Jag blir mest upprörd över att anstalten inte demonterat hjulspinnarna, om de finns på lyften.
Utgick en kungörelse från "kloka huset" att hjulspinnarna skulle demonteras i slutet på 90-talet.
Efter att besiktningsprogrammet reviderats och hjulspinning utgick.
Den primära orsaken till att hjulspinning utgick ur programmet var av arbetsmilöskäl.
Många bilprovare anmälde arbetsskada p g a den fysiska och statiska muskelkraft som erfodrades vid aptering av hjulspinnaren mot däcksidan.
Andra bilprovare anmälde arbetsskada efter att de stött i hjulspinnare och skadat sig.
Den sekundära orsaken, till att hjulspinning utgick ur besiktningsprogrammet, var att allt fler bilar blev framhjulsdrivna.
I och med det bättre framhjulslager.
Synpunkten, som framförts i tråden, att differentialen kunde skadas hade inte beaktats, och är praktiskt taget försumbar.
Måste revidera mitt första inlägg i tråden.
Anstalter som besiktar tunga fordon över arbetsgrop har mobila hjulspinnare.
Antar att det är en sådan som missbrukats på din brors framhjulsdrivna bil.
Har aldrig stått i besiktningsprogrammet att framhjulsdrivna bilar ska "hjulspinnas".
Ifrågasätter om inte besiktningsteknikern begått tjänstefel.
Analogt med att bromsprova en 4x4-bil utan fördelningslåda med "N"-läge i rullbromsprovare.
D v s att separera axlarnas drivning fysiskt med spak eller elektriskt med solenoid och knapp.
Att bromsprova en 4x4-bil utan fördelningslåda i plattbromsprovare ger ingenting - om 4x4-mekaniken fungerar.
Men kan heller inte skada bilens drivlina.