3191
Sök

Motorlampa lyser - kollat felkoder (Volkswagen golf 5 1.6 fsi 2004)

61 Inlägg
22 mars 2020
Trådstartare
#1
Hej!

Min motorlampa lyser i gul färg sedan i förrgår & jag har märkt att motorn låter lite konstigt vid tomgång och har nu felkodsläst motorn.
Dessa koder kom då upp och då undrar jag vad dessa betyder och om det är nåt stort fel.

16475 - Valve for fuel Metering (n290): short to ground: P0091
17748 - Camshaft position sensor (g40) / engine speed sensor (g28): incor correlation: p1340.
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer: P1570  (sporadic)
19490 - Intake Air Temp Sensor 2 (G299): Signal too Large: P3034

18058 - Powertrain data bus missing msg from instrument cluster: P1650
18043 - Powertrain data bus missing msg from A/C controller: P1635
18045 - Powertrain data bus missing msg electric load controller: P1637
18273 - Powertrain data bus missing msg electric load controller: P1865
18058 - Powertrain data bus missing msg from instrument cluster: P1650
Senast redigerat av greger99 (22 mars 2020)

Forummoderator
18 011 Inlägg
22 mars 2020
#2
Bil? motor? årsmodell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 274 Inlägg
22 mars 2020
#3
Radera alla och se vilka som kommer tillbaka. Då vet du vad som är aktuellt och vilka som är gamla.


61 Inlägg
22 mars 2020
Trådstartare
#4
Janneutanb skrev:
Radera alla och se vilka som kommer tillbaka. Då vet du vad som är aktuellt och vilka som är gamla.

Ok, det ska jag göra då.

61 Inlägg
23 mars 2020
Trådstartare
#5
Janneutanb skrev:
Radera alla och se vilka som kommer tillbaka. Då vet du vad som är aktuellt och vilka som är gamla.

Testat att radera koder nu och då försvann ju symbolen, har sedan kört lite och efter ett tag kom motorlampa symbolen upp igen. Testade då att felkodsläsa igen och nu kommer endast felkoden:

"17748 - Camshaft position sensor (g40) / engine speed sensor (g28): incor correlation: p1340."

Så, vad kan den betyda?

Men undrar även om man måste köra mer eller kan de vara så att de andra 8 felkoderna bara var gamla?
Senast redigerat av greger99 (23 mars 2020)

4 140 Inlägg
23 mars 2020
#6
Utsträckt och/eller överkuggad kamkedja  ?

har den gått med longlifeolja ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
18 011 Inlägg
23 mars 2020
#7
Benägen att hålla med där. Tillräckligt troligt för att göra en koll i alla fall.
De övriga ser jag som "skräpkoder" som följer av för lite spänning vid något tillfälle.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

61 Inlägg
23 mars 2020
Trådstartare
#8
spillolja skrev:
Utsträckt och/eller överkuggad kamkedja  ?

har den gått med longlifeolja ?

Kan knappt nåt om kamkedjor är inte så bra på bilar så vet inte om de kan vara det, hur man märker om det är överkuggad/utsträckt/båda. Låter det nåt speciellt eller kan man se det i huven kanske?

Köpt bilen i maj, vet inte om den innan gått med longlife olja men jag själv har använt: MICRO Motorolja 10W-40.

61 Inlägg
23 mars 2020
Trådstartare
#9
Hybrid_ skrev:
Benägen att hålla med där. Tillräckligt troligt för att göra en koll i alla fall.
De övriga ser jag som "skräpkoder" som följer av för lite spänning vid något tillfälle.

Okej, får väl kolla upp det.

4 140 Inlägg
23 mars 2020
#10
Lyssna vid uppstartögonblicket efter oregelbundet skorr från drivningen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

7 274 Inlägg
23 mars 2020
#11
Dom gamla koderna kan du strunta i för om dom inte dyker upp så är dom inte aktuella och kan vara gissa varför dom uppkom.

Jag tror som tidigare sagt att din kedja är utsträckt och sträckaren når sitt max därav kommer koden att det inte stämmer överens längre.

Visst kan du byta båda vev- och kamgivare och hoppas att det är dom men jag tror mer på kedjan tyvärr.

Detta är tyvärr ett fenomen av deras Long Life serviceintervall på 3000 mil. Oljan håller inte så länge, speciellt inte med mycket kallstarter och minusgrader, och börjar klägga igen istället för att smörja.

