Mossan1 skrev:
För att kunna ge svar behövs felkoderna.
"Kommunikationsfel" är inte en felkod, det är en del av översättningen.
Vilka styrdon har kommunikationsfel, tex?
Det ena påverkar det andra i CAN system.
Jag skulle säga att instrumentet (DIM) bara är mottagare av information som rör innerbelysning och det är om instrumenten ska lysa eller ej.
Info från ljussensorn, som Volvo ofta har integrerad i CCM. DVS klimatpanelen.
Över innerbelysningen är styrande CAN noden UEM, tror jag.
Strax framför backspegeln.
Men, en störning som drabbar signalerna i det CAN-nätet skulle kunna slå ut vissa funktioner.
Det är inte så ofta det fungerar rakt av med annan CAN nod från annan bil, men eftersom det fungerade några månader så måste du haft turen att det gick i detta fallet. Många parametrar spelar in där.
Bilprovningen läser för övrigt bara motorstyrdonet vid besiktning och slår ner på ev miljörelaterade felkoder.
Den ser inte felkoder i kombiinstrument, eller någon av de minst 7 andra styrdonen som bilen har.