4074
Sök

Hemtjänstens elbilar startar inte

Forummoderator
18 003 Inlägg
21 februari 2021
#41
Bassiehof skrev:
Hybrid_ skrev:
Produktivitet är skitsnack när solenergi är en oändlig källa.

Mm. Förvisso korrekt men det krävs väldigt mycket energi för att tillverka vätgas. 30-40% av energin förloras genom elektrolysen. Dessutom ska gasen komprimeras till 700 Bar. En full tank på en Mirai kräver således 455 kWh. Så att smälla upp vätgasstationer med solceller på taket är en utopi för den påläste. Det blir en jävla massa solceller...

Bättre då att tanka ner energin direkt i bilen i form av el.

Det har redan gjorts i Mariestad! Häng med lite!

Jajaja. Ska försöka släppa sargen. Men "Upp till 20 bränslecellsbilar per dygn" räcker förvisso i nuläget och säkert ett antal år till. Men sen?

Vintern då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 777 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
#42
Hybrid_ skrev:
Bassiehof skrev:
Hybrid_ skrev:

Mm. Förvisso korrekt men det krävs väldigt mycket energi för att tillverka vätgas. 30-40% av energin förloras genom elektrolysen. Dessutom ska gasen komprimeras till 700 Bar. En full tank på en Mirai kräver således 455 kWh. Så att smälla upp vätgasstationer med solceller på taket är en utopi för den påläste. Det blir en jävla massa solceller...

Bättre då att tanka ner energin direkt i bilen i form av el.

Det har redan gjorts i Mariestad! Häng med lite!

Jajaja. Ska försöka släppa sargen. Men "Upp till 20 bränslecellsbilar per dygn" räcker förvisso i nuläget och säkert ett antal år till. Men sen?

Vintern då?

Det finns många bensinstationer där en sån anläggning kan placeras, med solpaneler på taket. Om solenergin inte räcker till vissa tider på året får det bli vatten och vindkraft. Hur som är anläggningen nästan självförsörjande, så bättre lönsamhet, samtidigt som en lösning med produktion på plats minskar behovet av transporter av vätgas.

3 120 Inlägg
21 februari 2021
#43
Bassiehof skrev:
Hybrid_ skrev:
Bassiehof skrev:

Det har redan gjorts i Mariestad! Häng med lite!

Jajaja. Ska försöka släppa sargen. Men "Upp till 20 bränslecellsbilar per dygn" räcker förvisso i nuläget och säkert ett antal år till. Men sen?

Vintern då?

Det finns många bensinstationer där en sån anläggning kan placeras, med solpaneler på taket. Om solenergin inte räcker till vissa tider på året får det bli vatten och vindkraft. Hur som är anläggningen nästan självförsörjande, så bättre lönsamhet, samtidigt som en lösning med produktion på plats minskar behovet av transporter av vätgas.

Kunde lika gärna ladda ett batterilager och sen ladda elbilar. Hade solpanelerna räckt till 55 bilar eller så  istället för 20st.


1 777 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
#44
viccoA skrev:
Bassiehof skrev:
Hybrid_ skrev:

Jajaja. Ska försöka släppa sargen. Men "Upp till 20 bränslecellsbilar per dygn" räcker förvisso i nuläget och säkert ett antal år till. Men sen?

Vintern då?

Det finns många bensinstationer där en sån anläggning kan placeras, med solpaneler på taket. Om solenergin inte räcker till vissa tider på året får det bli vatten och vindkraft. Hur som är anläggningen nästan självförsörjande, så bättre lönsamhet, samtidigt som en lösning med produktion på plats minskar behovet av transporter av vätgas.

Kunde lika gärna ladda ett batterilager och sen ladda elbilar. Hade solpanelerna räckt till 55 bilar eller så  istället för 20st.

Nej. Batterier kan inte lagra lika mycket energi långa perioder. Inte jag som hittar på, det kommer från de som vet hur tekniken fungerar. Du får bygga väldigt stora batterier i så fall. Jämfört med vätgastankar eller faktiskt lagra vätgas under jorden.

