2936
Sök

Köpråd passat 2.0

23 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#1
Hej,

Var o kollade på denna bilen idag, den gick jättebra, hade komplett ifylld servicebok med jämna intervaller mellan service.

Hade även original fälgarna på(hört det ska vara ett bra tecken) och det enda den fått byta regelbundet är luftfilter och friskluftfilter(tror det stod det)under service.

Nyligen bytt kamrem samt vattenpump också, är det någonting annat man behöver titta efter eller känns detta som en bra affär?

Bifogar länk här om någon mer kunnig vill hjälpa mig:)

https://www.blocket.se/annons/skane/vol … k/92754335

Of World
3 369 Inlägg
22 december 2020
#2
Den verkar ok men lite dyr?  Bjud 70.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

23 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#3
Ja tänkte med försöka få ner den lite. Finns ju hyfsat många liknande bilar på blocket också.

Jag tänker det är väl mer pålitligt o köpa en bil som är 2011 och haft få ägare och gått 21000 mil än att köpa en från 2013 som gått 16000 mil och haft mer ägare?

Resonerar jag rätt?

4 261 Inlägg
22 december 2020
#4
skulle inte ta i en sån ens me tång, skulle inte ens ge den till min hund. väldigt snik utrustad också, ser ingen xenon och ingen pdc(parkeringssensorer. Backkamera står det att den har som är bra. Men annars problembilar, även om den är välservad och varit välskött så kan den endå strula ganska mycket. Skulle tipsa om att kolla på bättre bil så som kia och toyota.

23 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#5
panda666 skrev:
skulle inte ta i en sån ens me tång, skulle inte ens ge den till min hund. väldigt snik utrustad också, ser ingen xenon och ingen pdc(parkeringssensorer. Backkamera står det att den har som är bra. Men annars problembilar, även om den är välservad och varit välskött så kan den endå strula ganska mycket. Skulle tipsa om att kolla på bättre bil så som kia och toyota.

Okey grundar du detta på egna erfarenheter eller allmänt? Har hört jättemånga som är nöjda med dem iallafall och vad exakt är det som strular isåfall?

4 261 Inlägg
22 december 2020
#6
algusten skrev:
panda666 skrev:
skulle inte ta i en sån ens me tång, skulle inte ens ge den till min hund. väldigt snik utrustad också, ser ingen xenon och ingen pdc(parkeringssensorer. Backkamera står det att den har som är bra. Men annars problembilar, även om den är välservad och varit välskött så kan den endå strula ganska mycket. Skulle tipsa om att kolla på bättre bil så som kia och toyota.

Okey grundar du detta på egna erfarenheter eller allmänt? Har hört jättemånga som är nöjda med dem iallafall och vad exakt är det som strular isåfall?

hej egna erfarenheter och massor med kunder och bekanta. Var ska ja börja? bränslepumpar, motorn, växellådan, bakrutetorkare, bakrutespolare, har haft folk som haft oturen att vattenpumpen skurit och dragit me sig remmen och pippat motorn helt o hållet och vise versa. har haft aldeless för många på jobbet som strulat som jag därför tänker aldrig ta i en sån utan tång. Skulle inte tipsa det till min värsta fiende. Köp nått volvo, kia, toyota, nått åt det hållet. är mitt tips iaf.

Of World
3 369 Inlägg
22 december 2020
#7
algusten skrev:
panda666 skrev:
skulle inte ta i en sån ens me tång, skulle inte ens ge den till min hund. väldigt snik utrustad också, ser ingen xenon och ingen pdc(parkeringssensorer. Backkamera står det att den har som är bra. Men annars problembilar, även om den är välservad och varit välskött så kan den endå strula ganska mycket. Skulle tipsa om att kolla på bättre bil så som kia och toyota.

Okey grundar du detta på egna erfarenheter eller allmänt? Har hört jättemånga som är nöjda med dem iallafall och vad exakt är det som strular isåfall?

