3004
Sök

Köpråd E92/E90 335i

20 Inlägg
1 juli 2020
Trådstartare
#1
Hej!
Är i tankarna att köpa en 335, helst bensinaren. Äger idag en E92 325i och är mycket nöjd men vill ha lite mer prestanda. Vad ska man tänka på vid köp? Är det värt att köpa en högmilare för en billig peng om man eventuellt kan fixa problemen som kan uppstå? Kan ju skilja 50k för en modell som gått 25+k mil mot en som har gått runt 15k mil. Min uppfattning är att N54 motorn ska i princip kunna gå hur långt som helst om motorn är regelbundet servad. M-sport hade varit trevligt men känns inte värt att lägga allt för mycket extra pengar på det.

Vilken av dessa hade ni rekommenderat?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … 4/90641562
https://www.blocket.se/annons/varmland/ … t/90606988
https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/90678889

4 261 Inlägg
1 juli 2020
#2
gujukal skrev:
Hej!
Är i tankarna att köpa en 335, helst bensinaren. Äger idag en E92 325i och är mycket nöjd men vill ha lite mer prestanda. Vad ska man tänka på vid köp? Är det värt att köpa en högmilare för en billig peng om man eventuellt kan fixa problemen som kan uppstå? Kan ju skilja 50k för en modell som gått 25+k mil mot en som har gått runt 15k mil. Min uppfattning är att N54 motorn ska i princip kunna gå hur långt som helst om motorn är regelbundet servad. M-sport hade varit trevligt men känns inte värt att lägga allt för mycket extra pengar på det.

Vilken av dessa hade ni rekommenderat?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … 4/90641562
https://www.blocket.se/annons/varmland/ … t/90606988
https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/90678889

Tjabba,  av dom 2 som du länkade kommer du troligen behöva byta turbosarna ganska snart. Wg rattle. Sen läs här.

These are the most common N54 engine problems:
High-Pressure Fuel Pump (HPFP) Failure.
Turbocharger Failure / Wastegate Rattle.
Leaky Fuel Injectors.
Leaking Boost / Chargepipe Failure.
Valve Cover Oil Leak.
Carbon Build-up.
Vanos Solenoids (2A87 and 2A88)
Water Pump Failure.

Visst kan motorn gå hur mke som helst men kommer du orka punga ut stålarna så att den fortsätter att göra det? inte för att vara negativ men dessa har ju massor med problem som kan uppkomma, läs tex dom som ja skrev ovanför. Har *as we speak* en kollega på jobbet som har sin 135i just nu som han också behöver byta båda turbosarna på sin för att dom läcker båda 2. Dom som kör dessa verkar inte köra lugnt heller så..mitt tips till dig är att kolla efter något annat ifall du vill ha mer power annars var beredd på att behöva lägga ut pengar.

20 Inlägg
1 juli 2020
Trådstartare
#3
panda666 skrev:
gujukal skrev:
Hej!
Är i tankarna att köpa en 335, helst bensinaren. Äger idag en E92 325i och är mycket nöjd men vill ha lite mer prestanda. Vad ska man tänka på vid köp? Är det värt att köpa en högmilare för en billig peng om man eventuellt kan fixa problemen som kan uppstå? Kan ju skilja 50k för en modell som gått 25+k mil mot en som har gått runt 15k mil. Min uppfattning är att N54 motorn ska i princip kunna gå hur långt som helst om motorn är regelbundet servad. M-sport hade varit trevligt men känns inte värt att lägga allt för mycket extra pengar på det.

Vilken av dessa hade ni rekommenderat?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … 4/90641562
https://www.blocket.se/annons/varmland/ … t/90606988
https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/90678889

Tjabba,  av dom 2 som du länkade kommer du troligen behöva byta turbosarna ganska snart. Wg rattle. Sen läs här.

These are the most common N54 engine problems:
High-Pressure Fuel Pump (HPFP) Failure.
Turbocharger Failure / Wastegate Rattle.
Leaky Fuel Injectors.
Leaking Boost / Chargepipe Failure.
Valve Cover Oil Leak.
Carbon Build-up.
Vanos Solenoids (2A87 and 2A88)
Water Pump Failure.

Visst kan motorn gå hur mke som helst men kommer du orka punga ut stålarna så att den fortsätter att göra det? inte för att vara negativ men dessa har ju massor med problem som kan uppkomma, läs tex dom som ja skrev ovanför. Har *as we speak* en kollega på jobbet som har sin 135i just nu som han också behöver byta båda turbosarna på sin för att dom läcker båda 2. Dom som kör dessa verkar inte köra lugnt heller så..mitt tips till dig är att kolla efter något annat ifall du vill ha mer power annars var beredd på att behöva lägga ut pengar.

