Lite tankar om vibrationerna uti etern(kanske någon har input);
Tittat på ett pikant problem (som även förklarar varför avgaset var av, motorn vibrerar kopiöst när den står på tomgång, 900 varv/min), utan att komma till någon slutsats. Bara att vibrationen stammar ifrån höger sida motorrummet, ej i kardanen. Över ~1700 varv så slutar motorn vibrera.
En rem (ej undersökt vilken) gnisslar i samband med start (drygt 10 sekunder), innan denna slutar gnissla så är varvmätaren ur funktion, sedan funkar denna fint.
Generatorremmen är slapp, studsar & har sig ... även lite gummi borta på ett spår, rimligen byter jag dessa i samband med nedan
Vevaxelns remskiva ska tydligen vara ett problem på VAGs 1.9d (AAZ, ABL), så min gissning är att denna bör bytas - nuvarande hypotes är att vibrationerna har sitt ursprung därifrån. Rent okulärt utifrån ser den dock inte dålig ut. Får gräva i det där en annan gång - nu ska jag slava några veckor igen...
Jaha ... vad har hänt förra veckan då?Avgasröret färdigsvetsat, småhål så får svetsa igen
men passerar besiktning om de inte börjar känna efter luftströmmar ... katalysatorn är i alla fall tät & den sitter på plats
Medan jag väntade på någon som pallade lyfta bakdelen av röret så tog jag mig för att gå igenom karossen fram, även frambalken fick sig en slipning där det fanns rost, numera ser den ut som den ska göra, vit och fin i framskärmarna, fogat skarvar så den ser lite mer "slick" ut.
Även lagt rostskyddsmassa på motorkåpan, en detalj som inte finns att köpa längre.
Tyvärr inga bilder att dela med mig av, återkommer med bilder om det är intressant...