3120
Sök

Är det skadligt att ladda en elbil till 100%?

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
9 april 2021
#21
Brådhis skrev:
Jag är också tveksam till att km-skatt skulle införas. Jag tror mer att regeringen fortsätter med olika ekonomiska styrmedel i form av punktbeskattning och straffskatter. Inte heller helt omöjligt att dom plötsligt gör helt om och straffskattar ihjäl elbilar för att något nytt dykt upp på marknaden... Minns etanolen och snåldieslarna...!

ja min polo gick från en perfekt miljöbil till att vara det värsta man någonsin kan köpa på en sec..
jag förstår inte hur dom tänker när dom hela tiden ändrar sig och på något skumnt sätt tror att folk får det lättare att välja det bästa alternativen när dom blir rånade på alla sina pengar av staten.  det är ju inte så att chansen ökar att man kan göra ett bra val.

men det är klart när samhället är byggt för att man ska ha så stora lån man bara kan och hela samhället är uppbyggt runt en lånebubla. där igentligen inte många äger ett skit

Kör fort så hinner inget hända...

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
22 juli 2021
#22
Vettemannen skrev:
viccoA skrev:
Ladda helst inte till mer än 90% varje dag. Räcker 85% laddning för er normala körning så ladda till den gränsen. Ska ni iväg längre så ladda till 100% men var noga med att bilen inte står i perioder med full laddning utan kör iväg direkt.
Id3 har dessutom hyffsade marginaler, dvs 100% laddning är inte riktigt full laddning utan det finns lite buffert kvar.

Varför? En bensinare och diesel kan man tanka upp och låta den stå lite längre. Varför inte med den för många "gudabenådade" elbilen?

/Benny

Går inte att ladda ett batteri till 100%... det kommer stå 100% i displayen för att få folk att tro den är fulladdad. 80-85% har man när den visar 100% i dislayen.

Så att den står inkopplad gör inget ...

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

3 121 Inlägg
22 juli 2021
#23
valle22 skrev:
Vettemannen skrev:
viccoA skrev:
Ladda helst inte till mer än 90% varje dag. Räcker 85% laddning för er normala körning så ladda till den gränsen. Ska ni iväg längre så ladda till 100% men var noga med att bilen inte står i perioder med full laddning utan kör iväg direkt.
Id3 har dessutom hyffsade marginaler, dvs 100% laddning är inte riktigt full laddning utan det finns lite buffert kvar.

Varför? En bensinare och diesel kan man tanka upp och låta den stå lite längre. Varför inte med den för många "gudabenådade" elbilen?

/Benny

Går inte att ladda ett batteri till 100%... det kommer stå 100% i displayen för att få folk att tro den är fulladdad. 80-85% har man när den visar 100% i dislayen.

Så att den står inkopplad gör inget ...

Tesla har nästan inga marginaler, dvs när det står 100% är det nästan det som är i batteriet, samma gäller neråt.

Nu med Teslas nya LFP-batterier (koboltfria) kan man ladda till 100% verklig laddning alltid utan att de tar skada sägs det.


7 448 Inlägg
22 juli 2021
#24
viccoA skrev:
Brådhis skrev:
viccoA skrev:
Annan bonus du får med elbilen är att du slipper det mesta som servas på en dinosaurievagn förutom att smörja och underhålla bromsarna och byta kupeluftfilter, ja och däck då.

Dom verkar hitta annat att få in servicekostnader på ändå... Det här drar upp milkostnaden rätt rejält.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4618778

Kylvätska byts vartannat eller vart tredje år enligt serviceplanen hos de flesta fossil-biltillverkare, Tesla kräver inget byte för att garantin ska gälla men rekommenderar byte efter 17.000 mil på alla nya vagnar.

Har jag aldrig hört talas om att kylvätskan ska bytas vartannat eller vart tredje år enligt serviceplanen.
Har ägt många bilar och köpt bortåt 30-talet av dem nya.
Däremot fick jag lära mig, som serviceingenjör hos en svensk biltillverkare, att man INTE ska byta kylvätskan i onödan.
Endast kolla och ev justera fryspunkten.
OM man ska byta kylvätska ska man använda destillerat/avjoniserat vatten samt frysskydd - i lämpliga delar.
Fyller man på med vanligt vatten innehåller det kalk, som avsätter sig i kylvattenkanalerna.

Var god nämn ett enda bilfabrikat som kräver att kylvätskan ska bytas vartannat år, tack.

* Voff voff *
10 597 Inlägg
23 juli 2021
#25
torsen skrev:
viccoA skrev:
Brådhis skrev:

Dom verkar hitta annat att få in servicekostnader på ändå... Det här drar upp milkostnaden rätt rejält.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4618778

Kylvätska byts vartannat eller vart tredje år enligt serviceplanen hos de flesta fossil-biltillverkare, Tesla kräver inget byte för att garantin ska gälla men rekommenderar byte efter 17.000 mil på alla nya vagnar.

