Jag är på väg att köpa en bil och hittade företaget Västerås Bilcenter. Men jag kan inte hitta att det företaget existerar, verkar bara vara en privatperson. Någon som vet något om dom eller hur jag kan kolla upp dom?
Ett tips kan vara att be om organisationsnummer och momsregistreringsnummer. När du har det kan du ringa och fråga Skv exempelvis om firman redovisat moms.
Garanti är ju en frivillig grej, så det beror på vad ni kommer överens om (se till att få det i skrift).
Sen gäller ju även konsumentköplagens regler om du köper bilen som konsument även om han bara förmedlar. Det innebär att näringsidkaren får stå för ursprungliga fel (fel som fanns innan du köpte bilen men som du inte upptäckte) som visar sig inom två år från köpet. Sen krävs det ju ofta ett jävla ståhej innan bilhandlaren löser eventuella problem.
Om hans företagsidé är att para ihop säljare och köpare så är och blir det en angelägenhet dem emellan, så länge inte förmedlaren nämns i det köpekontrakt som upprättas mellan parterna. Säljaren betalar en försäljningsavgift, som är helt utanför ifrågavarande "affär".
Om hans företagsidé är att para ihop säljare och köpare så är och blir det en angelägenhet dem emellan, så länge inte förmedlaren nämns i det köpekontrakt som upprättas mellan parterna. Säljaren betalar en försäljningsavgift, som är helt utanför ifrågavarande "affär".
Så tolkar jag,
Det är ingen tolkningsfråga.
Se gärna 1 § 2 st. i konsumentköplagen.
Det kan däremot vara en bevisfråga. Känns dock inte särskilt komplicerat att visa på eventuellt förmedling om man sparar annonsen, lite konversationer på mejl osv.