Topplockspackningen, det var vad alla trodde om min Citron också.
När jag tänker efter blev det lite tvärtom, för oljan åkte ut i kylsystemet så motorn blev utan olja.
I expansionskärlet var det nästan ren olja (som hamnar över vattnet) och hade börjat trycka ut oljan i motorrummet och på backen.
Det handlar nog om ifall det är mest tryck på oljan eller vattenångan för tillfället, vilket håll det går.
Oljekylarna korroderar sönder med tiden om man inte byter kylarvätskan ibland, eller vad det var.
Det var en 90-talare. Kylaren satt under oljefiltret.
Men att en motor skulle dö för att turbon stannar? Det tror jag inte riktigt på.
Olja ut genom påfyllningen är ju ett känt fenomen på motorer som är slut. Men bara då locket är avskruvat?
Hade nån lancia som tryckte ut all olja genom oljestickan... där satt en slang till en mätare som hade lossnat.
Det var nog det värsta jag varit med om ända tills jag skaffade en Lada Niva, men det är en annan historia.
Senast redigerat av Subtext (15 maj 2020)