Har jag aldrig hört talas om att kylvätskan ska bytas vartannat eller vart tredje år enligt serviceplanen.
Har ägt många bilar och köpt bortåt 30-talet av dem nya.
Däremot fick jag lära mig, som serviceingenjör hos en svensk biltillverkare, att man INTE ska byta kylvätskan i onödan.
Endast kolla och ev justera fryspunkten.
OM man ska byta kylvätska ska man använda destillerat/avjoniserat vatten samt frysskydd - i lämpliga delar.
Fyller man på med vanligt vatten innehåller det kalk, som avsätter sig i kylvattenkanalerna.

Var god nämn ett enda bilfabrikat som kräver att kylvätskan ska bytas vartannat år, tack.

Byte av kylvätskan ingår väl i serviceplanen för dom allra flesta bilar?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

298 Inlägg
5 augusti 2021
#26
Brådhis skrev:
Byte av kylvätskan ingår väl i serviceplanen för dom allra flesta bilar?

Har jobbat vid märkesservice ett par olika verkstäde och kan verifiera att volvo, mercedes, renault, toyota, skoda och honda alla har kylarvätskebyte i service planen. Minns inte på rak arm när det var men på ett ungefär mellan alla dessa 140-200 tkm eller 8-15 år.


Gällande laddning till 100% håller jag med vem det nu än var som nämnde det att ofta står det 100% i skärmen fast batteriet i själva verket inte är helt fullt. Det är en vit lögn från tillverkaren för att få ut längre livslängd ur batterierna. Det finns garanterat skillnader mellan olika tillverkare hur mycket de "ljuger".
Speciellt små batterier som i telefoner laddas sällan helt fulla, fast det står 100% i skärmen.
Hade en iphone 3gs någon gång för många år sedan som var jailbreakad och hade någon "true battery percent" addon som räkna ut en exaktare procent. Var uppe i 102 procent en gång då den varit inpluggad över natten haha.
Har själv byggt en 18650 battericelladdare som del av ett grupparbete till skolan (studerar till el-automations ingenjör) där fick vi själv sätta övre och undre gränser för laddningsgraden i battericellen. Procent är en rätt inexakt enhet att mäta laddningsgrad i, då kapaciteten inte är helt linjär. Man märker detta då man laddar telefonen då det går fort i början och börjar ta längre och längre ju närmare fullt man kommer.

Här nedan är en laddningscykel från vår laddarprototyp som loggats på en raspberry. Ni får ursäkta kvaliteten men raspberryn hade inte något screenshot verktyg från början och kunde inte ansluta till internet över wifi då nätverkskortet dedikerats till att sända ut wifi till de som vill se statistiken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184528/184528-ffb5c840c0f7fd9934ba71159b366073.jpg

I grafen ser vi en uppladdning av 18650 cellen med 2100 mA. De färgerna som gömmer sig bakom linjerna i grafen är blå för ström och grön för temperatur. Det börjar med konstant strömladdning tills cellen uppnår 4150 mV. Därefter byter laddaren till konstant spänningsladdning (vid den vertikala blå linjen), då hålls samma spänning. Här ser man hur batteriet börjar mättas då strömmen det tar emot sjunker icke linjärt. Den gula linjen är cellens faktiska spänning, alltså om du skulle stänga av laddaren och ta ut batteriet och mäta det med en multimeter. Laddningen avbryts automatiskt då den öppna spänningen uppnår 4,1V.

Detta gäller ju då för en 18650 cell, andra batterityper har olika kemier internt och har egna egenskaper för vilka gränsvärden man kan använda och hur de beter sig vid laddning. Tänkte några andra nördar här kanske skulle finna det intressant smile

För att svara på den ursprungliga frågan "om det är skadligt att ladda batteriet till 100%" skulle jag säga troligtvis inte. Tillverkaren har nog redan satt in lite buffert vid både högre och nedre gränserna för att undvika extra stress på batterierna. Men man kan nog gärna ladda till lägre procent om det inte påverkar ens dagliga pendling. Typ som man kör 50km om dagen och har en räckvidd på 250km kanske man inte behöver ha 100% alla mornar.
Senast redigerat av Stortag (5 augusti 2021)


3 121 Inlägg
5 augusti 2021
#27
Att det tar längre tid att ladda mot slutet har även att göra med att resistansens i cellen ökar.

Ang kylarvätska:
Klart man skall byta glykol. Den blir sämre med tiden och även om frysskyddet består så har man inte samma korrosionsskydd.

Mina BWM ska byta kylarvätska var 36:e månad enligt serviceboken.


2 306 Inlägg
5 augusti 2021
#28
Stortag skrev:
Brådhis skrev:
Byte av kylvätskan ingår väl i serviceplanen för dom allra flesta bilar?

