3481
Sök

Volvo v40 gdi varvar inte över 4000

689 Inlägg
10 april 2021
Trådstartare
#1
Har ett problem.
Bilen stryper sig.
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.
Ett annat problem är att den inte vill varva över 4000 varv det känns som den vill men kommer inte.
Har lyckats få den att varva ett par gånger och då har den gått bra men sen är det samma visa igen.
Har bytt spjällhus,bensinfilter,luftfilter,olja filter.
Min tanke går till katalysatorn,men känns sådär att byta Katt på chans.
Några förslag??
Här är film på hur d n beter sig

https://youtube.com/shorts/jzrjVJnUf6g?feature=share
Senast redigerat av Smurfen40 (23 april 2021)


4 468 Inlägg
10 april 2021
#2
Lossa katten från ingående röret och provkör..du kan även prova att sparka på katten, skramlar det i den, så har du hittat felet...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
10 april 2021
#3
Smurfen40 skrev:
Har ett problem.
Bilen stryper sig.
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.
Ett annat problem är att den inte vill varva över 4000 varv det känns som den vill men kommer inte.
Har lyckats få den att varva ett par gånger och då har den gått bra men sen är det samma visa igen.
Har bytt spjällhus,bensinfilter,luftfilter,olja filter.
Min tanke går till katalysatorn,men känns sådär att byta Katt på chans.
Några förslag??

Jag bara undrar, ska en diesel varva mer än så?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 136 Inlägg
10 april 2021
#4
Vettemannen skrev:
Smurfen40 skrev:
Har ett problem.
Bilen stryper sig.
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.
Ett annat problem är att den inte vill varva över 4000 varv det känns som den vill men kommer inte.
Har lyckats få den att varva ett par gånger och då har den gått bra men sen är det samma visa igen.
Har bytt spjällhus,bensinfilter,luftfilter,olja filter.
Min tanke går till katalysatorn,men känns sådär att byta Katt på chans.
Några förslag??

Jag bara undrar, ska en diesel varva mer än så?

/Benny

gdi är bensinmotor med direkt insprutning...

jag växlar inte förens 5k på min Polo diesel när jag är på det humöret smile   

det är där det röda börjar..  vet inte var varvspärren sitter men gissar på 5.500rpm

bara gamla dieslar som inte varvar skapligt

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
10 april 2021
#5
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
Smurfen40 skrev:
Har ett problem.
Bilen stryper sig.
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.
Ett annat problem är att den inte vill varva över 4000 varv det känns som den vill men kommer inte.
Har lyckats få den att varva ett par gånger och då har den gått bra men sen är det samma visa igen.
Har bytt spjällhus,bensinfilter,luftfilter,olja filter.
Min tanke går till katalysatorn,men känns sådär att byta Katt på chans.
Några förslag??

Jag bara undrar, ska en diesel varva mer än så?

/Benny

gdi är bensinmotor med direkt insprutning...

jag växlar inte förens 5k på min Polo diesel när jag är på det humöret smile   

det är där det röda börjar..  vet inte var varvspärren sitter men gissar på 5.500rpm

bara gamla dieslar som inte varvar skapligt

Jasså är det bensinare, trodde att d:et stod för diesel.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

689 Inlägg
10 april 2021
Trådstartare
#6
zzr94092 skrev:
Lossa katten från ingående röret och provkör..du kan även prova att sparka på katten, skramlar det i den, så har du hittat felet...

Katten är tyvärr svetsad då den är utbytt.
Kan kanske lossa på lambdasonderna och kolla.
Sitter en före och en mitt på katten


4 142 Inlägg
10 april 2021
#7
Ett ytterliggare nytt bekymmer införhandlat wink
Motorn bör köras på >98 oktan för att minimera sotning och för bästa bränsleekonomi
är felkoder utlästa ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

689 Inlägg
10 april 2021
Trådstartare
#8
Finns inga felkoder
Ja nytt bekymmer men jag trivs bäst när jag har lite bekymmer att försöka lösa&#128516;&#128516;


4 142 Inlägg
10 april 2021
#9
Motortempgivare, mät så det är 2.2 kohm vid 25C+, vevaxelgivare ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

689 Inlägg
10 april 2021
Trådstartare
#10
spillolja skrev:
Motortempgivare, mät så det är 2.2 kohm vid 25C+, vevaxelgivare ?

Kan igensatt egr ventil ge dessa symptomen??