En del små fel samt dyrare EGR ventil dock gäller det nog alla dieselbilar.

Rost däremot är ett stort problem men om du redan sett den och den verkar rostfri eller minimalt med det så kör på.

Lyssna efter svänghjuls missljud. Också vanligt på många dieselbilar

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

IT Geek och Audiot
127 Inlägg
22 december 2020
#8
Your milage may vary.. Jag kör en Passat 2012 sedan två år som familjebil. Helt utmärkt sådan.

För det begärda priset bör du få en 4motion med 170hkr motorn. Jag har dieselvärmare, skinn, farthållare, xenon med kurvljus och inte minst komfortstolarna som jag sitter utmärkt i med min ömma rygg. 

Jag har bytt bromsskivorna fram, en torkararm bak (som dottern bröt av) och bara fortsatt med regelbunden service.

Se till att du hittar en kärra som fått service i tid, och där olja i DSG och Haldex bytts enligt intervall.

Bilar som har 8 år på nacken är individer, så hitta ett bra exemplar. Finns många Passater, de var poppis som tjänstebilar, inte minst ökade de i popularitet när Saab försvann.


23 Inlägg
22 december 2020
Trådstartare
#9
Johansson72 skrev:
Your milage may vary.. Jag kör en Passat 2012 sedan två år som familjebil. Helt utmärkt sådan.

För det begärda priset bör du få en 4motion med 170hkr motorn. Jag har dieselvärmare, skinn, farthållare, xenon med kurvljus och inte minst komfortstolarna som jag sitter utmärkt i med min ömma rygg. 

Jag har bytt bromsskivorna fram, en torkararm bak (som dottern bröt av) och bara fortsatt med regelbunden service.

Se till att du hittar en kärra som fått service i tid, och där olja i DSG och Haldex bytts enligt intervall.

Bilar som har 8 år på nacken är individer, så hitta ett bra exemplar. Finns många Passater, de var poppis som tjänstebilar, inte minst ökade de i popularitet när Saab försvann.

Tack känns lite lättnad nu;) ja så är det ju men känns ändå som att har den gått 21000 mil och varit regelbunden servad som den är så känns det som den borde vara pålitlig:)

58 Inlägg
23 december 2020
#10
Här kommer lite egna erfarenheter, det mesta har nog redan sagts. Körde en A3 innan med CFFB motor precis som denna bil har och fick byta EGR-ventil efter 16 000 mil och dubbelmassesvänghjul efter 24 000 mil. Sålde den vid 30 000 mil och då fungerade den fortfarande ypperligt trots dessa två större reparationer.

Nu kör jag en Passat som har 18 500 mil på nacken och CFGB motor och även på denna fick jag byta EGR-ventil samt dubbelmassesvänghjul vid 16 000 mil. Så när det gäller 2.0 TDI motorer så ska du vara väldigt noga med att lyssna av dubbelmassesvänghjulet innan du köper den, EGR-ventilen kan du inte direkt upptäcka själv men du kan ju ta med någon som har VCDS och kolla felkoder.

En EGR-ventil kostar säkert strax över 6 000 kr om den inte är original och är otroligt krånglig att byta på dessa motorer då den sitter under turbon mot torpedväggen. Du måste lossa slangar/rör mot turbo samt frigöra DPF och annat smått och gott för att lirka ut den.

Dubbelmassesvänghjulet för just denna bilen ligger nog säkert på strax över 8 000 kr inklusive koppling och slavcylinder/urtrampningslager. Väljer du automat med 170 hk så är det nog lite dyrare men då byter du oftast inte kopplingen.

Väldigt nöjd med min Passat men jag säger som de flesta här ovan, för det priset får du en automat med 170 hk istället för en manuell med 140 hk samt så får du ofta skinn, panorama, parkeringshjälp och annan kul utrustning för samma pengar som du skulle ge för just denna.