Sträckt kedja är lindrigt fel av detta. Inte ovanligt att dom går av.
Tyvärr brukar ett kamkedjebyte kosta några slantar om man inte gör det själv.
Senast redigerat av Janneutanb (23 mars 2020)


61 Inlägg
23 mars 2020
Trådstartare
#12
Janneutanb skrev:
Dom gamla koderna kan du strunta i för om dom inte dyker upp så är dom inte aktuella och kan vara gissa varför dom uppkom.

Jag tror som tidigare sagt att din kedja är utsträckt och sträckaren når sitt max därav kommer koden att det inte stämmer överens längre.

Visst kan du byta båda vev- och kamgivare och hoppas att det är dom men jag tror mer på kedjan tyvärr.

Detta är tyvärr ett fenomen av deras Long Life serviceintervall på 3000 mil. Oljan håller inte så länge, speciellt inte med mycket kallstarter och minusgrader, och börjar klägga igen istället för att smörja.

Sträckt kedja är lindrigt fel av detta. Inte ovanligt att dom går av.
Tyvärr brukar ett kamkedjebyte kosta några slantar om man inte gör det själv.

Okej, ska kolla idag iallafall hur det blir, kallstartat några gånger denna vinter,  hoppas det inte blir kamkedjebyte de kan väl kosta runt 5000?

Forummoderator
18 011 Inlägg
23 mars 2020
#13
Kedjebyte på verkstad kostar minst det dubbla. troligen mer. 13k?
Om man gör det själv bör 5k räcka.

Men det ska påpekas att det behöver inte vara den! Fast allt pekar på det.

https://www.google.com/search?q=byta+ka … 6+fsi+pris

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

61 Inlägg
23 mars 2020
Trådstartare
#14
Hybrid_ skrev:
Kedjebyte på verkstad kostar minst det dubbla. troligen mer. 13k?
Om man gör det själv bör 5k räcka.

Men det ska påpekas att det behöver inte vara den! Fast allt pekar på det.

https://www.google.com/search?q=byta+ka … 6+fsi+pris

Okej, kollat på bil ska testa byta en slags givare och om det ej hjälper blir det troligen ett kedjebyte.

4 140 Inlägg
23 mars 2020
#15
Det man behöver byta vid kejebyte:
kamkedja
Glidskenor
Vä-gängad skruv  kedjehjul insug-kam
bröstkåpepackning

om tråget tas ned bör det senaste uppdaterade oljesugröret monteras  (03C115251AE)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

61 Inlägg
23 mars 2020
Trådstartare
#16
spillolja skrev:
Det man behöver byta vid kejebyte:
kamkedja
Glidskenor
Vä-gängad skruv  kedjehjul insug-kam
bröstkåpepackning

om tråget tas ned bör det senaste uppdaterade oljesugröret monteras  (03C115251AE)

okej bra och veta

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
24 mars 2020
#17
spillolja skrev:
Utsträckt och/eller överkuggad kamkedja  ?

har den gått med longlifeolja ?

ingen betydelse om man kört på denna longlife olja. Kass kvalité på materialet.
Bytts mot de nya med 19kugg på veven och 38kuggs på kamaxlarna

Gjort detta på 7 bilar åt folk redan. Tätare oljebyten 1500mil eller minst 1 gg på år..... då är man lite säkrare

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

61 Inlägg
28 mars 2020
Trådstartare
#18
Bilen går bra fortfarande, men hackade lite vid start och slocknade då jag krypkörde för några dagar sen, använde då ej bilen på 3 dagar.
Senast redigerat av greger99 (31 mars 2020)

61 Inlägg
7 april 2020
Trådstartare
#19
Blev att fixa kamkedja + bilservice hos en privatperson som har en verkstad, tänkte då om detta pris som erbjuds är rimligt:

Transmission sats: 1,3k 
Dessa filter: Olje: 260kr, Luft: 340kr, Kupé: 250kr & Bränsle: 220kr
Tändstift: 570kr, Olja 5 liter 500kr.

Totalt för delarna: 3,4k
Material: 150kr
Arbetet: 6000kr       
Totalt: 9,6k!

Arbetet tar ungefär en arbetsdag och får garanti.
Senast redigerat av greger99 (7 april 2020)

4 140 Inlägg
8 april 2020
#20
Dyr olja, luft och oljefilter

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök