3093
Sök

Röran med alla, nästan identiska, reservdelswebbutiker?

561 Inlägg
5 juni 2021
Trådstartare
Alla som har googlat efter bilreservdelar har förmodligen stött på mängder av butiker med snarlika namn (typ Bildelar24, Bildelaronline, Bildelar24online osv) och i det närmaste identiska villkor (fri frakt från 1800:-, man måste registrera ett konto innan man kan se frakten, frakten är alltid 99:-), alltid några timmar kvar på erbjudandet (med en klocka som räknar ner), alltid 10-20 % rabatt på "ordinarie pris" osv.

Jag sökte i forumet efter någon tråd om detta men hittade ingen (det borde finnas?).

Vad är egentligen relationen mellan dessa olika webbshoppar? Är det samma ägare som syns under olika varumärken?

Och finns det några ärligare butiker?

Just nu ska jag köpa en tändspole som kostar 300-400:-, men så tillkommer frakten, som ju blir 25-30 % av kostnaden. Det är rätt irriterande. I de flesta andra branscher (kläder, hemelektronik mm) är fri frakt det normala, i det fall frakten kostar något så är det kanske 39:-, inte 100:-, och tröskeln för fri frakt är mycket lägre, typ 500:- (hade det varit 500:- i mitt fall hade jag köpt två tändspolar och haft en i reserv).

Jag köpte laserskrivare förra veckan. 27 kg, 3000:- (så i samma storleksordning som däck). Fri frakt och levererans till dörren. Några veckor tidigare köpte jag ett par hörlurar från samma ÅF för 900:-. Samma sak där, fri frakt och dörrleverans (även om jag i det fall valde att få dem levererade till ett utlämningsställe så jag kunde hämta när det passade mig).

I andra branscher så är det en stor röd varningsflagga att hålla på och dölja fraktkostnaden (och kräva att man registrerar konto för att se den), försöka tjäna pengar på att ha höga fraktkostnader (min tändspole väger 300 g, det kostar inte 100:- att skicka dem om man har storkundsavtal med Postnord) men i bilreservdelsbranschen är det standard. Varför är det så?

Finns det någon seriösare aktör ni kan föreslå?

Med seriös menar jag någon som inte tillämpar gungor-och-karusell-principen och säljer delen utan vinst, utan istället lägger på massa artificiella kostnader i efterhand för att tjäna pengar, inte kräver registrering som de kan använda för att spamma, inte har massa påhittade kampanjer som går ut om några timmar, tydligt visar fraktkostnaden i "kundvagnen" etc.

561 Inlägg
5 juni 2021
Trådstartare
Två sidospår:

1. Jag har hittat delen jag söker hos trodo.se som både har lägst pris (290:-) av de tiotal butiker jag kollat och lägst frakt (49:-).

2. På Bildelsbasen kostar reservdelen jag söker 320-350:- + minst 150:- i frakt!! Och då får man en del som gått 5 000 - 10 000 - 15 000 mil. WTF?? Vill de inte sälja? Inte ens om man besöker någon av de anslutna företagen, och kan köpa över disk, är det prisvärt eftersom det kostar lika mycket som en helt ny del.

7 394 Inlägg
5 juni 2021
dem flesta på bildelsbasen tar HALVA nypriset på orginaldel,, vilket oftast är hutlöst,,  ett ex på en grill dem tar 2650 för en grill,  beg,   plus frakt,,  nu hade jag tur å fick köpa en NY för 3400 smile  orginal smile

561 Inlägg
5 juni 2021
Trådstartare
Ha, upptäckte just att Autodoc hade e-postat en påminnelse om att jag lagt en vara i kundvagnen och inte fullföljt köpet. Och detta fick jag trots att jag avbeställt alla utskick från dem för flera år sedan.

Givetvis var det en timer som räknade ner i meddelandet, priset var sänkt 15 % och även om innehållet i kundvagnen, inkl pris, angavs så framgick inte frakten.

6 063 Inlägg
5 juni 2021
Klart att det blir dyr frakt då de skickar från Polen, Frankrike eller något annat land nere på kontinenten.

Men jag provade att beställa från skruvat.se istället nu, för att det skulle gå lite fortare. Autodoc kan ju ta uppåt två veckor på sig att leverera. Men en grej som jag beställde av skruvat skulle komma från leverantör, så leveranstid 2-5 dag. Då borde man ju räkna med att det kommer ta 5+ dagar. För inte kom det något i fredags, som var den femte dagen då jag beställde förra söndagen. Jag har inte ens fått meddelande om att de levererat ännu, och sedan tar väl frakten några dagar. Hoppas jag får grejerna före nästa helg.

1 701 Inlägg
5 juni 2021
Hmm, skruvat funkar bra om man beställer lagervaror, men tar man nåt som de måste ta från leverantör kan det ta evigheter.

mvh/husse

6 063 Inlägg
5 juni 2021
Men en uppsättning bosch tändkablar till B230F borde inte Skruvat behöva beställa från någon underleverantör i Kina, sånt borde de ha hemma. Ännu finns det många gamla volvon kvar.

516 Inlägg
5 juni 2021
Hallå,
Retar mig lite på skrotarna som ligger under Bildelsbasen somliga tar ut ett helt hutlöst pris för frakt antingen tycker dom att det jobbigt att skicka reservdelar eller så har dom ett helt uselt avtal med fraktbolagen kan kanske också vara så att frakten är en del av vinsten att sälja reservdelar.
Hitta en grill till min Taunus som kosta 250:- som skroten skulle ha 300:- för att skicka. Kan omöjligt kosta så mycket att skicka som är varken är skrymmande eller väger så mycket. Det blev ingen affär såklart.

6 632 Inlägg
5 juni 2021
De få gångerna jag köper online nu så blir det via MapTun

Skruvat använde jag mig av 2011 senast, då var de okej.

Worldcarparts.co.uk köpte jag Bosch delar ifrån till Alforna (Alternativt Alfisti Sportiva Tyskland)
Dock är det tull på delarna idag (UK)

Generellt är det ju att föredra att handla ifrån sidor som fokuserar på endast ett bilmärke

De/Dem

Fri fart för ett fritt folk!
14 133 Inlägg
5 juni 2021
köper en del på ebay.de och amazon.de   dom brukar ligga bäst i pris när jag jämfört inkl frakt

Kör fort så hinner inget hända...

561 Inlägg
5 juni 2021
Trådstartare
Growe skrev:
köper en del på ebay.de och amazon.de   dom brukar ligga bäst i pris när jag jämfört inkl frakt

Vågar man handla på eBay? Om man vill ha märkesprodukter.

Fri fart för ett fritt folk!
14 133 Inlägg
5 juni 2021
d-b skrev:
Growe skrev:

Vågar man handla på eBay? Om man vill ha märkesprodukter.

man får ju välja rätt saker bara det är vaöfritt att köpa märkes grejer eller ej

Kör fort så hinner inget hända...

1 701 Inlägg
5 juni 2021
Hmm, håller med om att skrotarna tar för bra betalt, o även frakten kan kosta
orimliga summor. Fast oftast får man en org.del iallafall. Att jämföra en org.del med rena skitdelar-typ Stark på Autodoc går inte att göra. Får ju Feltema att framstå som kvalité. ... tom. Säj att du har en Densopryl som pajat(vilket inte händer ofta)..vill du då sätta i nån skit som kan funka en stund? Nää- man vill ha samma kvalle... o då kostar det. Tyvärr.
mvh/husse

561 Inlägg
6 juni 2021
Trådstartare
Ingen som vet något om ägarstrukturen bakom alla dessa snarlika bilreservdelswebbshoppar? Och är Skruvat det enda alternativet?

782 Inlägg
6 juni 2021
d-b skrev:
Ingen som vet något om ägarstrukturen bakom alla dessa snarlika bilreservdelswebbshoppar? Och är Skruvat det enda alternativet?

Utan att ha undersökt ägarstrukturen speciellt mycket så tippar jag på att det är samma ägare av alla bildelshemsidor som har samma uppbyggnad och att huvudvarumärket är Autodoc.
Till skillnad från dig så tycker jag de är rätt smarta i sitt affärstänk även om de har fallerat under senaste tiden och har nu alldeles för långa leveranstider.

De ärligare butikerna du eftersöker är nog tex Mekonomen eller Autoexperten där man handlar över disk. Absolut inte billigare, oftast inte bättre men har du tur får du grejerna direkt och det är givetvis fraktfritt (om du inte räknar in kostnaden för att frakta dig själv till butiken...)
Senast redigerat av patrik79 (6 juni 2021)

* Voff voff *
10 597 Inlägg
6 juni 2021
d-b skrev:
Alla som har googlat efter bilreservdelar har förmodligen stött på mängder av butiker med snarlika namn (typ Bildelar24, Bildelaronline, Bildelar24online osv) och i det närmaste identiska villkor (fri frakt från 1800:-, man måste registrera ett konto innan man kan se frakten, frakten är alltid 99:-), alltid några timmar kvar på erbjudandet (med en klocka som räknar ner), alltid 10-20 % rabatt på "ordinarie pris" osv.

Jag sökte i forumet efter någon tråd om detta men hittade ingen (det borde finnas?).

Vad är egentligen relationen mellan dessa olika webbshoppar? Är det samma ägare som syns under olika varumärken?

Just nu ska jag köpa en tändspole som kostar 300-400:-, men så tillkommer frakten, som ju blir 25-30 % av kostnaden. Det är rätt irriterande. I de flesta andra branscher (kläder, hemelektronik mm) är fri frakt det normala, i det fall frakten kostar något så är det kanske 39:-, inte 100:-, och tröskeln för fri frakt är mycket lägre, typ 500:- (hade det varit 500:- i mitt fall hade jag köpt två tändspolar och haft en i reserv).

Jag köpte laserskrivare förra veckan. 27 kg, 3000:- (så i samma storleksordning som däck). Fri frakt och levererans till dörren. Några veckor tidigare köpte jag ett par hörlurar från samma ÅF för 900:-. Samma sak där, fri frakt och dörrleverans (även om jag i det fall valde att få dem levererade till ett utlämningsställe så jag kunde hämta när det passade mig).

I andra branscher så är det en stor röd varningsflagga att hålla på och dölja fraktkostnaden (och kräva att man registrerar konto för att se den), försöka tjäna pengar på att ha höga fraktkostnader (min tändspole väger 300 g, det kostar inte 100:- att skicka dem om man har storkundsavtal med Postnord) men i bilreservdelsbranschen är det standard. Varför är det så?

Med seriös menar jag någon som inte tillämpar gungor-och-karusell-principen och säljer delen utan vinst, utan istället lägger på massa artificiella kostnader i efterhand för att tjäna pengar, inte kräver registrering som de kan använda för att spamma, inte har massa påhittade kampanjer som går ut om några timmar, tydligt visar fraktkostnaden i "kundvagnen" etc.

Jag gick in på www.autodoc.se klickade på "Leverans" och kom då till denna sida: https://www.autodoc.se/services/frakt där fraktpriserna står klart och tydligt. Behövde inte varken logga in eller skapa konto.

Jag tycker iofs att fraktpriser på 99:- och fritt över 1800:- är helt okej. Ett paket med normala serviceprylar kan ju lätt väga uppåt 5-10 kg. I synnerhet om man då jämför med Bildelsbasen där frakten på minsta lilla sak kostar 150-200:-.

Dock har tex Autodoc börjat ha så extremt seg hantering och leveranstid så handlar hellre över disk här lokalt om det är saker man behöver lite halvakut.

EDIT:

Endast ett klick bort från startsidan utan inloggning finns ju fraktpriserna hos alla dom stora sidorna. Några exempel:

https://www.reservdelar24.se/frakt.html

https://www.bildelaronline24.se/frakt

https://www.mister-auto.se/garantier.html#unit-1

Så nej, jag kan inte hålla med om att det skulle vara dolt.
Senast redigerat av Brådhis (6 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Avstängd
10 388 Inlägg
6 juni 2021
d-b skrev:

Förstår inte riktigt poängen med tråden i ärlighetens namn.

Att frakten blir XX% av delkostnaden är väl trots allt ganska ointressant? Det måste väl, hur eller hur, vara "slutpriset" som är det som är av intresse?

Exempel;

Kupéfilter, Bosch, MECA; 600:-
Kupéfilter, Bosch, Onlinetyskbutik; 246:- (Ja, likadant filter, samma tillverkarnr osv). Det ger då 345:- inkl. frakt.
Även inklusive en frakt på 99:-, så ger det ett pris som är 57.5% av det svenska priset. Och då har jag inte räknat in att jag trots allt måste ta mig till MECA om jag ska handla där.

Beställ där "skiten" är billigast? Hur kan det vara ett problem? Sen om det är Skruvat, Bildelar24, VadNuDetÄnMåHeta, OchVadDetNuÄnMåVaraFörÄgarstruktur, är väl fullständigt irrelevant om man beställer något utifrån prisbilden? Det har knappast någon koppling till "ärlighet".

Givet, behöver du delarna "inom någon dag" så är det klart att det inte funkar att beställa från ex.vis Tyskland. Speciellt inte när PostNord är inblandat.

För att svara på din slutliga fråga; Nej, du kan inte handla på skruvat heller, de har nämligen också en massa "påhittade" kampanjer med rabatter. Hur nu rabatter blir påhittade, för oavsett om det är skruvat, bildelaronline24 (som f.ö. anger fraktkostnaden utan att man behöver regga sig/logga in), så påverkar det priset.

Och nej, du har inte avsagt dig alla utskick från någon. Då hade du inte fått ex.vis orderbekräftelse eller liknande. Det du har avsagt dig är erbjudandemail.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
6 juni 2021
Som ett par redan skrivit så har dessa siter inte sina lager i sverige. Har dom dessutom väldigt låga priser kanske fraktkostnade är ett sätt för dom att kompensera de låga priserna.
Köpte bromsbackar därifrån som mekonomen ville ha 700kr för. för 123 kronor, med frakt blev det 222 kr. Mycker mer värt än mekonomen

Saab 900OG Turbo 16V @ 220 HP
Volvo 740 GLE @116 HP
Peugeot 107 @ 68 HP

4 261 Inlägg
6 juni 2021
När jag åkte bmw brukade ja handla delar från skruvat, schmeidmann, skroten, ebay, autodoc etc etc och många fler. Senare när jag åkte s60 och nu 940 beställer ja oftast från Vparts, biltema, skruvat, trodo, autodoc. Men mest egentligen vparts då dom har typ allt för volvo. Aldrig haft nån problem med nån av dessa som jag har nämnt och har det varit nån problem så har dom löst det direkt. Vad gäller det för bil? Bara att välja nån av dom som jag har nämnt så blir det ingen tjafs.

7 394 Inlägg
6 juni 2021
husseman skrev:
Hmm, håller med om att skrotarna tar för bra betalt, o även frakten kan kosta
orimliga summor. Fast oftast får man en org.del iallafall. Att jämföra en org.del med rena skitdelar-typ Stark på Autodoc går inte att göra. Får ju Feltema att framstå som kvalité. ... tom. Säj att du har en Densopryl som pajat(vilket inte händer ofta)..vill du då sätta i nån skit som kan funka en stund? Nää- man vill ha samma kvalle... o då kostar det. Tyvärr.
mvh/husse

tycker tvärtom köper alltid mina bromsdelar från autodoc, alltid kvallitetsmärken som ej är dyrare än biltema,, visst man får vänta, det är nackdelen sad

Sök