2986
Sök

VW T4 1.9TD allmänt pyssel

Köpte en transporter från 2000-talet blindo, den är som att åka vattensäng på vägen - elfel, dåliga bromsar, avgasröret är avslaget, en bärarmar måste lagas ... ja, det var vad jag hittade den första timmen med bilen så det... Visa mer

Ruter Knekt
16 067 Visningar
Projektet avslutat 20 september 2023
Ruter Knekt
721 Inlägg
29 juni 2021
Trådstartare
#1
Tja, just nu i tankar på att det är bra och kul att fixa upp massa enklare problem, så jag tänker att det får bli en projekttråd ... se miss lyckandet, som en morot att fortsätta.

Egentliga målet är att få den besiktad så man kan tjåla runt i den lagligt, men slutmålet med bilen är ha något som faktiskt blir trevlig att tuffa runt i.

Är rookie på mek. men har pysslat om mina tidigare bilar och haft intresset +15år på egen maskin, så detta blir den första som faktiskt tas hand om i så dåligt skick. Men motorn tickar på mycket rent, jämnt och fint (typ)!

Gjort:
[x] Leta läcka på bromsslangarna
[x] Svetsa ihop avgasröret
[x] Lokalisera orsak & dämpa motorns vibration.
[x] Byta bussningar växelväljare
[x] Leta tjuvström
[x] Se över suspensionen & felsöka missljud (byta spindelled)
[x] Få igång motortemp.mätaren
[x] Byta bakre bussning vä. bärarm, styrstag.
[x] spindelleder (orsakade ett vansinnigt gnisslande trots ok skick)

Årlig service/inför vinter:[/u]
[*] Ta isär bromspaketet, smörja, borsta och byta/ta bort dåliga delar.
[*] Göra rent bakom karossen där plåt går att ta av så avrinningen funkar som det ska (utomhusförvaring+karossinspektion)

M.m. planerat:
[ ] byta plåt i skjutdörrens skena, hjulhus hö bak, hö fram.
[ ] ta bort alla efterdragna kablar bakom panelen.
[ ] sätta ihop externt batteri med brytare & uttag.
[ ] pressa ut tröskeln som någon trodde var domkraftsfäste i vintras.

Mindre prioritet:
[X] sanera kupén och rekonditionera plasten
[X] Skissa och bygga upp en modul-inredning till skåpet som går att lyfta ur själv i sektioner.
[X]slita ut och göra rent skåpdelen, ljuddämpa golv, väggar
[/] ta bort rost, knacka plåt, laga handtag & fixa fönster i annan skjutdörr (hjulhus vä bak & hö fram, skena skjutdörr. Sedan bara gravrost).
[ ] isolera med någon EVA-plast utan risk för fuktfickor

Dampiga grejer grejer som kanske aldrig blir av:

[ ] klä om dörrfodret
[ ] roofrack med solfångare/värmeväxlare för vattentank.
[ ] 12v vattenpump+sprutmunstycke för slang
[ ] komma över en kaptensstol med snurrfunktion & bra fjädring.
[ ] göra lastskydd-väggen demonterbar (passagerarsoffan har symmetriskt bultmönster så den går att vända 180°).
[ ] installera vedkamin/oljevärmare
[ ] WVO 2tank system med solenoider för cutoff efter tre minuter (då även decat swich).
Senast redigerat av Duvetdet (11 september 2023)

Något sen på bollen

Ruter Knekt
721 Inlägg
30 juni 2021
Trådstartare
#2
Glodgningens säkring var kopplad till eftermarknadslarm (what the fuck), dragit ut larmet och satt i rätt säkring så funkade det. Förklarade även varför varningsljuset betedde sig illa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-b0424302493ce518be3a2fbf93dda806.jpg

Byttat olja idag och tvättat rent samt smörjt upp bakdörrens skena under tiden den tömde sig. Var några hekto grus på skenan.

Får nog byta motorkuddar också, obehagligt mycket vibration. Hann bara se en i förbifarten under bilen men konstaterade snabbt att den var ruskigt torr i gummit.
Senast redigerat av oreggad (30 juni 2021)

Något sen på bollen

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
30 juni 2021
#3
Det här hakar vi på!
T4 börjar bli mer och mer ovanliga nu, mest för att de rostat bort.
1.9 e ju en sparbössa också, om än ingen raket.
Börjar bli svårt med delar till dessa vagnar nu dock, på VW finns inte mycket kvar 😕

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Ruter Knekt
721 Inlägg
30 juni 2021
Trådstartare
#4
Cuefa skrev:
Det här hakar vi på!
T4 börjar bli mer och mer ovanliga nu, mest för att de rostat bort.
1.9 e ju en sparbössa också, om än ingen raket.
Börjar bli svårt med delar till dessa vagnar nu dock, på VW finns inte mycket kvar 😕

Kul, då kör vi!

