Här är ett projekt som har varit min drömbil i några år! En Toyota celica från tidigt 70tal! Drömmen var ju inte att hitta en såhär rostig men som vanligt så syngs ju inte allt före bilen skruvas sönder helt! Men jag tänkte det... Visa mer
Blev en första provtur idag med celican efter all renovering och modifering och allt till! Hittils har man vell lagt märke minst 2500timmar på bilen! Är aningen mera men hur mycket mera vet ja inte just nu! Men går gör den och går att köra också 👍 blir lite små pill i vinter med en till ljuddämpare och ett annat svänghjul då start kransen på nuvarande värkar dålig på ett par ställen! Sedan finns lite annat smått att göra nog också Så idag gjick den för egen maskin för första gången sedan 2005 som ja vet! Och en första tvätt blev det också 🙂
Tyvär så gjick det inte att lada upp filmen ja gjorde då ja gasade lite med motorn 😔😅
Alltså den är ju bara så jävla LÄCKER! Vilket jobb du lagt! Gratulerar till lyckad provtur, äntligen börjar du få smaka på frukterna av allt hårt arbete du lagt ner på den 💪🏼
Alltså den är ju bara så jävla LÄCKER! Vilket jobb du lagt! Gratulerar till lyckad provtur, äntligen börjar du få smaka på frukterna av allt hårt arbete du lagt ner på den 💪🏼
Tackar 🙂 joo är inte mycket kvar nu👍 får hoppas allt håller och går 😁
Gokväll! Va någon vecka sedan sist 👍 har hållit på lite med bilen på sistone! Har haft problem med att startmotorn inte vill hitta i svänghjulet som den ska så tänderna blev skadade och så blev ja tvungen att fila och hålla på hit och dit! Men slutade med ett nytt svänghjul då det gammla också va ett lättare men som jag har läst till mig så brukar som ha start problem! Så nu blev det ett TODA som många kör med 👍 men då jag skulle sätta dit det så var bultarna så korta tyckte ja så blev att ta det säkra före det osäkra och köpa nya bultar! Dom gammla var lika mycket för korta med gammla svänghjulet också såg ja men ville ändå göra allt med ordning nu fast det har gått tidigare 👍😅 Motor kåpan har jag fått fixad nu också efter ja fick hem en plastsvets så nu är det bara att få den klar med spackling och färg kvar 👍 En modell på en ny krängnings hämmare har ja konstruerat också Någon som vet något ställe som kan "bocka" en ny krängnings hämmare till mig och ha den ja har på bild som modell då??😁
En sån där bockning är inte enkel att få till... Vad är det som gör att original bockningen inte fungerar? Det går inte bara sätta distanser mellan ramben och bussning t ex för att komma runt vad som är i vägen?
En sån där bockning är inte enkel att få till... Vad är det som gör att original bockningen inte fungerar? Det går inte bara sätta distanser mellan ramben och bussning t ex för att komma runt vad som är i vägen?
Lättast sagt varför inte orginal krängaren går är att motorn är 6cm för lång ner till i fram 😅 Ska ja ha dit den med "spacers" mellan kaross och krängaren så blir dom spacer blocken 10cm eller lite mer! 😅
Hemmagjorda stänk skydd fram fast limmade nu också! bara att få dit bak nu till! Sedan har jag modifierat orginal nyckeln så den passar centrallås dosan!👍och krängningshämmar modellen min är skickad till en firma som ska göra en riktig åt mig 👍
En sån där bockning är inte enkel att få till... Vad är det som gör att original bockningen inte fungerar? Det går inte bara sätta distanser mellan ramben och bussning t ex för att komma runt vad som är i vägen?
Lättast sagt varför inte orginal krängaren går är att motorn är 6cm för lång ner till i fram 😅 Ska ja ha dit den med "spacers" mellan kaross och krängaren så blir dom spacer blocken 10cm eller lite mer! 😅
Det gör väl inget? Varken krängare eller motor rör sig särskilt mycket upp/ner så en frigång på 5-10mm till tråget räcker gott. Krängaren kan du vinkla "uppåt" och behålla original droplinks. Ett bekymmer blir det om tråget redan nu tangerar underkant framvagnsbalk för då blir det rejält låg under krängaren
Oavsett hade jag hellre försökt förlänga framåt än bakåt sen framåt igen. Jag tror din design nämligen kommer bli betydligt mjukare än orignal. Infästningarna gissar jag sitter i "U'et"? Jag tror du kommer få rörelser i mittsektionen i höjdled med den designen. Man kan säga att det du har är sett ovanifrån en "trippel-U" design, ovanifrån sett vill du ha ett enkelt U för bäst funktion. Att flytta fram infästningarna och förlänga armarna samt samtidigt gå upp lite i dimension kommer ge dig motsvarande original funktionalitet.
Jag säger inte att din lösning Inte kommer fungera, men jag är lite tveksam till om du kommer bli nöjd med den
En sån där bockning är inte enkel att få till... Vad är det som gör att original bockningen inte fungerar? Det går inte bara sätta distanser mellan ramben och bussning t ex för att komma runt vad som är i vägen?
Lättast sagt varför inte orginal krängaren går är att motorn är 6cm för lång ner till i fram 😅 Ska ja ha dit den med "spacers" mellan kaross och krängaren så blir dom spacer blocken 10cm eller lite mer! 😅
Det gör väl inget? Varken krängare eller motor rör sig särskilt mycket upp/ner så en frigång på 5-10mm till tråget räcker gott. Krängaren kan du vinkla "uppåt" och behålla original droplinks. Ett bekymmer blir det om tråget redan nu tangerar underkant framvagnsbalk för då blir det rejält låg under krängaren
Oavsett hade jag hellre försökt förlänga framåt än bakåt sen framåt igen. Jag tror din design nämligen kommer bli betydligt mjukare än orignal. Infästningarna gissar jag sitter i "U'et"? Jag tror du kommer få rörelser i mittsektionen i höjdled med den designen. Man kan säga att det du har är sett ovanifrån en "trippel-U" design, ovanifrån sett vill du ha ett enkelt U för bäst funktion. Att flytta fram infästningarna och förlänga armarna samt samtidigt gå upp lite i dimension kommer ge dig motsvarande original funktionalitet.
Jag säger inte att din lösning Inte kommer fungera, men jag är lite tveksam till om du kommer bli nöjd med den
Det får vi se då! Den nya är klar nu och ligger på posten och den ska ja hämta i morgon! Orginal är 19mm och den nya blev i 22mm tänkte det skulle räcka 🤷 ja kunde ha tagit den i 24mm också men blev i 22 nu då så får se då hur det blir
Tjeenare! Var ett tag sedan nu😅har rullat på med celican hittade en bättre motorhuv som jag håller på att spackla och förhoppningsvis få lackad nu snart👍mittpanelen är helt klar och så var jag och fick tag på en annan motor plastkåpa då den som kom med motorn var spräckt och det blev inte bra av att reparera den heller 😅 och störst av allt så fick jag äntligen bilen besiktad för 3 veckor sedan 🥳 känns bra efter allt arbete 👍👍 Jag har också varit och mappar bilen eller ja försökt! Blev nästan klar men så flög mellan axeln sönder 😅😅 men den är fixad nu och snart blir det mappning igen för att få ut dom sista hästarna och få motorn färdig mappad 👍