Idag blev det inget skruvande på Amazonen! Istället blev det lite svetsservice. För närmare tio år sedan köpte jag en EWM 300A TIG-svets. Riktigt monster med extra allt, fantastisk maskin. För tre år sedan ungefär slutade den att tända. Fick ett preliminärt pris på runt 5000 att eventuellt fixa den, och då hade jag redan köpt min Kempomat 3200 och behövde den inte just för tillfället så de har blivit ståendes. När jag sedan behövt den har det varit brådskande saker så har därmed inte haft tid att lämna in den utan bara lämnat iväg jobbet.
Idag fick jag kontakt med en EWM-tekniker som gissade att det var vattenpumpen som var trasig. En ny kostade massvis plus moms, så jag tänkte att jag lika gärna kunde pilla lite på den själv. Det var en rätt simpel 230V-pump med signal, fas, nolla och jord. Plockade isär huset och såg att en packning hade släppt igenom vatten, och när motorn hade stått så hade den kärvat fast. Det är en högvarvig pump så vridmomentet orkade inte lossa axeln. Lite WD40, tid och försiktigt rucka de så fick jag till sist loss den, och en halvtimme senare löpte den jättefint! Lagret låter som några svåra år, men det får hålla så länge det kan helt enkelt!
Monterade tillbaka pumpen, och den snurrade faktiskt jättefint! Likt förbannat gick inte svetsen igång. Vad fan...
Vet inte exakt varför, men bestämde mig för att lossa tryckgivaren. Misstänkte att pumpen inte förde runt vatten, men kunde inte förstå hur.
Här är vad jag såg...
https://streamable.com/ycsu2eMin jävla idiot hade bytt plats på inlopp och utlopp på pumpen
flyttade dem och nu fungerar det! Så jävla skönt!
Nu skall det minsann bli såväl avgassystem som lite roliga fästen byggda!