Tänker fixa de flesta problem själv om det uppstår. Tänker dock att många av de felen är utbytt om den har gått 20k mil, kan man ju iof inte va säker på.
Är 335d mer problemfri?

4 261 Inlägg
2 juli 2020
#4
gujukal skrev:
panda666 skrev:
gujukal skrev:
Hej!
Är i tankarna att köpa en 335, helst bensinaren. Äger idag en E92 325i och är mycket nöjd men vill ha lite mer prestanda. Vad ska man tänka på vid köp? Är det värt att köpa en högmilare för en billig peng om man eventuellt kan fixa problemen som kan uppstå? Kan ju skilja 50k för en modell som gått 25+k mil mot en som har gått runt 15k mil. Min uppfattning är att N54 motorn ska i princip kunna gå hur långt som helst om motorn är regelbundet servad. M-sport hade varit trevligt men känns inte värt att lägga allt för mycket extra pengar på det.

Vilken av dessa hade ni rekommenderat?

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … 4/90641562
https://www.blocket.se/annons/varmland/ … t/90606988
https://www.blocket.se/annons/stockholm … t/90678889

Tjabba,  av dom 2 som du länkade kommer du troligen behöva byta turbosarna ganska snart. Wg rattle. Sen läs här.

These are the most common N54 engine problems:
High-Pressure Fuel Pump (HPFP) Failure.
Turbocharger Failure / Wastegate Rattle.
Leaky Fuel Injectors.
Leaking Boost / Chargepipe Failure.
Valve Cover Oil Leak.
Carbon Build-up.
Vanos Solenoids (2A87 and 2A88)
Water Pump Failure.

Visst kan motorn gå hur mke som helst men kommer du orka punga ut stålarna så att den fortsätter att göra det? inte för att vara negativ men dessa har ju massor med problem som kan uppkomma, läs tex dom som ja skrev ovanför. Har *as we speak* en kollega på jobbet som har sin 135i just nu som han också behöver byta båda turbosarna på sin för att dom läcker båda 2. Dom som kör dessa verkar inte köra lugnt heller så..mitt tips till dig är att kolla efter något annat ifall du vill ha mer power annars var beredd på att behöva lägga ut pengar.

Tänker fixa de flesta problem själv om det uppstår. Tänker dock att många av de felen är utbytt om den har gått 20k mil, kan man ju iof inte va säker på.
Är 335d mer problemfri?

Läs lite här om 335d, nästan typ samma skit om inte värre.

https://www.bimmerfest.com/forums/showt … p?t=892455

nu har du istället partikelfilter problem, egr problem, skiten sotar igen. massa givare och sensorer som gnäller och allt annat börda. visst vissa grejer kan vara bytta redan från andra ägare men många som går o släcker lampor/motorlampa och sen väntar på att en köpare ska komma och köpa deras skrot. Du kanske hamnar i en riktig skrothög som kommer kosta dig massa pengar. läs på ordentligt om båda modellerna innan du bestämmer dig. Jag skulle springa ifrån dessa så fort ja bara kunde för liv och död. Men det är du som bestämmer och det är dina pengar.wink

20 Inlägg
2 juli 2020
Trådstartare
#5
panda666 skrev:
gujukal skrev:
panda666 skrev:
Tjabba,  av dom 2 som du länkade kommer du troligen behöva byta turbosarna ganska snart. Wg rattle. Sen läs här.

These are the most common N54 engine problems:
High-Pressure Fuel Pump (HPFP) Failure.
Turbocharger Failure / Wastegate Rattle.
Leaky Fuel Injectors.
Leaking Boost / Chargepipe Failure.
Valve Cover Oil Leak.
Carbon Build-up.
Vanos Solenoids (2A87 and 2A88)
Water Pump Failure.

Visst kan motorn gå hur mke som helst men kommer du orka punga ut stålarna så att den fortsätter att göra det? inte för att vara negativ men dessa har ju massor med problem som kan uppkomma, läs tex dom som ja skrev ovanför. Har *as we speak* en kollega på jobbet som har sin 135i just nu som han också behöver byta båda turbosarna på sin för att dom läcker båda 2. Dom som kör dessa verkar inte köra lugnt heller så..mitt tips till dig är att kolla efter något annat ifall du vill ha mer power annars var beredd på att behöva lägga ut pengar.

Tänker fixa de flesta problem själv om det uppstår. Tänker dock att många av de felen är utbytt om den har gått 20k mil, kan man ju iof inte va säker på.
Är 335d mer problemfri?

