Återkom när du vet vad vad du frågar om.