viccoA skrev:
Presidento skrev:
viccoA skrev:
Möjligt, har kört kanske 12.000 mil båtsläp och aldrig varit något problem med Mercedes 4Matic (det kan skicka 100% av kraften både fram och bak och är 55% bakhjulsdriven som standard, så kallat permanent aktiv 4Matic). Vår gamla XC90 på firman var lite trögare och i princip framhjulsdriven tills framhjulen började spinna.
Fick låna en Mazda CX5 AWD en gång, den gick knappt att få av båtrampen då den säckade ihop i baken och framhjulen hade väldigt lite kontakt med marken.
Haha fan va alla krånglar med 4wd..jag drar upp båten med 2wd S80 -08 D5.. Rejält brant
Troligen har du en lite lättare båt än vad jag har och du kanske inte lägger i året om? Jag brukar ha salt och sand med mig på vintern men väldigt svårt utan 4wd även på sommaren på vissa ramper. Firman hade en S80 D5 fwd innan så jag har provat någon gång, ibland funkade det bra, ibland mindre bra.
Kan tillägga att jag hjälpt både Fwd och Rwd bilar på båtrampen när de inte kommit upp. I ett par fall har jag kommit försent och de har t o m hunnit sjösätta bilen (tre gånger har jag sett det, ny rwd Mercedes C-klass, en VW-arbetsbil och senast en Ford Focus).
Tex lågväxel som många hävdar att man behöver ha är inte nödvändigt längre då de flesta automatlådor på nya bilar har många växlar (9-13 st), låser man 1:an så går inte bilen fortare än kanske 10-15km/h på fullvarv beroende på fabrikat.
Min gamla 7G tronic hade även 2 backväxlar, det märkte man i motlut då den ibland växlade ner i backen.
Nej helt rätt inte jätte tung, lite mellan.
Jag förstår vad ni menar men samtidigt borde det räcka med en enkel 4wd.. En typ Toyota raw 4 (heter det så?)
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13