d-b skrev:
Alla som har googlat efter bilreservdelar har förmodligen stött på mängder av butiker med snarlika namn (typ Bildelar24, Bildelaronline, Bildelar24online osv) och i det närmaste identiska villkor (fri frakt från 1800:-, man måste registrera ett konto innan man kan se frakten, frakten är alltid 99:-), alltid några timmar kvar på erbjudandet (med en klocka som räknar ner), alltid 10-20 % rabatt på "ordinarie pris" osv.
Jag sökte i forumet efter någon tråd om detta men hittade ingen (det borde finnas?).
Vad är egentligen relationen mellan dessa olika webbshoppar? Är det samma ägare som syns under olika varumärken?
Och finns det några
ärligare butiker?
Just nu ska jag köpa en tändspole som kostar 300-400:-, men så tillkommer frakten, som ju blir 25-30 % av kostnaden. Det är rätt irriterande. I de flesta andra branscher (kläder, hemelektronik mm) är fri frakt det normala, i det fall frakten kostar något så är det kanske 39:-, inte 100:-, och tröskeln för fri frakt är mycket lägre, typ 500:- (hade det varit 500:- i mitt fall hade jag köpt två tändspolar och haft en i reserv).
Jag köpte laserskrivare förra veckan. 27 kg, 3000:- (så i samma storleksordning som däck). Fri frakt och levererans till dörren. Några veckor tidigare köpte jag ett par hörlurar från samma ÅF för 900:-. Samma sak där, fri frakt och dörrleverans (även om jag i det fall valde att få dem levererade till ett utlämningsställe så jag kunde hämta när det passade mig).
I andra branscher så är det en stor röd varningsflagga att hålla på och dölja fraktkostnaden (och kräva att man registrerar konto för att se den), försöka tjäna pengar på att ha höga fraktkostnader (min tändspole väger 300 g, det kostar inte 100:- att skicka dem om man har storkundsavtal med Postnord) men i bilreservdelsbranschen är det standard. Varför är det så?
Finns det någon seriösare aktör ni kan föreslå?Med seriös menar jag någon som inte tillämpar gungor-och-karusell-principen och säljer delen utan vinst, utan istället lägger på massa artificiella kostnader i efterhand för att tjäna pengar, inte kräver registrering som de kan använda för att spamma, inte har massa påhittade kampanjer som går ut om några timmar, tydligt visar fraktkostnaden i "kundvagnen" etc.
Förstår inte riktigt poängen med tråden i ärlighetens namn.
Att frakten blir XX% av delkostnaden är väl trots allt ganska ointressant? Det måste väl, hur eller hur, vara "slutpriset" som är det som är av intresse?
Exempel;
Kupéfilter, Bosch, MECA; 600:-
Kupéfilter, Bosch, Onlinetyskbutik; 246:- (Ja, likadant filter, samma tillverkarnr osv). Det ger då 345:- inkl. frakt.
Även inklusive en frakt på 99:-, så ger det ett pris som är 57.5% av det svenska priset. Och då har jag inte räknat in att jag trots allt måste ta mig till MECA om jag ska handla där.
Beställ där "skiten" är billigast? Hur kan det vara ett problem? Sen om det är Skruvat, Bildelar24, VadNuDetÄnMåHeta, OchVadDetNuÄnMåVaraFörÄgarstruktur, är väl fullständigt irrelevant om man beställer något utifrån prisbilden? Det har knappast någon koppling till "ärlighet".
Givet, behöver du delarna "inom någon dag" så är det klart att det inte funkar att beställa från ex.vis Tyskland. Speciellt inte när PostNord är inblandat.
För att svara på din slutliga fråga; Nej, du kan inte handla på skruvat heller, de har nämligen också en massa "påhittade" kampanjer med rabatter. Hur nu rabatter blir påhittade, för oavsett om det är skruvat, bildelaronline24 (som f.ö. anger fraktkostnaden utan att man behöver regga sig/logga in), så påverkar det priset.
Och nej, du har inte avsagt dig alla utskick från någon. Då hade du inte fått ex.vis orderbekräftelse eller liknande. Det du har avsagt dig är erbjudandemail.