Hoppas det hjälpte, hör av dig om du undrar över något mer smile

23 Inlägg
23 december 2020
Trådstartare
#11
Audi_VW skrev:
Här kommer lite egna erfarenheter, det mesta har nog redan sagts. Körde en A3 innan med CFFB motor precis som denna bil har och fick byta EGR-ventil efter 16 000 mil och dubbelmassesvänghjul efter 24 000 mil. Sålde den vid 30 000 mil och då fungerade den fortfarande ypperligt trots dessa två större reparationer.

Nu kör jag en Passat som har 18 500 mil på nacken och CFGB motor och även på denna fick jag byta EGR-ventil samt dubbelmassesvänghjul vid 16 000 mil. Så när det gäller 2.0 TDI motorer så ska du vara väldigt noga med att lyssna av dubbelmassesvänghjulet innan du köper den, EGR-ventilen kan du inte direkt upptäcka själv men du kan ju ta med någon som har VCDS och kolla felkoder.

En EGR-ventil kostar säkert strax över 6 000 kr om den inte är original och är otroligt krånglig att byta på dessa motorer då den sitter under turbon mot torpedväggen. Du måste lossa slangar/rör mot turbo samt frigöra DPF och annat smått och gott för att lirka ut den.

Dubbelmassesvänghjulet för just denna bilen ligger nog säkert på strax över 8 000 kr inklusive koppling och slavcylinder/urtrampningslager. Väljer du automat med 170 hk så är det nog lite dyrare men då byter du oftast inte kopplingen.

Väldigt nöjd med min Passat men jag säger som de flesta här ovan, för det priset får du en automat med 170 hk istället för en manuell med 140 hk samt så får du ofta skinn, panorama, parkeringshjälp och annan kul utrustning för samma pengar som du skulle ge för just denna.

Hoppas det hjälpte, hör av dig om du undrar över något mer smile

Tack för svar:) så med andra ord lite överpris på den just nu men annars är det bra bilar som är pålitliga?

Om man skulle få ner den till 70 000 är mer värt pengarna då?

En sista fråga med, har en bekant som sa att reservdelar är jätte dyrt till volkswagen bilar oavsett om det är bromsar eller liknande. Stämmer detta?

Avstängd
10 388 Inlägg
23 december 2020
#12
algusten skrev:
Audi_VW skrev:
Här kommer lite egna erfarenheter, det mesta har nog redan sagts. Körde en A3 innan med CFFB motor precis som denna bil har och fick byta EGR-ventil efter 16 000 mil och dubbelmassesvänghjul efter 24 000 mil. Sålde den vid 30 000 mil och då fungerade den fortfarande ypperligt trots dessa två större reparationer.

Nu kör jag en Passat som har 18 500 mil på nacken och CFGB motor och även på denna fick jag byta EGR-ventil samt dubbelmassesvänghjul vid 16 000 mil. Så när det gäller 2.0 TDI motorer så ska du vara väldigt noga med att lyssna av dubbelmassesvänghjulet innan du köper den, EGR-ventilen kan du inte direkt upptäcka själv men du kan ju ta med någon som har VCDS och kolla felkoder.

En EGR-ventil kostar säkert strax över 6 000 kr om den inte är original och är otroligt krånglig att byta på dessa motorer då den sitter under turbon mot torpedväggen. Du måste lossa slangar/rör mot turbo samt frigöra DPF och annat smått och gott för att lirka ut den.

Dubbelmassesvänghjulet för just denna bilen ligger nog säkert på strax över 8 000 kr inklusive koppling och slavcylinder/urtrampningslager. Väljer du automat med 170 hk så är det nog lite dyrare men då byter du oftast inte kopplingen.

Väldigt nöjd med min Passat men jag säger som de flesta här ovan, för det priset får du en automat med 170 hk istället för en manuell med 140 hk samt så får du ofta skinn, panorama, parkeringshjälp och annan kul utrustning för samma pengar som du skulle ge för just denna.

Hoppas det hjälpte, hör av dig om du undrar över något mer smile

Tack för svar:) så med andra ord lite överpris på den just nu men annars är det bra bilar som är pålitliga?

Om man skulle få ner den till 70 000 är mer värt pengarna då?

En sista fråga med, har en bekant som sa att reservdelar är jätte dyrt till volkswagen bilar oavsett om det är bromsar eller liknande. Stämmer detta?

Inte direkt nej.

Det är samma till många bilar i VAG-familjen. Plocka hem delen/arna från Tyskland så köper du märkesgrejer (ofta) billigare än vad Biltema tar för sina egna pryttlar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

6 126 Inlägg
23 december 2020
#13
Hej!
En viktig sak som jag alltid tittar på är att stolarna har svankstöd ( det har sportstolar i läder)! -Man ska ju sitta bra också. Det verkar den bilen du hänvisar till inte ha.


58 Inlägg
23 december 2020
#14
Jag trivdes jättebra med mi A3 och trivs faktiskt ännu bättre nu med min Passat, det är en lite större och bekvämare bil. Hade utan tvekan köpt en likadan igen.

Min erfarenhet av Audi och VW är att man betalar jättedyrt för själva utrustningen på bilarna och det kan nog vara roligt med lite mer utrustning. Jag tycker att bland annat detta är mycket värt:

- Automat
- Sportstolar
- Panorama
- Dragkrok
- El-baklucka
- Dieselvärmare
- Xenon
- Farthållare
- Parkeringshjälp
- Sensorer runtom
- Läderstolar

Hade jag varit du så hade jag snarare satsat på att hitta en med så mycket utrustning som möjligt istället för att försöka få ner priset ytterligare. Och som sagt var vaksam på EGR, dubbelmassesvänghul, turbo och kamrem, det är nog de dyraste och vanligaste grejerna på dessa. Väljer du en automat med DSG så ska du självklart undersöka den så det inte är några konstigheter.

Instruktionsboken säger 21 000 mil för kamremsbyte men jag skulle rekommendera högst 18 000 mil. Gällande delar så tror jag inte att VW är dyrare än andra märken så länge du håller dig till att köpa via Tyskland eller siter som Trodo, Skruvat o.s.v. där du kan få märkesdelar för bra priser.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 december 2020
#15
Audi_VW skrev:
Instruktionsboken säger 21 000 mil för kamremsbyte men jag skulle rekommendera högst 18 000 mil.

Varför? Alltså vad baserar du det på? Jag har inte hört talas om att det skulle vara vanligt att dessa remmar går av i förtid.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

58 Inlägg
23 december 2020
#16
Brådhis skrev:
Audi_VW skrev:
Instruktionsboken säger 21 000 mil för kamremsbyte men jag skulle rekommendera högst 18 000 mil.

Varför? Alltså vad baserar du det på? Jag har inte hört talas om att det skulle vara vanligt att dessa remmar går av i förtid.

Egen erfarenhet, mina har inte sett så värst friska ut efter 18 000 mil på de 2.0 TDI bilar jag haft. Någon annan fakta eller statistik har jag inte smile

23 Inlägg
23 december 2020
Trådstartare
#17
Tack för alla svaren jag fått, så med andra ord nu när kamremmen precis är bytt så är största varningsflaggan över?

Och eftersom denna är manuell behöver man inte oroa sig för automat problematiken?

4 261 Inlägg
24 december 2020
#18
algusten skrev:
Tack för alla svaren jag fått, så med andra ord nu när kamremmen precis är bytt så är största varningsflaggan över?

Och eftersom denna är manuell behöver man inte oroa sig för automat problematiken?

varsågod, flera har skrivit ner här problemen som finns och som kan uppkomma. upp till dig att bestämma dig ifall du vill och kan leva med det. Du verkar redan vara bestämd iaf så bara köra på, hitta en vettig exemplar som fyller i allt som du vill ha och köp^^ akta rosten bara och provkör ordentligt och testa verkligen allt på bilen innan köp och pruta.


Sök