panda666 skrev:
Robb192 skrev:
panda tänk på att när man sänker en 940 pga vissa stag så åker bakaxeln lite mer åt höger eller vänster (minns ej helt vilket).
Detta resulterar i att den skrapar framför allt en sida.
menar du att den skrapar om man sänker för mycket? eller att för stora hjul resulterar i skrap?
Jag upplever INTE, mer skrap på höger sidan än vänstersidan. snarare tvärt om, man sitter ju på vänstersidan(om man bara är 1 i bilen) då fjädring är mer komprimerad där. Jag tänkte först bygga om mitt stag till justerbart, Men kan INTE se någon märkbar skillnad i hur mycket axeln har förskjutits i förhållande till skärmkanter, och förresten hur symmetrisk är verkligen karossen på en 940? dom säger ju en amazon varierar upp till 10mm från sida till sida hur bra är 940? 5mm? då går det ändå inte att mäta, ska du mäta till däcket? inte heller så bra, nu vet jag dock inte vad en ocentrerad bakaxeln ger för andra konsikvenser, kan inte säga att jag märker något, borde väl inte ge mer däck slitage heller?
värt att nämna är ju att bakaxeln förskjuts ännu mer vid infjädring då förvärras situationen, men jag pallar inte spekulera det är ju irrelevant utan talar bara av erfarenhet.
dock tänker jag nog eventuellt bygga om staget om tid och intresse finns, då lär jag räkna hur mycket den förskjuts med 40mm sänkning (men vad hänger om den sänks 35? 45? vad är toleranserna för sänkfjädrar) och hissa upp bilen i diffen, ställa den på pallbockar och sedan släppa ner bakaxeln 40mm och mäta skillnaden och sedan justera staget.
Och... bilen blir högre med 18tums fälgar men ger ett lägre intryck pga bättre "fittment", det bästa av två världar. lättare att åka över farthinder och bättre ögongodis.