3398
Sök

Har jag hydraulisk koppling

4 Inlägg
24 augusti 2020
Trådstartare
#1
AUDI A6 (4B, C5) 2.4 1999 165Hk

Jag har denna bil. Hur kan jag se om där är hydraulisk koppling. Har får mig att flesta bilar efter 97 har detta men inte säker.

6 064 Inlägg
24 augusti 2020
#2
Skulle förvåna mig om en audi från 1999 inte hade hydraulisk koppling. Tror de slutade med wire på 80-talet.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
24 augusti 2020
#3
Utmarks-Loke har helt rätt, det är hydraulisk koppling på denna bil. Lättast för Dig som ägare till den att se detta är att helt enkelt kolla på kopplingspedalen. Du bör se en kopplingscylinder där istället för en wire.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

291 Inlägg
24 augusti 2020
#4
vad är egentligen poängen med hydraulisk koppling?

5 687 Inlägg
24 augusti 2020
#5
jompazx skrev:
vad är egentligen poängen med hydraulisk koppling?

Det är inte kopplingen som är hydraulisk utan det är kopplingsmanövreringen som är hydraulisk.
Men brukar förkortas till hydraulisk koppling.

Några fördelar är:
Bättre utväxling = kräver mindre kraft för att frikoppla, detta medför en enklare reglering av kopplingen.

Självjusterade, man slipper spänna en kopplingsvajer allteftersom kopplingslamellen slits (finns dock självjusterande kopplingsvajrar).

Tar mindre utrymme, t.ex så sitter slavcylindern ofta ihop med urtrampningslagret inuti växellådan istället för en hävarm på utsidan av lådan som vajern ansluts mot.

Små hydraulrör tar mindre plats än vajer.

Rör går att böja nästan hur som helst utan att påverka funktionen.
En vajer kan inte böjas för mycket utan att kärva.


291 Inlägg
24 augusti 2020
#6
simlar skrev:
Det är inte kopplingen som är hydraulisk utan det är kopplingsmanövreringen som är hydraulisk.
Men brukar förkortas till hydraulisk koppling.

fråga Koenigsegg!

simlar skrev:
Några fördelar är:
Bättre utväxling = kräver mindre kraft för att frikoppla, detta medför en enklare reglering av kopplingen.

vad för magiskt utväxling kan man uppnå med hydraulik och inte med mekanik?

simlar skrev:
Självjusterade, man slipper spänna en kopplingsvajer allteftersom kopplingslamellen slits (finns dock självjusterande kopplingsvajrar).

Juste! tänkte inte på det

simlar skrev:
Tar mindre utrymme, t.ex så sitter slavcylindern ofta ihop med urtrampningslagret inuti växellådan istället för en hävarm på utsidan av lådan som vajern ansluts mot.

dock antagligen dyrare,

simlar skrev:
Rör går att böja nästan hur som helst utan att påverka funktionen.
En vajer kan inte böjas för mycket utan att kärva.

sant!

tack
Senast redigerat av jompazx (24 augusti 2020)

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
25 augusti 2020
#7
jompazx skrev:
simlar skrev:
Några fördelar är:
Bättre utväxling = kräver mindre kraft för att frikoppla, detta medför en enklare reglering av kopplingen.

vad för magiskt utväxling kan man uppnå med hydraulik och inte med mekanik?

Det krävs betydligt mindre hävarm för att få samma styrka med hydraulik jämfört med mekanik (vajer).
Saker som tar mindre plats men utför samma funktion är alltid populärt när det ska byggas bilar smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök