Hej!
Jag har haft problem med min bil i ett par månader. Om bilen får stå ett par dagar så töms batteriet och bilen går inte att starta. Jag har nu haft bilenpå felsökning 2ggr då det är en privat leasingbil.
Första varvet sade verkstaden hos Volvo i Nacka att de fått upp en felkod som visade att det var styrsystemet som tog tjuvel. De ominstallerade då mjukvaran och vi hoppades att felet var löst och att det går på garantin.
Felet återkommer givetvis 2 dagar efter att jag hämtat bilen. Nu hör verkstaden av sig igen och säger att de åter igen fått upp en felkod som pekar på Strömställarpanelen under mittkonsolen. Verkstaden hävdar nu att de runnit ner läsk under panelen som har orsakat att strömställarpanelen/startreglaget står och tar el från batteriet. Det har tagit ett startreglage från en annan bil och säger nu att de kan se att bilen inte drar någon el.
Jag bad verkstaden skicka lite bilder innan jag tar beslut om reparation. Kostnad 1200kr för strömställarpanelen och 11000kr för felsökningen. Jag bifogar dessa bilder nedan.
Min fråga är: kan det här verkligen stämma? Jag menar bilens dricka hållare sitter 10cm från reglaget jag startar bilen med. Kan det verkligen rinna ner läsk som gör så att strömställarpanelen försätts i ett läge så att den börjar ta tjuvström från batteriet? I min värld betyder det annars kortslutning eller att en säkring går. Nedan bifogar jag teknikerns förklaring samt bilderna på vad han kallar ”läsk-läckan? Vad är er rekomendation att jag ska göra här. Är det bara hosta upp 12-13000kr för felsökning och del eller är det något skumt här. Jag kanske har fel men det känns som om något inte stämmer med det här och jag skulle vara mycket tacksam om någon som kan det här vill ge sitt utlåtande i ärendet. Tack så mycket på förhand
Min fråga om vad som är fel med bilen till teknikern:
-”Förstår jag dig rätt från vårt telefonsamtal att du nu fått upp en ny felkod vid det andra tillfället jag lämnade in bilen för felsökning. Den nya felkoden säger alltså att det är kontakten för bilens startreglage som jag använder för attstarta bilen som drar ström konstant. Ungefär som om jag satte i bilnyckeln på en äldre bil och vred om nyckeln och höll kvar nyckeln i startläge?
Förstår jag dig rätt så menar du att det vid felsökningen framkommit att det runnit ner läsk vid styrreglaget som runnit fram till startkontakten/brytaren och då kortslutit den eller får den att ge konstant ström som på så sätt tömmer batteriet efter 2 till 2,5 dagar som är den tiden det tar innan. Batteriet laddar ut och vi inte kan starta bilen.
Vore mycket vänligt om du kan verifiera om jag förstått orsaken rätt eller om det är på något annat sätt än jag beskrivit ovan?
Vad är mina val nu? Är det 1 att be er åtgärda felet som ni hittade vid felsökningen ca 1200kr för reservdel samt 11000kr för arbetet eller att betala endast för felsökningen i sig och ta hem bilen och hitta en annan lösning?”
Svar från tekniker till mig
-”Hej.
Det ser ut som att det skulle vara någon läsk ja. Sedan skulle jag säga att du kan kalla den för startreglage. Namnet som Volvo har gett denna del är Strömställarpanel. Din beskrivning på hur det liknar en gammal bil funkar till vis del, men jag skulle mer säga att det är som att du försöker lägga något elektriskt i viloläge men det finns en knapp som konstant trycks på vilket gör att den inte kan vila ostört. Och de två val du sa i slutet är väll det som finns, om du inte vill försöka med försäkring”
Bilder från tekniker:
Jag har haft problem med min bil i ett par månader. Om bilen får stå ett par dagar så töms batteriet och bilen går inte att starta. Jag har nu haft bilenpå felsökning 2ggr då det är en privat leasingbil.
Första varvet sade verkstaden hos Volvo i Nacka att de fått upp en felkod som visade att det var styrsystemet som tog tjuvel. De ominstallerade då mjukvaran och vi hoppades att felet var löst och att det går på garantin.
Felet återkommer givetvis 2 dagar efter att jag hämtat bilen. Nu hör verkstaden av sig igen och säger att de åter igen fått upp en felkod som pekar på Strömställarpanelen under mittkonsolen. Verkstaden hävdar nu att de runnit ner läsk under panelen som har orsakat att strömställarpanelen/startreglaget står och tar el från batteriet. Det har tagit ett startreglage från en annan bil och säger nu att de kan se att bilen inte drar någon el.
Jag bad verkstaden skicka lite bilder innan jag tar beslut om reparation. Kostnad 1200kr för strömställarpanelen och 11000kr för felsökningen. Jag bifogar dessa bilder nedan.
Min fråga är: kan det här verkligen stämma? Jag menar bilens dricka hållare sitter 10cm från reglaget jag startar bilen med. Kan det verkligen rinna ner läsk som gör så att strömställarpanelen försätts i ett läge så att den börjar ta tjuvström från batteriet? I min värld betyder det annars kortslutning eller att en säkring går. Nedan bifogar jag teknikerns förklaring samt bilderna på vad han kallar ”läsk-läckan? Vad är er rekomendation att jag ska göra här. Är det bara hosta upp 12-13000kr för felsökning och del eller är det något skumt här. Jag kanske har fel men det känns som om något inte stämmer med det här och jag skulle vara mycket tacksam om någon som kan det här vill ge sitt utlåtande i ärendet. Tack så mycket på förhand
Min fråga om vad som är fel med bilen till teknikern:
-”Förstår jag dig rätt från vårt telefonsamtal att du nu fått upp en ny felkod vid det andra tillfället jag lämnade in bilen för felsökning. Den nya felkoden säger alltså att det är kontakten för bilens startreglage som jag använder för attstarta bilen som drar ström konstant. Ungefär som om jag satte i bilnyckeln på en äldre bil och vred om nyckeln och höll kvar nyckeln i startläge?
Förstår jag dig rätt så menar du att det vid felsökningen framkommit att det runnit ner läsk vid styrreglaget som runnit fram till startkontakten/brytaren och då kortslutit den eller får den att ge konstant ström som på så sätt tömmer batteriet efter 2 till 2,5 dagar som är den tiden det tar innan. Batteriet laddar ut och vi inte kan starta bilen.
Vore mycket vänligt om du kan verifiera om jag förstått orsaken rätt eller om det är på något annat sätt än jag beskrivit ovan?
Vad är mina val nu? Är det 1 att be er åtgärda felet som ni hittade vid felsökningen ca 1200kr för reservdel samt 11000kr för arbetet eller att betala endast för felsökningen i sig och ta hem bilen och hitta en annan lösning?”
Svar från tekniker till mig
-”Hej.
Det ser ut som att det skulle vara någon läsk ja. Sedan skulle jag säga att du kan kalla den för startreglage. Namnet som Volvo har gett denna del är Strömställarpanel. Din beskrivning på hur det liknar en gammal bil funkar till vis del, men jag skulle mer säga att det är som att du försöker lägga något elektriskt i viloläge men det finns en knapp som konstant trycks på vilket gör att den inte kan vila ostört. Och de två val du sa i slutet är väll det som finns, om du inte vill försöka med försäkring”
Bilder från tekniker:
0
0
0
0