Läs lite här om 335d, nästan typ samma skit om inte värre.

https://www.bimmerfest.com/forums/showt … p?t=892455

nu har du istället partikelfilter problem, egr problem, skiten sotar igen. massa givare och sensorer som gnäller och allt annat börda. visst vissa grejer kan vara bytta redan från andra ägare men många som går o släcker lampor/motorlampa och sen väntar på att en köpare ska komma och köpa deras skrot. Du kanske hamnar i en riktig skrothög som kommer kosta dig massa pengar. läs på ordentligt om båda modellerna innan du bestämmer dig. Jag skulle springa ifrån dessa så fort ja bara kunde för liv och död. Men det är du som bestämmer och det är dina pengar.wink

Har du personlig erfarenhet av en 335i eller baserar du dina åsikter från forum? Min BMW med N53 ska ha mycket problem som N54 men under året jag ägt den så är det bara en lambdasond som pajjat, men den kan ha varit paj när jag köpte bilen. Problemet med den blåa är att den är 30 mil ifrån, känns surt att åka så långt och prova den och så är det ett måndags ex. Har du någon rekommendation på en bil med liknande prestanda och prislapp som är mer problemfri? Har haft tankar på en Mazda 3 MPS mk2, men framhjulsdrift känns sådär med torque steer osv.
Senast redigerat av gujukal (2 juli 2020)

20 Inlägg
2 juli 2020
Trådstartare
#6
Är 330i lci ett stabilare val? Hitta denna som är hyfsat nära. https://www.blocket.se/vi/91535837.htm

4 261 Inlägg
2 juli 2020
#7
gujukal skrev:
panda666 skrev:
gujukal skrev:

Tänker fixa de flesta problem själv om det uppstår. Tänker dock att många av de felen är utbytt om den har gått 20k mil, kan man ju iof inte va säker på.
Är 335d mer problemfri?

Läs lite här om 335d, nästan typ samma skit om inte värre.

https://www.bimmerfest.com/forums/showt … p?t=892455

nu har du istället partikelfilter problem, egr problem, skiten sotar igen. massa givare och sensorer som gnäller och allt annat börda. visst vissa grejer kan vara bytta redan från andra ägare men många som går o släcker lampor/motorlampa och sen väntar på att en köpare ska komma och köpa deras skrot. Du kanske hamnar i en riktig skrothög som kommer kosta dig massa pengar. läs på ordentligt om båda modellerna innan du bestämmer dig. Jag skulle springa ifrån dessa så fort ja bara kunde för liv och död. Men det är du som bestämmer och det är dina pengar.wink

Har du personlig erfarenhet av en 335i eller baserar du dina åsikter från forum? Min BMW med N53 ska ha mycket problem som N54 men under året jag ägt den så är det bara en lambdasond som pajjat, men den kan ha varit paj när jag köpte bilen. Problemet med den blåa är att den är 30 mil ifrån, känns surt att åka så långt och prova den och så är det ett måndags ex. Har du någon rekommendation på en bil med liknande prestanda och prislapp som är mer problemfri? Har haft tankar på en Mazda 3 MPS mk2, men framhjulsdrift känns sådär med torque steer osv.

Det är forums man läser om folks mardröms scenarion där man använder som statistik. Sen har man ju bekanta och kollegor som spottar ut pengar på bilarna snabbare än dom hinner tjäna dom. Du får ju bestämma sj^^ har haft ett flertal e39, e36, och en f10 och kan säga såhär att alla, precis alla har strulat, dyra reparationer. varför inte en mazda 6 mps? awd och 270hk med turbo, chippa till över 300hk. en s60 R? awd med 300hk original, chipp och över 350hk. ska tänka ut några fler det är dom ja kan komma på just nu. måste du ha bmw kanske ja kan rekommendera e34/e39 540 286hk original v8. Man måste bara ha koll på kylsystemet funkar bra och att kedjan är bytt, alt inte rasslar. undvik automaten då dom brukar strula.

4 261 Inlägg
2 juli 2020
#8
gujukal skrev:
Är 330i lci ett stabilare val? Hitta denna som är hyfsat nära. https://www.blocket.se/vi/91535837.htm

som sagt n53 motorn som kan bli lite strul med högtryckspumpen, spridare, tändspolar osv osv givare här o där om man har otur. direktinsprut på dessa så där kommer all problem. Men borde hålla bättre iaf än 335i och 335d. Enda ja skulle undvika är automaten och speciellt när bilen är lite trimmad. Vad tycker du om bilarna ja nämnde? varför inte en 540? har du koll på kedjan och kylsystemet så borde du klara dig jävlit bra. 286hk v8.


Sök