914 Inlägg
10 april 2021
#11
dem här snurrorna brukar sota igen kraftigt.

689 Inlägg
18 april 2021
Trådstartare
#12
Lyfter min egen tråd med en undran.
Har rengjort egr ventilen och insuget.
Kollat katalysator genom att ta bort första lambdasonden och se om den varvade bättre.
Felet kvarstår.
Kan lmm göra att det bara går att varva till 4000 varv??
Bilen går normalt.inga felkoder.
Tar jag ut sladden till lmm på tomgång går bilen som skit.
Misstänker ändå lmm nu.

Lmm bytt utan resultat nu
Senast redigerat av Smurfen40 (19 april 2021)


4 468 Inlägg
18 april 2021
#13
Försöker du varva stillastående eller varva ur på växlar?

689 Inlägg
19 april 2021
Trådstartare
#14
zzr94092 skrev:
Försöker du varva stillastående eller varva ur på växlar?

Både och
Den har värvat ut 2 gånger under min ägo.
Både stillastående och när man kör så där finns ingen sån spärr du tänker på
Ska byta vevaxelgivare och tändstift imorgon sen börjar jag få slut på idéer
Senast redigerat av Smurfen40 (19 april 2021)


Fri fart för ett fritt folk!
14 136 Inlägg
19 april 2021
#15
vad händer då blir dets som ett normalt varvstopp eller börjar den gå illa eller bara vägrar varva mer?
kan ju vara bränslerelaterat.. typ dåligt soppa tryck eller något sånt.

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 597 Inlägg
19 april 2021
#16
Smurfen40 skrev:
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.

Vad är det som du får överskott på om du gasar? Luft!

Vad är det som inte påverkas av om du gasar? Gnistan!

Vad är det som sannolikt saknas när du tillför mer luft, har gnista och bilen då stannar? Bränsle!
Senast redigerat av Brådhis (19 april 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

689 Inlägg
20 april 2021
Trådstartare
#17
Growe skrev:
vad händer då blir dets som ett normalt varvstopp eller börjar den gå illa eller bara vägrar varva mer?
kan ju vara bränslerelaterat.. typ dåligt soppa tryck eller något sånt.

Om jag ligger i tvåan och kör upp den på 4000 varv så är det som den vill komma gasar jag mer så känns det som den brukar och stryper sig tycker jag


689 Inlägg
20 april 2021
Trådstartare
#18
Brådhis skrev:
Smurfen40 skrev:
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.

Vad är det som du får överskott på om du gasar? Luft!

Vad är det som inte påverkas av om du gasar? Gnistan!

Vad är det som sannolikt saknas när du tillför mer luft, har gnista och bilen då stannar? Bränsle!

Jag är absolut med dig.
När jag bytad bränslefilter så var där ett jäkla tryck iallafall.sen är det svårt utan att mäta ju.
Vet inte om man kan köra med startgas någonstans då det är en gdi med direktinsprut
Ska byta stiften och vevaxelgivare imorgon.
Känns som jag kollat alla dom vanliga sakerna nu.
Bytt lmm
Bytt spjällhus
Bytt bränslefilter
Rengjort egr ventilen
Rengjort insuget
Katten är svetsad så den kan jag inte lossa på,men lossade lambdasonden innan katten så där blev hål men hjälpte inget


Forummoderator
18 011 Inlägg
20 april 2021
#19
Klipper den direkt vid 4000 varv eller orkar den bara inte? GDi-snurran är ju känd för att sota igen. Den ska köras hårt någon gång eller 2 i månaden för att må bra. Samt rulla på 98 oktan.

Har du provat att tokköra med bilen någon timma?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
10 597 Inlägg
20 april 2021
#20
Smurfen40 skrev:
Brådhis skrev:
Smurfen40 skrev:
Är den kall så är det som den dör vid gas första 30 sekunderna sen går den bra.

Vad är det som du får överskott på om du gasar? Luft!

Vad är det som inte påverkas av om du gasar? Gnistan!

Vad är det som sannolikt saknas när du tillför mer luft, har gnista och bilen då stannar? Bränsle!

Jag är absolut med dig.
När jag bytad bränslefilter så var där ett jäkla tryck iallafall.sen är det svårt utan att mäta ju.
Vet inte om man kan köra med startgas någonstans då det är en gdi med direktinsprut
Ska byta stiften och vevaxelgivare imorgon.
Känns som jag kollat alla dom vanliga sakerna nu.
Bytt lmm
Bytt spjällhus
Bytt bränslefilter
Rengjort egr ventilen
Rengjort insuget
Katten är svetsad så den kan jag inte lossa på,men lossade lambdasonden innan katten så där blev hål men hjälpte inget

Jag antar att katen är svetsad för att den är bytt? Varför byttes den och hur mår den "nya" egentligen? Kan du läsa ut realtidsdata och se vad sonderna tex ger för värden?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök