Välkommen till min underbart röriga projekttråd.
Tråden kommer handla om när jag försöker mig på att fräscha upp och få lite fart på skåpet, samtidigt som det blir en slags dagbok att kunna se tillbaka på.
Jag vet inte alls vad jag har tänkt, på rätt sida om 400 hk kanske är lite skeptiskt, men 350-400 bör man kunna landa kring.
Bilen som sådan är ett riktigt skåp, V70 2012 med 215 sura dieselkusar.
Här en bild på den intet ont anande, precis inköpta, familjebilen.
Historia:
Bilen köptes i början av 2020, något kändes fel med motorgången, men att sätta fingret på vad var däremot svårare.
Efter mången timmar meck så gick bilen som den en gång var avsedd att göra, vägen dit var lång och frustrerande, så jag ska försöka sumera det "kort" åt er, orkar ni inte läsa så
hoppa vidare!
Började med en service för att se om det kunde få bot på motorgången, det blev marginellt bättre (hjärnspökerna som spökar?), men inte bra!
Köpte en ny MAP-sensor från Autodoc, märke Ridex, bilen gick ibland bättre, och ibland mycket sämre, denna sensorn ställde till ett helvete, den havererade senare helt, min rekommendation är att INTE köpa Ridex när det gäller elektronik!
Skruvade sedan dit den gamla originalsensorn och bilen gick därefter som vanligt, dvs. konsekvent dåligt.
Skruvade därefter ner alla tryckrör och kollade genom, allt såg bra ut, tills jag hittade en halvlös slangklämma på inkommande till luftkylaren.
Torkade rent allt och drog åt denna förbannade slangklämma, och bilen fick ett helt nytt liv.
Köpte en ny MAP-sensor på Volvo, och nu gick bilen äntligen som den ska!
Hoppa hit!Skillnaden mellan den kassa gången och hur den skulle gå, går närmast att beskriva som känslan när man precis chippat sin bil och fått 40 hk extra.
Sade till mig själv att efter vintern så skall bilen chippas, men som vanligt så blir det aldrig som man tänkt sig.
Rica och BSR färdiga programvaror på runt 280 kusar känns lite klent i dagens läge, vad gör man då?
Jo, det är vad denna tråden kommer att handla om!