3575
Sök

Köpråd Citroen c5 3.0 2002

689 Inlägg
14 september 2020
Trådstartare
#1
Har fått tillfälle att köpa en Citroen c5 3,0 av en bekant billigt.
Vad ska jag tänka på med dessa franska bilar??
Är det specialverktyg till dom ex?


Forummoderator
18 011 Inlägg
14 september 2020
#2
De fungerar fint, har stor erfarenhet av dessa. Är det en kombi så kolla om bakrutetorkare och glasluckeöppning fungerar. Brukar inte vara så. Kabelstammen till luckan är känslig.

I början var det dåliga tändspolar på V6:orna, med tanke på åldern är nog dessa utbytta för länge sen.  Lätt att byta annars. AC-kylning ska kollas givetvis om det är viktigt för dig. Som vanligt på större bilar med tung maskin så lyssna efter klonk från framvagnen i gupp. Det förekommer.

Hydralsystemet som sköter om fjädringen krånglar i princip inte alls. Men kolla så bilen kan resa på sig och lägga sig på backen med hjälp av knapparna som är placerade mellan sätena. Den har troligen Hydoactive III+ vilket innebär att det finns en Sportknapp som styvar upp fjädringen om så önskas. Annars sköter den det själv vid hastiga undanmanövrar.

Tvärtom mot andra bilar så blir fjädringskomforten stötig om inte gasklockorna är i bra skick. Den ska mjukt häva sig över ojämnheter i vägen och gunga till lite i färdriktning. Att byta dessa är inte någon större kostnad. Kanske 2500:- runt om och då går den i över 10000 mil till sen.

En kul grej är att i farter över 110 km/h så sänks bilen automatiskt 2 cm. Den höjs om vägen är dålig eller om farten går under 90 km/h. Så det kan löna sig att stå på lite när man kör upp på motorvägen. Det kan man inte känna själv.

Men eftersom bilen är en rätt pigg kälke så räkna inte med att den drar under 1 L/milen. Motorn kräver lite varv för att vanka till så lätt att förbrukningen drar iväg.

Men det är billiga bilar så har du fått ett rimligt pris så köp.
Finns lite kul extrafunktioner i den så läs instruktionsboken!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 450 Inlägg
14 september 2020
#3
Hybrid_ skrev:
De fungerar fint, har stor erfarenhet av dessa. Är det en kombi så kolla om bakrutetorkare och glasluckeöppning fungerar. Brukar inte vara så. Kabelstammen till luckan är känslig.

I början var det dåliga tändspolar på V6:orna, med tanke på åldern är nog dessa utbytta för länge sen.  Lätt att byta annars. AC-kylning ska kollas givetvis om det är viktigt för dig. Som vanligt på större bilar med tung maskin så lyssna efter klonk från framvagnen i gupp. Det förekommer.

Hydralsystemet som sköter om fjädringen krånglar i princip inte alls. Men kolla så bilen kan resa på sig och lägga sig på backen med hjälp av knapparna som är placerade mellan sätena. Den har troligen Hydoactive III+ vilket innebär att det finns en Sportknapp som styvar upp fjädringen om så önskas. Annars sköter den det själv vid hastiga undanmanövrar.

Tvärtom mot andra bilar så blir fjädringskomforten stötig om inte gasklockorna är i bra skick. Den ska mjukt häva sig över ojämnheter i vägen och gunga till lite i färdriktning. Att byta dessa är inte någon större kostnad. Kanske 2500:- runt om och då går den i över 10000 mil till sen.

En kul grej är att i farter över 110 km/h så sänks bilen automatiskt 2 cm. Den höjs om vägen är dålig eller om farten går under 90 km/h. Så det kan löna sig att stå på lite när man kör upp på motorvägen. Det kan man inte känna själv.

Men eftersom bilen är en rätt pigg kälke så räkna inte med att den drar under 1 L/milen. Motorn kräver lite varv för att vanka till så lätt att förbrukningen drar iväg.

Men det är billiga bilar så har du fått ett rimligt pris så köp.
Finns lite kul extrafunktioner i den så läs instruktionsboken!

Citroenakuten kan vara en vän i nöden.

689 Inlägg
14 september 2020
Trådstartare
#4
Hybrid_ skrev:
De fungerar fint, har stor erfarenhet av dessa. Är det en kombi så kolla om bakrutetorkare och glasluckeöppning fungerar. Brukar inte vara så. Kabelstammen till luckan är känslig.

I början var det dåliga tändspolar på V6:orna, med tanke på åldern är nog dessa utbytta för länge sen.  Lätt att byta annars. AC-kylning ska kollas givetvis om det är viktigt för dig. Som vanligt på större bilar med tung maskin så lyssna efter klonk från framvagnen i gupp. Det förekommer.

Hydralsystemet som sköter om fjädringen krånglar i princip inte alls. Men kolla så bilen kan resa på sig och lägga sig på backen med hjälp av knapparna som är placerade mellan sätena. Den har troligen Hydoactive III+ vilket innebär att det finns en Sportknapp som styvar upp fjädringen om så önskas. Annars sköter den det själv vid hastiga undanmanövrar.

Tvärtom mot andra bilar så blir fjädringskomforten stötig om inte gasklockorna är i bra skick. Den ska mjukt häva sig över ojämnheter i vägen och gunga till lite i färdriktning. Att byta dessa är inte någon större kostnad. Kanske 2500:- runt om och då går den i över 10000 mil till sen.

En kul grej är att i farter över 110 km/h så sänks bilen automatiskt 2 cm. Den höjs om vägen är dålig eller om farten går under 90 km/h. Så det kan löna sig att stå på lite när man kör upp på motorvägen. Det kan man inte känna själv.

Men eftersom bilen är en rätt pigg kälke så räkna inte med att den drar under 1 L/milen. Motorn kräver lite varv för att vanka till så lätt att förbrukningen drar iväg.

Men det är billiga bilar så har du fått ett rimligt pris så köp.
Finns lite kul extrafunktioner i den så läs instruktionsboken!

Vad trevligt med lite info ifrån någon som är insatt
Jepp det är en kombi och som du sa fungerar inte bakrutetorkaren som min bekant berättade för mig.
Den höjs och sänks som den ska iallafall.
Är manuell låda i den.
Att den dricker lite är jag införstådd med är ju en sexa.


Forummoderator
18 011 Inlägg
15 september 2020
#5
Smurfen40 skrev:
Hybrid_ skrev:
text

Vad trevligt med lite info ifrån någon som är insatt
Jepp det är en kombi och som du sa fungerar inte bakrutetorkaren som min bekant berättade för mig.
Den höjs och sänks som den ska iallafall.
Är manuell låda i den.
Att den dricker lite är jag införstådd med är ju en sexa.

Hoppsan! Då tycker jag du ska slå till! Då blir bilen kul!
OT: Jag jobbade som säljare på Citroën då dessa var aktuella. Sålde allt några v6:or men bara en på alla år var just manuell! Så därför kommer jag ihåg den. De skulle dra husvagn med den och minsann inte åka dieseldrivet.

Har du tur är bilen utrustad med ESP också, fanns som tillval. Då sitter det en knapp någonstans med texten "ESP Off".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

689 Inlägg
15 september 2020
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
Smurfen40 skrev:
Hybrid_ skrev:
text

Vad trevligt med lite info ifrån någon som är insatt
Jepp det är en kombi och som du sa fungerar inte bakrutetorkaren som min bekant berättade för mig.
Den höjs och sänks som den ska iallafall.
Är manuell låda i den.
Att den dricker lite är jag införstådd med är ju en sexa.

Hoppsan! Då tycker jag du ska slå till! Då blir bilen kul!
OT: Jag jobbade som säljare på Citroën då dessa var aktuella. Sålde allt några v6:or men bara en på alla år var just manuell! Så därför kommer jag ihåg den. De skulle dra husvagn med den och minsann inte åka dieseldrivet.

Har du tur är bilen utrustad med ESP också, fanns som tillval. Då sitter det en knapp någonstans med texten "ESP Off".

Har sagt till han att jag köper den så får den nästa vecka.
Ska bli intressant att prova då jag egentligen föredrar saab,men börjar bli trött på allt skruvande på dom,sen har jag varit emot franskt alltid men får ge det en chans.



Sök