Volvo S70 T5. Lätt styling och clean samt hålla den i nyskick
Tanken med tråden är som topic är alltså, skaffa bilen ett lätt styling utseende och få det så clean som möjligt och behålla bilen i absoluta toppskick med allt vad det innebär.
Tjenare. Haft tankarna om att göra en projekttråd och bestämde mig att starta en nu.
Mitt första inlägg här och ni kommer få se min S70 hur den utvecklas och stylas med tiden. Jag kommer att uppdatera med text och bilder på dem saker som görs på bilen så bra jag bara kan och när tid finns.
Lite kort info om bilen. Bilen är en Volvo S70 T5 årsm. 2000. Köpt 2020-07-07. Väldigt fint skick både in och utvändigt med någon lätt emot körning fram och bak. Bilen har rullat i skrivande sekund 301*** Enligt Car.info så finns det endast 16st Volvo S70 T5 2000 manuell kvar så denna är endå lite unik vad jag tycker ;P
Här kommer mina framtids planer R-front [] R Fälgar 17/18" [X] bygga dubbla utblås [] 300+ häst [] R Inredning [] Fixa rosten [] Lacka/polera bilen [] C70 klarglas [X] Tona rutor [] Xenon konvertering dimljus [] Xenon konvertering halvljus [] Lackerade stänkskydd [] Armstöd bak m. mugghållare [] XC-grill [X] R-vinge[] Ny stereo[] Baslåda[] Nya högtalare[]
[] = Ej inhandlat [/] = Handlat [X] = Klart
Tar gärna emot alla typer att tips och idéer av er. Som jag sagt tidigare ska jag göra mitt bästa med att uppdatera er vad som händer. Kommer inte vara någon större aktivitet just nu då vintern är igång utan det mesta kommer att göras vid vår och sommar. Hoppas att alla kommer få en behaglig läs stund här. Prenumerera på denna tråd är väll självklart
Så här så bilen ut när jag köpte den i augusti och lite har ju hänt sen dess. Bilder från 2020-07-07
Tyvärr så gick stötdämpar fästet bak sönder under körning så var tvungen att fixa problemet. Så jag köpte 2 nya på biltema och byte dem hemma senare på kvällen.
Sen gick det väll säkert någon vecka och jag fick tag på billiga 17"R som jag köpte. och så klart så skulle man ju köra över en skruv så det fick bli att åka med plåtisar resten av kvällen
Satt inne på facebook för 2 veckor sen och såg att en person ville byta sina C70 Klarglas emot ABM lyktor som jag hade på min bil, så jag skrev ett DM till honom och så bytte vi rakt av. satt på lyktorna och vart super nöjd.
Fick även tag i en XC-grill som jag bytte ut och som passade skit bra enligt mig då jag tycker att kromet runt grillen passar in med lyktorna.
Ena dimljuset började ju brinna av någon anledning så ena dimljuset var ju dött så fick köpa nytt men tänkte då att båda var gultonade och svin fula så köpte mig två nya som var i nyskick
Gjorde en service på bilen. köpte alla saker ifrån Vparts. kollade även upp felkoder och märkte att de var något skumt med kupefläkten så började forska och märkte att den inte hade så bra tryck vid högsta fläkt hastighet. Märkte även att de blir en jävla fart i den om du väljer att den ska ta luften inne ifrån bilen så går fläkte på max men annars inte så det blir väll att byta den då om det inte är något annat.
Och i skrivande sekund så har jag även beställt blå leds till mätarhuset samt alla knappar som sitter runt om i bilen som dimljus osv. borde få dem tills på fredag. Uppdatering kommer
Dimljusen börjar istortsett alltid brinna/smälta på x70 om man kör med halogen. Det blir för varmt för plasten. Rätt kass design av volvo på den biten tyvärr
Dimljusen börjar istortsett alltid brinna/smälta på x70 om man kör med halogen. Det blir för varmt för plasten. Rätt kass design av volvo på den biten tyvärr
Körde 55w xenon i min förra s70 innan utan problem och skulle tippa att de var varmare.
Update. Nu är de blåa led lamporna ditsatta och eftersom det är T10 så kan man ta lite otur ibland hehe, iallafall tog mig 2 försök att få allt att lira i mätarhuset. Sen så hade jag ju även köpt led till knapparna som sitter under mätarhuset som dimljus osv. Dom var knepiga enligt mig. Svårt att inte försöka ta sönder någon för dom är så extremt små. Nu när allt är klart så tog jag mig en bild. Här är den Kommer en till bild under kvällens gång hur de ser ut när det är mörkt.
Så där då, nu sitter de blåa led i bilen. Är skit nöjd med hur de blev. Missade 2 lampor till 2 knappar så får väll beställa 2 till då, samt satt led lister över där man har fötterna. Fint blev det
Nu blir det att byta kamremen nu närmsta veckorna. Blir att köpa satsen i från Vparts. Söker lite tips hur man får de att gå smidigast och bäst sätt utan massa krångel
Du kan inte gå efter markeringarna på kamdreven, dessa motorer har justerbara kamdrev så även om markeringarna är rätt kan kammarna peka vart som helst. Mina pekade en halv kugge fel vardera. En -00a har ju dock VVT, så dom är lite extra krångliga än tidigare modeller utan VVT. På en -00a måste man matcha både markeringarna på kamdreven och se till att kamaxlarna inte flyttar på sig, samtidigt som VVT-enheten måste nollas. En utan VVT kan man bara låsa vev/kamaxlar på med tolkar och låta kamdreven flytta på sig bäst dom vill.
... Eller så kan du göra vad jag vill kalla "tattarbyte", dvs låsa drev och vev som om dom inte vore justerbara, och chansa på att dom stod rätt innan du började. Du får nästan garanterat inte kammarna 100% korrekt genom att göra så, men kanske "close enough" för dig.
Du kan inte gå efter markeringarna på kamdreven, dessa motorer har justerbara kamdrev så även om markeringarna är rätt kan kammarna peka vart som helst. Mina pekade en halv kugge fel vardera. En -00a har ju dock VVT, så dom är lite extra krångliga än tidigare modeller utan VVT. På en -00a måste man matcha både markeringarna på kamdreven och se till att kamaxlarna inte flyttar på sig, samtidigt som VVT-enheten måste nollas. En utan VVT kan man bara låsa vev/kamaxlar på med tolkar och låta kamdreven flytta på sig bäst dom vill.
... Eller så kan du göra vad jag vill kalla "tattarbyte", dvs låsa drev och vev som om dom inte vore justerbara, och chansa på att dom stod rätt innan du började. Du får nästan garanterat inte kammarna 100% korrekt genom att göra så, men kanske "close enough" för dig.
Aa okej, får tänka på allt detta, ska få hjälp så lär väll ställa mig i bakgrunden och låta han fixa med det då jag inte vågar göra fel hehe.
Tja, sugen på att sätta iPaden i bilen och undrar om någon annan har gjort det? Och hur har ni satt den isåfall? Polarn sa ”köp 2 magneter på biltema så sitter den där” men vet inte om de kommer funka. Har ni nå tips?
Det har varit lite dött här men nu är jag tillbaka med nyheter. Kamremen är bytt och bilen rullar fortfarande. Nu kan den rulla ca 8k mil till då utan problem.