3 120 Inlägg
21 februari 2021
#45
Bassiehof skrev:
viccoA skrev:
Bassiehof skrev:

Det finns många bensinstationer där en sån anläggning kan placeras, med solpaneler på taket. Om solenergin inte räcker till vissa tider på året får det bli vatten och vindkraft. Hur som är anläggningen nästan självförsörjande, så bättre lönsamhet, samtidigt som en lösning med produktion på plats minskar behovet av transporter av vätgas.

Kunde lika gärna ladda ett batterilager och sen ladda elbilar. Hade solpanelerna räckt till 55 bilar eller så  istället för 20st.

Nej. Batterier kan inte lagra lika mycket energi långa perioder. Inte jag som hittar på, det kommer från de som vet hur tekniken fungerar. Du får bygga väldigt stora batterier i så fall. Jämfört med vätgastankar eller faktiskt lagra vätgas under jorden.

Nu är det väldigt små mängder som lagras om macken klarar av 20 fordon.


1 777 Inlägg
22 februari 2021
Trådstartare
#46
viccoA skrev:
Bassiehof skrev:
viccoA skrev:

Kunde lika gärna ladda ett batterilager och sen ladda elbilar. Hade solpanelerna räckt till 55 bilar eller så  istället för 20st.

Nej. Batterier kan inte lagra lika mycket energi långa perioder. Inte jag som hittar på, det kommer från de som vet hur tekniken fungerar. Du får bygga väldigt stora batterier i så fall. Jämfört med vätgastankar eller faktiskt lagra vätgas under jorden.

Nu är det väldigt små mängder som lagras om macken klarar av 20 fordon.

Jag vet inte om det beror på lagringskapacitet, men jag tror att 20 bilar syftar till produktionskapacitet under en viss period.

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 februari 2021
#47
Detta har ju ingenting med bilvalet att göra utan avsaknad av utbildning. Det kostar pengar att köpa originalartikeln så den har jag inte läst. Där emot tog jag mig tid och lyssnade på SRs inslag. Ett tilltag som jag vet är främmande för vissa, men jag gjorde det iaf. Det framgår tydligt där att socialchefen inte har en susning om bilfrågan. Han menar dessutom att dom ändå kunnat göra sina besök.

Det hade ju inte spelat någon roll vilken bil man haft om man inte är införstådd med hur den fungerar. Etanolbil som inte startar på vintern hade varit samma sak. Bensinbil som tankas löpande med diesel för diesel var billigare hade ju heller inte fungerat osv.

Där emot har ju elbilar med rätt utbildning möjlighet att minska stress eftersom man kan förvärma kupén, man kan lagligt låta den stå på "tomgång" med värmen igång osv osv.

Lite mer kött på benen vore bra om man skall tycka i denna fråga kan tänkas.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

3 120 Inlägg
22 februari 2021
#48
Bassiehof skrev:
viccoA skrev:
Bassiehof skrev:
Nej. Batterier kan inte lagra lika mycket energi långa perioder. Inte jag som hittar på, det kommer från de som vet hur tekniken fungerar. Du får bygga väldigt stora batterier i så fall. Jämfört med vätgastankar eller faktiskt lagra vätgas under jorden.

Nu är det väldigt små mängder som lagras om macken klarar av 20 fordon.

Jag vet inte om det beror på lagringskapacitet, men jag tror att 20 bilar syftar till produktionskapacitet under en viss period.

De har 250kw solceller. En tumregel i Sverige är att för varje installerad kilowatt i effekt (kW) får du ut ungefär 1000 kilowattimmar energi (kWh) per år.
250*1000 = 250 000 kwh.
På 250 000 kwh kan du köra  125.000 mil med en elbil med batterilager eller 40.000 mil med en vätgasbil med vätgaslager.
Nu tankas elbilen mest hemma i uttaget och därför är behovet av "mackar med snabbladdning" begränsat till mestadels när man kör långturer. Vätgasbilen däremot behöver tanka hela sitt energibehov på macken.
Senast redigerat av viccoA (22 februari 2021)


* Voff voff *
10 588 Inlägg
22 februari 2021
#49
Jag säger inte att vätgas är det bästa, men varför skulle rena elbilar vara det absolut enda alternativet?

Idag kan vi köra på bensin, E85, diesel, HVO, RME, biogas och el för att nämna några drivmedel.

Men nämner vätgas blir det tvärnit. Varför är elbilsfantasterna (tex här på forumet) så emot utveckling av vätgas? Varför inte ha flera alternativ även i framtiden? Precis som vi haft tidigare. Elbilar passar utmärkt i vissa avseenden men det finns andra där kanske vätgas passar bättre?

Forskning.se skriver om vätgas här:

https://www.forskning.se/2020/09/01/vat … da-miljon/

NyTeknik likaså:

https://www.nyteknik.se/fordon/da-ar-va … ra-6906898

Och så även RI.SE:

https://www.ri.se/sv/berattelser/bransl … igt-vatten

Om nu någon är intresserad... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 februari 2021
#50
Brådhis skrev:
Men nämner vätgas blir det tvärnit. Varför är elbilsfantasterna (tex här på forumet) så emot utveckling av vätgas? Varför inte ha flera alternativ även i framtiden? Precis som vi haft tidigare. Elbilar passar utmärkt i vissa avseenden men det finns andra där kanske vätgas passar bättre?

Argumenten är att elen inte kommer räcka, det är vätgas som gäller. Då glöms det att det går åt 4ggr så mycket el när man gör vätgas.

Det är grundbulten.

Sen säger jag också att i framtiden när tekniken är mogen så välkommen. Den dagen vi har överskott på energi som är förnyelsebar så går det toppen. Innan dess måste vi tänka oss för med energin.

Samma argumentation som att låta förbränningsbilar bli snålare med tiden. Man byter ju inte gärna till E85 och låter förbrukningen bli 5liter per mil. Man vill ju ändå försöka köra så snålt det går.

Hemtjänsten åker ju generellt i små bilar. Just där passar ju Zoe riktigt bra. Kanske även e-up som är ännu snålare. Det hade inte varit rimligt att dom bytte till en mycket större bil som går på E85 eller vätgas tänker jag. Enl inslaget så hade dom även cyklar vilket också tyder på att behovet av bil inte direkt är avgörande för att kunna utföra sitt arbete utan mer bekvämlighet som väderskydd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

* Voff voff *
10 588 Inlägg
22 februari 2021
#51
torpis skrev:
Brådhis skrev:
Men nämner vätgas blir det tvärnit. Varför är elbilsfantasterna (tex här på forumet) så emot utveckling av vätgas? Varför inte ha flera alternativ även i framtiden? Precis som vi haft tidigare. Elbilar passar utmärkt i vissa avseenden men det finns andra där kanske vätgas passar bättre?

Argumenten är att elen inte kommer räcka, det är vätgas som gäller. Då glöms det att det går åt 4ggr så mycket el när man gör vätgas.

Men är inte det en av poängerna med vätgas om man får tro bla länkarna jag la in? Att den går att lagra? Vi har ju både elöverskott och elunderskott i Sverige. Då har man ju möjligheten att utjämna iaf inom transportsektorn genom detta istället för att starta Karlshamn och importera...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 februari 2021
#52
Brådhis skrev:
https://www.forskning.se/2020/09/01/vatgas-i-tanken-kan-radda-miljon/

Konstig artikel.

Brådhis skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/da-ar-vatgasbilen-billigast-att-kora-6906898

Ganska balanserad syn av det hela vill jag mena.

Brådhis skrev:
https://www.ri.se/sv/berattelser/branslecellsbilens-avgaser-vanligt-vatten

också en smula märklig artikel. Det spelar egentligen ingen roll vad det handlat om vinklingen och frågeställningen är inte verklighetsbaserad.

Bara en referens till att jag säger märklig  "Vätgsbilar väger mindre"

Vätgabil, Hyundai Nexo 1949kg
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b … ?id=112651

Elbil, Kia e-niro 1864kg
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b … ?id=124025

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 777 Inlägg
22 februari 2021
Trådstartare
#53
viccoA skrev:
Bassiehof skrev:
viccoA skrev:

Nu är det väldigt små mängder som lagras om macken klarar av 20 fordon.

Jag vet inte om det beror på lagringskapacitet, men jag tror att 20 bilar syftar till produktionskapacitet under en viss period.

De har 250kw solceller. En tumregel i Sverige är att för varje installerad kilowatt i effekt (kW) får du ut ungefär 1000 kilowattimmar energi (kWh) per år.
250*1000 = 250 000 kwh.
På 250 000 kwh kan du köra  125.000 mil med en elbil med batterilager eller 40.000 mil med en vätgasbil med vätgaslager.
Nu tankas elbilen mest hemma i uttaget och därför är behovet av "mackar med snabbladdning" begränsat till mestadels när man kör långturer. Vätgasbilen däremot behöver tanka hela sitt energibehov på macken.

Det blir säkert förluster vid batterilagring en längre period. Ingen har påstått att man kan skippa transport av vätgas,, men behovet minskar när alla som kan producerar på plats med anläggningar som i Mariestad. Jag är mest intresserad av batteriers miljöpåverkan på längre sikt. Att forskare och politiker ofta tar fel beslut vet vi efter fadäsen med E85, kärnkraft och höghastighetståg. Ett sånt bygge med räls, armeringsjärn osv genererar tonvis med koldioxidutsläpp. Det är därför jag varnar för ogenomtänkta beslut. Många kan bara ladda på jobbet när de parkerar bilen på gatan hemma. Köpstarka pensionärer har inte ens den möjligheten.

1 777 Inlägg
22 februari 2021
Trådstartare
#54
torpis skrev:
Detta har ju ingenting med bilvalet att göra utan avsaknad av utbildning. Det kostar pengar att köpa originalartikeln så den har jag inte läst. Där emot tog jag mig tid och lyssnade på SRs inslag. Ett tilltag som jag vet är främmande för vissa, men jag gjorde det iaf. Det framgår tydligt där att socialchefen inte har en susning om bilfrågan. Han menar dessutom att dom ändå kunnat göra sina besök.

Det hade ju inte spelat någon roll vilken bil man haft om man inte är införstådd med hur den fungerar. Etanolbil som inte startar på vintern hade varit samma sak. Bensinbil som tankas löpande med diesel för diesel var billigare hade ju heller inte fungerat osv.

Där emot har ju elbilar med rätt utbildning möjlighet att minska stress eftersom man kan förvärma kupén, man kan lagligt låta den stå på "tomgång" med värmen igång osv osv.

Lite mer kött på benen vore bra om man skall tycka i denna fråga kan tänkas.

Jag lyssnade också, men hörde inte mycket om varför bilen inte startade. Inget om tomma batterier. Kommunen borde helt klart haft en diskussion med bilsäljaren om hur bilen används, korta sträckor, att den parkeras utomhus osv. Diesel är inte längre billigare än bensin.

1 777 Inlägg
22 februari 2021
Trådstartare
#55
torpis skrev:
Brådhis skrev:
Men nämner vätgas blir det tvärnit. Varför är elbilsfantasterna (tex här på forumet) så emot utveckling av vätgas? Varför inte ha flera alternativ även i framtiden? Precis som vi haft tidigare. Elbilar passar utmärkt i vissa avseenden men det finns andra där kanske vätgas passar bättre?

Argumenten är att elen inte kommer räcka, det är vätgas som gäller. Då glöms det att det går åt 4ggr så mycket el när man gör vätgas.

Det är grundbulten.

Sen säger jag också att i framtiden när tekniken är mogen så välkommen. Den dagen vi har överskott på energi som är förnyelsebar så går det toppen. Innan dess måste vi tänka oss för med energin.

Samma argumentation som att låta förbränningsbilar bli snålare med tiden. Man byter ju inte gärna till E85 och låter förbrukningen bli 5liter per mil. Man vill ju ändå försöka köra så snålt det går.

Hemtjänsten åker ju generellt i små bilar. Just där passar ju Zoe riktigt bra. Kanske även e-up som är ännu snålare. Det hade inte varit rimligt att dom bytte till en mycket större bil som går på E85 eller vätgas tänker jag. Enl inslaget så hade dom även cyklar vilket också tyder på att behovet av bil inte direkt är avgörande för att kunna utföra sitt arbete utan mer bekvämlighet som väderskydd.

Det går åt en hel del el när man ska ersätta all energi som fossila bränslen genererar. Det kan leda till mer kärnkraft i Sverige, som jag inte vill ha. I min kommun hade hemtjänsten ett gäng RAV4 i några år. Nu är det väl Leon.
Senast redigerat av Bassiehof (22 februari 2021)

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
22 februari 2021
#56
Bassiehof skrev:
torpis skrev:
Detta har ju ingenting med bilvalet att göra utan avsaknad av utbildning. Det kostar pengar att köpa originalartikeln så den har jag inte läst. Där emot tog jag mig tid och lyssnade på SRs inslag. Ett tilltag som jag vet är främmande för vissa, men jag gjorde det iaf. Det framgår tydligt där att socialchefen inte har en susning om bilfrågan. Han menar dessutom att dom ändå kunnat göra sina besök.

Det hade ju inte spelat någon roll vilken bil man haft om man inte är införstådd med hur den fungerar. Etanolbil som inte startar på vintern hade varit samma sak. Bensinbil som tankas löpande med diesel för diesel var billigare hade ju heller inte fungerat osv.

Där emot har ju elbilar med rätt utbildning möjlighet att minska stress eftersom man kan förvärma kupén, man kan lagligt låta den stå på "tomgång" med värmen igång osv osv.

Lite mer kött på benen vore bra om man skall tycka i denna fråga kan tänkas.

Jag lyssnade också, men hörde inte mycket om varför bilen inte startade. Inget om tomma batterier. Kommunen borde helt klart haft en diskussion med bilsäljaren om hur bilen används, korta sträckor, att den parkeras utomhus osv. Diesel är inte längre billigare än bensin.

tveksamt..  det är upphandlningar   komunen säger att dom ska vara si och så.. alltså eldrivna antagligen
sen tänker dom inte längre..   det var samma sak när hemtjänsten skaffade dieselbilar. 
konstanta problem med att partikelfiltrena satte igen sig eftersom bilen aldrig rullade någon längre tud utan bara massor av korta körningar.  säkert rätt många mil men aldrig längre än någon minuts drift mellan stoppen.  så bilarna går kosntant kalla och dom få gångerna genereringen av partikelfiltret startades så stängdes bilen av direkt.

Kör fort så hinner inget hända...

1 777 Inlägg
22 februari 2021
Trådstartare
#57
Growe skrev:
Bassiehof skrev:
torpis skrev:
Detta har ju ingenting med bilvalet att göra utan avsaknad av utbildning. Det kostar pengar att köpa originalartikeln så den har jag inte läst. Där emot tog jag mig tid och lyssnade på SRs inslag. Ett tilltag som jag vet är främmande för vissa, men jag gjorde det iaf. Det framgår tydligt där att socialchefen inte har en susning om bilfrågan. Han menar dessutom att dom ändå kunnat göra sina besök.

Det hade ju inte spelat någon roll vilken bil man haft om man inte är införstådd med hur den fungerar. Etanolbil som inte startar på vintern hade varit samma sak. Bensinbil som tankas löpande med diesel för diesel var billigare hade ju heller inte fungerat osv.

Där emot har ju elbilar med rätt utbildning möjlighet att minska stress eftersom man kan förvärma kupén, man kan lagligt låta den stå på "tomgång" med värmen igång osv osv.

Lite mer kött på benen vore bra om man skall tycka i denna fråga kan tänkas.

Jag lyssnade också, men hörde inte mycket om varför bilen inte startade. Inget om tomma batterier. Kommunen borde helt klart haft en diskussion med bilsäljaren om hur bilen används, korta sträckor, att den parkeras utomhus osv. Diesel är inte längre billigare än bensin.

tveksamt..  det är upphandlningar   komunen säger att dom ska vara si och så.. alltså eldrivna antagligen
sen tänker dom inte längre..   det var samma sak när hemtjänsten skaffade dieselbilar. 
konstanta problem med att partikelfiltrena satte igen sig eftersom bilen aldrig rullade någon längre tud utan bara massor av korta körningar.  säkert rätt många mil men aldrig längre än någon minuts drift mellan stoppen.  så bilarna går kosntant kalla och dom få gångerna genereringen av partikelfiltret startades så stängdes bilen av direkt.

Jag hade en gång en kvinna som bilansvarig på ett jobb. Hårslitande! Hon fattade nada när det kom till teknisks saker. Jag förstår om ingen säljare orkar med en diskussion med en som inte kan ett skit om bilar!

* Voff voff *
10 588 Inlägg
22 februari 2021
#58
torpis skrev:
Brådhis skrev:
https://www.forskning.se/2020/09/01/vatgas-i-tanken-kan-radda-miljon/

Konstig artikel.

Brådhis skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/da-ar-vatgasbilen-billigast-att-kora-6906898

Ganska balanserad syn av det hela vill jag mena.

Brådhis skrev:
https://www.ri.se/sv/berattelser/branslecellsbilens-avgaser-vanligt-vatten

också en smula märklig artikel. Det spelar egentligen ingen roll vad det handlat om vinklingen och frågeställningen är inte verklighetsbaserad.

Bara en referens till att jag säger märklig  "Vätgsbilar väger mindre"

Vätgabil, Hyundai Nexo 1949kg
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b … ?id=112651

Elbil, Kia e-niro 1864kg
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b … ?id=124025

Utveckla gärna:

Vad är det mer exakt är som du anser är konstigt med artikeln på Forskning.se?

Är det något utöver vikterna på just dessa bilar som du tycker är fel i artikeln på RI.se?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 februari 2021
#59
Brådhis skrev:
torpis skrev:
Brådhis skrev:
https://www.forskning.se/2020/09/01/vatgas-i-tanken-kan-radda-miljon/

Konstig artikel.

Brådhis skrev:
https://www.nyteknik.se/fordon/da-ar-vatgasbilen-billigast-att-kora-6906898

Ganska balanserad syn av det hela vill jag mena.

Brådhis skrev:
https://www.ri.se/sv/berattelser/branslecellsbilens-avgaser-vanligt-vatten

också en smula märklig artikel. Det spelar egentligen ingen roll vad det handlat om vinklingen och frågeställningen är inte verklighetsbaserad.

Bara en referens till att jag säger märklig  "Vätgsbilar väger mindre"

Vätgabil, Hyundai Nexo 1949kg
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b … ?id=112651

Elbil, Kia e-niro 1864kg
https://www.miljofordon.se/bilar/soek-b … ?id=124025

Utveckla gärna:

Vad är det mer exakt är som du anser är konstigt med artikeln på Forskning.se?

Är det något utöver vikterna på just dessa bilar som du tycker är fel i artikeln på RI.se?

Det blir mer som reklamfilmer än sansad information. Som sagt så är jag lika kritisk till sådana artiklar oavsett vad dom handlar om. Sådant jag känner till är fel eller uteslutet. Man drar räckviddskortet. Jag menar, då är det ju diesel som vinner för där kör man som bekant 140mil på en tank. Vem vill tanka efter 50-80mil när man kan köra 140mil. Har för mig det var du som jobbade med att köra konstant och helst inte ens hade tid för att tanka.

Det blir konstigt. Jämför mot den i Nyteknik, helt andra premisser.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 februari 2021
#60
Bassiehof skrev:
Jag hade en gång en kvinna som bilansvarig på ett jobb. Hårslitande! Hon fattade nada när det kom till teknisks saker. Jag förstår om ingen säljare orkar med en diskussion med en som inte kan ett skit om bilar!

Så fick vi inte säga här om veckan när jag använde en tjej på en mack i ett exempel. Får se om du också får en uppsträckning i sexism, eller om det bara var jag. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök