Brådhis skrev:
Byte av kylvätskan ingår väl i serviceplanen för dom allra flesta bilar?
Har jobbat vid märkesservice ett par olika verkstäde och kan verifiera att volvo, mercedes, renault, toyota, skoda och honda alla har kylarvätskebyte i service planen. Minns inte på rak arm när det var men på ett ungefär mellan alla dessa 140-200 tkm eller 8-15 år.
Gällande laddning till 100% håller jag med vem det nu än var som nämnde det att ofta står det 100% i skärmen fast batteriet i själva verket inte är helt fullt. Det är en vit lögn från tillverkaren för att få ut längre livslängd ur batterierna. Det finns garanterat skillnader mellan olika tillverkare hur mycket de "ljuger".
Speciellt små batterier som i telefoner laddas sällan helt fulla, fast det står 100% i skärmen.
Hade en iphone 3gs någon gång för många år sedan som var jailbreakad och hade någon "true battery percent" addon som räkna ut en exaktare procent. Var uppe i 102 procent en gång då den varit inpluggad över natten haha.
Har själv byggt en 18650 battericelladdare som del av ett grupparbete till skolan (studerar till el-automations ingenjör) där fick vi själv sätta övre och undre gränser för laddningsgraden i battericellen. Procent är en rätt inexakt enhet att mäta laddningsgrad i, då kapaciteten inte är helt linjär. Man märker detta då man laddar telefonen då det går fort i början och börjar ta längre och längre ju närmare fullt man kommer.
Här nedan är en laddningscykel från vår laddarprototyp som loggats på en raspberry. Ni får ursäkta kvaliteten men raspberryn hade inte något screenshot verktyg från början och kunde inte ansluta till internet över wifi då nätverkskortet dedikerats till att sända ut wifi till de som vill se statistiken.
I grafen ser vi en uppladdning av 18650 cellen med 2100 mA. De färgerna som gömmer sig bakom linjerna i grafen är blå för ström och grön för temperatur. Det börjar med konstant strömladdning tills cellen uppnår 4150 mV. Därefter byter laddaren till konstant spänningsladdning (vid den vertikala blå linjen), då hålls samma spänning. Här ser man hur batteriet börjar mättas då strömmen det tar emot sjunker icke linjärt. Den gula linjen är cellens faktiska spänning, alltså om du skulle stänga av laddaren och ta ut batteriet och mäta det med en multimeter. Laddningen avbryts automatiskt då den öppna spänningen uppnår 4,1V.
Detta gäller ju då för en 18650 cell, andra batterityper har olika kemier internt och har egna egenskaper för vilka gränsvärden man kan använda och hur de beter sig vid laddning. Tänkte några andra nördar här kanske skulle finna det intressant
För att svara på den ursprungliga frågan "om det är skadligt att ladda batteriet till 100%" skulle jag säga troligtvis inte. Tillverkaren har nog redan satt in lite buffert vid både högre och nedre gränserna för att undvika extra stress på batterierna. Men man kan nog gärna ladda till lägre procent om det inte påverkar ens dagliga pendling. Typ som man kör 50km om dagen och har en räckvidd på 250km kanske man inte behöver ha 100% alla mornar.