Utmarks-Loke har helt rätt, det är hydraulisk koppling på denna bil. Lättast för Dig som ägare till den att se detta är att helt enkelt kolla på kopplingspedalen. Du bör se en kopplingscylinder där istället för en wire.
vad är egentligen poängen med hydraulisk koppling?
Det är inte kopplingen som är hydraulisk utan det är kopplingsmanövreringen som är hydraulisk. Men brukar förkortas till hydraulisk koppling.
Några fördelar är: Bättre utväxling = kräver mindre kraft för att frikoppla, detta medför en enklare reglering av kopplingen.
Självjusterade, man slipper spänna en kopplingsvajer allteftersom kopplingslamellen slits (finns dock självjusterande kopplingsvajrar).
Tar mindre utrymme, t.ex så sitter slavcylindern ofta ihop med urtrampningslagret inuti växellådan istället för en hävarm på utsidan av lådan som vajern ansluts mot.
Små hydraulrör tar mindre plats än vajer.
Rör går att böja nästan hur som helst utan att påverka funktionen. En vajer kan inte böjas för mycket utan att kärva.
Det är inte kopplingen som är hydraulisk utan det är kopplingsmanövreringen som är hydraulisk. Men brukar förkortas till hydraulisk koppling.
fråga Koenigsegg!
simlar skrev:
Några fördelar är: Bättre utväxling = kräver mindre kraft för att frikoppla, detta medför en enklare reglering av kopplingen.
vad för magiskt utväxling kan man uppnå med hydraulik och inte med mekanik?
simlar skrev:
Självjusterade, man slipper spänna en kopplingsvajer allteftersom kopplingslamellen slits (finns dock självjusterande kopplingsvajrar).
Juste! tänkte inte på det
simlar skrev:
Tar mindre utrymme, t.ex så sitter slavcylindern ofta ihop med urtrampningslagret inuti växellådan istället för en hävarm på utsidan av lådan som vajern ansluts mot.
dock antagligen dyrare,
simlar skrev:
Rör går att böja nästan hur som helst utan att påverka funktionen. En vajer kan inte böjas för mycket utan att kärva.
Några fördelar är: Bättre utväxling = kräver mindre kraft för att frikoppla, detta medför en enklare reglering av kopplingen.
vad för magiskt utväxling kan man uppnå med hydraulik och inte med mekanik?
Det krävs betydligt mindre hävarm för att få samma styrka med hydraulik jämfört med mekanik (vajer). Saker som tar mindre plats men utför samma funktion är alltid populärt när det ska byggas bilar