2602
Sök

2a dimljus besiktning

26 Inlägg
12 november 2020
Trådstartare
#1
Tjena var och besiktade min Toyota Celica 94 och fick en 2a på att jag hade led i dimljusen (haft det i 2 år och aldrig fått anmärkning om det förut) men har läst att man inte behöver ha dimljus och att vissa tar ur säkringen till dimljusen innan besiktning så min fråga är då får jag inte ha led lampor i dimljusen och skulle jag kunna dra ur säkringen till dom när jag gör efterkontrollen eller vad kommer besiktningsmannen säga om det?


528 Inlägg
12 november 2020
#2
Oberoende om du inte behöver ha dimljus vid besiktningen, så kvarstår att de kommer vilja se att du inte har led där.

Forummoderator
18 012 Inlägg
12 november 2020
#3
LHZ-44 skrev:
Tjena var och besiktade min Toyota Celica 94 och fick en 2a på att jag hade led i dimljusen (haft det i 2 år och aldrig fått anmärkning om det förut) men har läst att man inte behöver ha dimljus och att vissa tar ur säkringen till dimljusen innan besiktning så min fråga är då får jag inte ha led lampor i dimljusen och skulle jag kunna dra ur säkringen till dom när jag gör efterkontrollen eller vad kommer besiktningsmannen säga om det?

Gör vad du vill. Så länge de inte går att tända så är bilen godkänd. Ta ur lamporna, ryck kablarna eller vad som helst. Men kör inte med tända dimljus som är konverterade till LED om du möter andra bilar! Folk blir skogstokiga! Tills slut möter du en bil som har dubbla ljusramper på helljuset...

Jag har själv LED i mina och de lyser "som fan" men kör dessa enbart i samband med helljus för att lysa upp i sidled. Rådjur... Ljusbilden är nog kass.

EDIT: Min bil besiktigades för en dryg månad sedan med LED_dimljus. Jag kopplade bort knappen innan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 410 Inlägg
12 november 2020
#4
Om dimljusen fungerar, ska dom fungera korrekt. Fungerar dom inte så.. är det inte mer med det.


26 Inlägg
12 november 2020
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
LHZ-44 skrev:
Tjena var och besiktade min Toyota Celica 94 och fick en 2a på att jag hade led i dimljusen (haft det i 2 år och aldrig fått anmärkning om det förut) men har läst att man inte behöver ha dimljus och att vissa tar ur säkringen till dimljusen innan besiktning så min fråga är då får jag inte ha led lampor i dimljusen och skulle jag kunna dra ur säkringen till dom när jag gör efterkontrollen eller vad kommer besiktningsmannen säga om det?

Gör vad du vill. Så länge de inte går att tända så är bilen godkänd. Ta ur lamporna, ryck kablarna eller vad som helst. Men kör inte med tända dimljus som är konverterade till LED om du möter andra bilar! Folk blir skogstokiga! Tills slut möter du en bil som har dubbla ljusramper på helljuset...

Jag har själv LED i mina och de lyser "som fan" men kör dessa enbart i samband med helljus för att lysa upp i sidled. Rådjur... Ljusbilden är nog kass.

EDIT: Min bil besiktigades för en dryg månad sedan med LED_dimljus. Jag kopplade bort knappen innan.

Vad tror du om jag tar bort säkringen innan så dom inte lyser? När jag besiktade den så funkade ju lamporna och det gör dom ju nu med men tänkte om han kommer säga något om att dom inte funkar nu när jag fick en anmärkning om otillåten ändring innan


2 410 Inlägg
12 november 2020
#6
Det finns ingen lag på dimljus(iaf inte så här gamla bilar), så fungerar dom inte så fungerar dom inte. Men OM dom fungerar, ska dom fungera korrekt med allt vad det innebär.

Så... ryck säkringen du.


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
12 november 2020
#7
som sagt fungerar det ska det vara rätt...

ungefär som när jag fick en 2a på brusten krängare bak på min 855turbo och jag åkte hem skruvade av den åkte tillbaka utan och vips godkänd..  iof stog han och klia sig i huvudet en stund innan han frågade mig var krängaren var..  pekade på skuffen på bilen ;-)    klart överskattad grej endå gick plätt lätt att köra mätaren ut utan minsta problem när det svängde smile

Kör fort så hinner inget hända...

7 450 Inlägg
13 november 2020
#8
Growe skrev:
som sagt fungerar det ska det vara rätt...

ungefär som när jag fick en 2a på brusten krängare bak på min 855turbo och jag åkte hem skruvade av den åkte tillbaka utan och vips godkänd..  iof stog han och klia sig i huvudet en stund innan han frågade mig var krängaren var..  pekade på skuffen på bilen ;-)    klart överskattad grej endå gick plätt lätt att köra mätaren ut utan minsta problem när det svängde smile

O t, men ändå!
Har plockat bort krängningshämmarna på flera bilar utan synpunkter vid besiktningen.
Bl a på Samurai, Defender, Terrano II och Wrangler.
Snart även på Jimny!

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
13 november 2020
#9
torsen skrev:
Growe skrev:
som sagt fungerar det ska det vara rätt...

ungefär som när jag fick en 2a på brusten krängare bak på min 855turbo och jag åkte hem skruvade av den åkte tillbaka utan och vips godkänd..  iof stog han och klia sig i huvudet en stund innan han frågade mig var krängaren var..  pekade på skuffen på bilen ;-)    klart överskattad grej endå gick plätt lätt att köra mätaren ut utan minsta problem när det svängde smile

O t, men ändå!
Har plockat bort krängningshämmarna på flera bilar utan synpunkter vid besiktningen.
Bl a på Samurai, Defender, Terrano II och Wrangler.
Snart även på Jimny!

japp finns inget tvång men är den trasig så är det en 2a..      hade ganska roligt när han stog där under och tittade runt i någon minut innan han frågade mig om krängaren ;-)       

hade en ny krängare men tittade på hur den satt fast och insåg att det var mer jobb än det var värt. hade endå kört rätt länge med trasig krängare och bilen var stadig och fungerade väldigt bra utan.    det var endå en bil som toppfarts testades flera gånger i veckan. och kördes väldigt hårt så hade det varit ett problem hade jag aldrig plockat av den och skitit i den smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök