xXSammy skrev:
Smurfen40 skrev:
xXSammy skrev:
Mondeo MK2 ska ha WSS-M2C938-A
Röd automatlådeolja.
Är mk3 2003 års modell.
Märker även att den på tomgång försöker suga i sig luft på ett konstigt sätt.
Låter ifrån luftburken.
Filtret ser ändå okej ut
mk1 - 1994-2000
mk2 - 2000-2007
mk3 - 2007-2014
Facelifts inkluderat. :>
Saxat ifrån Wikipedia
MK1 (1993-1996) gick att få med fyrcylindriga bensinmotorer mellan 1,6-2,0 liter samt en diesel. En 2,5 liters V6 motor om 170 hk fanns också att tillgå. 4-stegs automat erbjöds till 2,0 och 2,5 - annars 5 växlad manuell. Modellen fick mycket bra kritik av motorpressen för dess köregenskaper, medan halvljuset ansågs katastrofalt dåligt och pekades ut som en säkerhetsrisk. Karossvarianter: Sedan, Halvkombi och Kombi.
MK2 (1996-2000) Modellen genomgick en större omdesign: Ny inredning, ny front med bättre strålkastare, ny akter, nya färger och nya fälgar etc. Kombivarianten är dock att skilja åt MK1 bakifrån, endast arrangemanget runt nummerplåten är omgjort. Fyrhjulsdriften togs ur sortimentet. 1999 presenterades ST 200 som var en prestandaversion av Mondeo. Sportigt chassi, 24V V6 på 205 hk, dubbla utblås och andra kjolar samt annorlunda inredning med Recarostolar.
MK3 I slutet av 2000 som årsmodell 2001 presenterades en helt ny Mondeo, som storleksmässigt gick förbi bilar som Volvo V70 och SAAB 9-5. Den kom att bli en ny måttstock för körglädje i övre mellanklassen och övertygade motorpressen i det mesta. Dock var kvalitetskänslan inte i klass med till exempel VW Passat, och 2,5 liters V6an som hängt med Mondeo sedan 1993 kändes inte lika pigg längre. Ford valde dock att behålla 2,5 liters sexan men kompletterade med en 3,0 liters V6 på 204 hk. Lilla V6an gick till skillnad från den nya V6an att beställa med 5-växlad "tiptronic" automat. Andra motoralternativ var en ny 2-liters fyrcylindrig motor på 145 hk vilken fick mycket god kritik, dock fick man nöja sig med den gamla 4-stegade automaten om man inte ville växla själv. Varefter kom nya motorer att läggas till i modellprogrammet; till exempel 1,8L bensin 125-130 hk, 2,0tdci diesel 90-130 hk och 2,2tdci 155 hk (se motorlista). Den sistnämnda knattrade mer än vissa konkurrenters tystare dieslar men gick desto bättre. Då ST 200 som lanserades sent i föregångarens livscykel blev en succé lanserade Ford redan 2002 en ST variant. Den kom att kallas ST 220 och innebar 226 hk och en V6 på 3,0 liter - först med 5-växlad låda, men redan 2004 fick den 6-växlad låda. ST 220 blev en riktig försäljningssuccé i Sverige med sitt överlägsna framträdande på vägen, och med ett pris som en snikutrustad V70. Karossvarianter: Sedan, Halvkombi och Kombi.
MK4 Den fjärde versionen kom under våren 2007, och lanserades bland annat i filmen Casino Royale. Den senaste Mondeon bygger på samma bottenplatta som nya Volvo V70 och S80. Detta är ett resultat av samarbetet mellan Ford och Volvo. Modellen kom aldrig att presenteras i någon ST variant. Karossvarianter: Sedan, Halvkombi och Kombi. Sedanen var längre och dyrare än halvkombin och var tänkt att locka de som saknade en modern Scorpio/Granada. Dock sålde inte sedanen som Ford hade hoppats, och slutade successivt att tas in till Sverige. Med faceliftet 2010 togs den ur modellprogrammet, likaså i Tyskland - vilket ger indikation på att Ford gett upp lyxbilsköparna och koncentrerar sig på budgetbilar.
Kombin har något sämre besiktningsresultat än sedanversionen, vilket är normalt då kombibilar används mer som bruksfordon.
Mondeo tillverkas eller monteras i Fordfabrikerna i Belgien, Kina, Sydafrika,