<snip>

Måste bara flika in att det där var oerhört intressant läsning för mig som inte har mycket mer än baskunskap om batterier/elbilar, tydlig graf och bra förklarat. Precis sådant man vill se när man läser i en tråd om ett ämne som man inte är helt haj på, lämnar tråden nu med mer kunskap än jag hade tidigare. Klockrent. &#128513;&#128077;
Senast redigerat av Mew (5 augusti 2021)


Forummoderator
18 011 Inlägg
5 augusti 2021
#29
Kia kan laddas på i alla fall. Marginalerna i batteriet är väl tilltagna.

Däremot så kräver vissa tillverkare att kylarvätskan ska vara av så kallad "LCC-typ" och den är inte gratis... Oftast så går det inte att byta den hemma i garaget heller. Bilarna ska kopplas upp med en märkesspecifik dator som kan tvångsköra kylvätskepumparna enligt ett visst program för att få ut all luft från systemet. Det kan ta över 30 minuter innan bilen slutar låta som en slurpande poolpump och datorn säger att den är klar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

298 Inlägg
6 augusti 2021
#30
Hybrid_ skrev:
Kia kan laddas på i alla fall. Marginalerna i batteriet är väl tilltagna.

Däremot så kräver vissa tillverkare att kylarvätskan ska vara av så kallad "LCC-typ" och den är inte gratis... Oftast så går det inte att byta den hemma i garaget heller. Bilarna ska kopplas upp med en märkesspecifik dator som kan tvångsköra kylvätskepumparna enligt ett visst program för att få ut all luft från systemet. Det kan ta över 30 minuter innan bilen slutar låta som en slurpande poolpump och datorn säger att den är klar.

Vilka bilar har detta system så man vet vad man inte ska köpa hah smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
6 augusti 2021
#31
Stortag skrev:
Hybrid_ skrev:
Kia kan laddas på i alla fall. Marginalerna i batteriet är väl tilltagna.

Däremot så kräver vissa tillverkare att kylarvätskan ska vara av så kallad "LCC-typ" och den är inte gratis... Oftast så går det inte att byta den hemma i garaget heller. Bilarna ska kopplas upp med en märkesspecifik dator som kan tvångsköra kylvätskepumparna enligt ett visst program för att få ut all luft från systemet. Det kan ta över 30 minuter innan bilen slutar låta som en slurpande poolpump och datorn säger att den är klar.

Vilka bilar har detta system så man vet vad man inte ska köpa hah smile

Kia, Hyundai bland annat. Säkert många många fler.  Det är därför jag har en lyftkyld 28kWh wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
6 augusti 2021
#32
Hybrid_ skrev:
Kia kan laddas på i alla fall. Marginalerna i batteriet är väl tilltagna.

Däremot så kräver vissa tillverkare att kylarvätskan ska vara av så kallad "LCC-typ" och den är inte gratis... Oftast så går det inte att byta den hemma i garaget heller. Bilarna ska kopplas upp med en märkesspecifik dator som kan tvångsköra kylvätskepumparna enligt ett visst program för att få ut all luft från systemet. Det kan ta över 30 minuter innan bilen slutar låta som en slurpande poolpump och datorn säger att den är klar.

ähh smäller dit vacumpump och drar ur all jävla luft och smäck så är får man i kylarvätskan..   dessutom får inte tillverkarna låsa så man måste ha en märkesdator till det så det går nog med vilket som helst..  bara den stödjer så nya bilar.   

är väll ingen som fyller kylarsystemet utan vacuum på en verkstad idag?

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 011 Inlägg
7 augusti 2021
#33
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Kia kan laddas på i alla fall. Marginalerna i batteriet är väl tilltagna.

Däremot så kräver vissa tillverkare att kylarvätskan ska vara av så kallad "LCC-typ" och den är inte gratis... Oftast så går det inte att byta den hemma i garaget heller. Bilarna ska kopplas upp med en märkesspecifik dator som kan tvångsköra kylvätskepumparna enligt ett visst program för att få ut all luft från systemet. Det kan ta över 30 minuter innan bilen slutar låta som en slurpande poolpump och datorn säger att den är klar.

ähh smäller dit vacumpump och drar ur all jävla luft och smäck så är får man i kylarvätskan..   dessutom får inte tillverkarna låsa så man måste ha en märkesdator till det så det går nog med vilket som helst..  bara den stödjer så nya bilar.   

är väll ingen som fyller kylarsystemet utan vacuum på en verkstad idag?

Mja. Det får stå för dig även om chansen att lyckas med vacuumsugning är större. Men kylsystemet ser mer ut som en berg-o-dalbana. Inte bara batteri och motor som har kylning utan även IPCU, AC/värmeväxlare, kompressor och OBC. En luftficka i bilens huvuddator och det kan bli problem.

Däremot så kan man lätt ta reda på om bilen kräver LCC-glykol. Påfyllningslocket är felgängat och öppnas medurs.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök