tercELLEN skrev:
Okej! Intressant! Rätta mig om jag mätte fel nu:
Jag ställde in multimetern på A, mätte mellan jordkabel och jordpolen och fick utslag 0.78. Testade mäta från startmotorns lilla kabel (istället då för den grova) till jordpol. Inget utslag. Men antar att värdet 0.78 bekräftar att det tjuvdrar nånstans i alla fall?
Nu tror jag vi får köra en grundkurs i multimeter här
Spänning, volt, mäter man på det viset. Oftast den svarta ledningen på jord och den röda kan man prova mäta på olika ställen med.
Ström, ampere, mäter man genom saker. Du måste lossa ledningen du vill mäta på, och låta strömmen passera genom multimeter. Vanligtvis måste man också lossa den röda ledningen på multimetern och flytta till hålet som är för strömmätning. Men man måste vara försiktig, en vanlig multimeter klarar oftast bara 10-20 ampere, sedan ryker säkringen. Och sådana strömmar kommer man snabbt upp i på en bil.
För att mäta tjuvströmmen gör du som ovan, och så lossar du ena terminalen från batteriet och mäter mellan den och batteripolen. Detta gör du absolut inte när bilen går eller när du vrider på nyckeln för att försöka starta, utan bara när bilen är avstängd.
Om det är så du har gjort och fått 0,78A så är det lite för lite för att vara några problem. Ett friskt batteri kan stå i veckor med såna strömmar innan det är tomt, och du har ju klocka, minnet till bilstereon och så vidare inne i bilen som normalt sett skall dra lite ström även när bilen är avstängd.