Noterat om delar big_smile börjar snegla efter alternativa lösningar till delar ... 700pixx för en bit gummi känns sådär. Finns dock enorma forum så får leta efter en guldåder för delar. Andrahands-bussningar lär ju inte vara mindre torra än vad mina är.
Inte ett rosthål eller skada i chassit!

Kommer dock lämna över denna till annan över vintern, han kanske är så fin att han tar ut motorn och byter kuddar åt mig. Om vindarna vill mig väl så blir detta finemang.
Senast redigerat av oreggad (30 juni 2021)

Något sen på bollen

Ruter Knekt
721 Inlägg
3 juli 2021
Trådstartare
#5
Dragit ner avgasröret nu, en del svetsjobb (ljuddämparens svets har lossnat, kattens svets har spruckit, röret mellan kat->ljuddämpare är helt av).

Funderar om det går att punktsvetsa massa småhål eller om man bara fördröjer problemen ett år?
Med ovanstående stycke i bakhuvudet så kanske det är klokast att dra helt nytt till ljuddämparen.

Ska kolla på växelspaken sedan också, var vansinnigt lätt att välja trean när ettan/femman skulle i.
Men den går att starta från trean fick jag lära mig, trogen dieselkraft! Haha...

No DPF = no problem.
Senast redigerat av oreggad (3 juli 2021)

Något sen på bollen

1 317 Inlägg
3 juli 2021
#6
Åker själv T-4  2001 med 2,5 tdi..grym motor stark som fasen o pigg,haft flera nyare vw men dom känns som man plågar ihjäl,,2,5 orkar på låga fina varv..

Ruter Knekt
721 Inlägg
5 juli 2021
Trådstartare
#7
Ska slava några veckor nu så det blir lugna puckar ett tag.

Måste bara svetsa avgas, så är det klart! (Nåt som skulle tagit en timme för en annan tog mig hela natten, men fick arbeta med begagnade & svetsade delar ... aldrig rört en vinkelslip förr heller ... så grön är jag!)
Velar på vilken av systemen jag ska montera bara...
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-0804f04e1ec4cf8d2424dbaad1fa3eb7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-754b08fbaf706947b3d660d7f647248c.jpg

Tog mig för att tvätta underredet (var ju helt nersotat, odrägligt att få över sig senare ... rostskydd har släppt men ta mig fan frisk plåt), silikon-spraya gummin och felsöka lite när röret var nere.
Bob-Miller skrev:
Åker själv T-4  2001 med 2,5 tdi..grym motor stark som fasen o pigg,haft flera nyare vw men dom känns som man plågar ihjäl,,2,5 orkar på låga fina varv..

Här körs inget vrålåk, 1,9td är sömnig i jämförelse ... men det gillar jag! Känns jävligt stabilt!

Har du några råd eller tips gällande chassit eller dyl?
Mvh
Senast redigerat av oreggad (5 juli 2021)

Något sen på bollen

1 317 Inlägg
5 juli 2021
#8
Nej,tyvärr första vw pickup ja äger,,endast kört usa pickup innan,men gillar folkan går otroligt billigt o funkar te de ja gör.

Ruter Knekt
721 Inlägg
26 juli 2021
Trådstartare
#9
Lite tankar om vibrationerna uti etern
(kanske någon har input);

Tittat på ett pikant problem (som även förklarar varför avgaset var av, motorn vibrerar kopiöst när den står på tomgång, 900 varv/min), utan att komma till någon slutsats. Bara att vibrationen stammar ifrån höger sida motorrummet, ej i kardanen. Över ~1700 varv så slutar motorn vibrera.

En rem (ej undersökt vilken) gnisslar i samband med start (drygt 10 sekunder), innan denna slutar gnissla så är varvmätaren ur funktion, sedan funkar denna fint.
Generatorremmen är slapp, studsar & har sig ... även lite gummi borta på ett spår, rimligen byter jag dessa i samband med nedan

Vevaxelns remskiva ska tydligen vara ett problem på VAGs 1.9d (AAZ, ABL), så min gissning är att denna bör bytas - nuvarande hypotes är att vibrationerna har sitt ursprung därifrån. Rent okulärt utifrån ser den dock inte dålig ut. Får gräva i det där en annan gång - nu ska jag slava några veckor igen...

Jaha ... vad har hänt förra veckan då?

Avgasröret färdigsvetsat, småhål så får svetsa igen mad men passerar besiktning om de inte börjar känna efter luftströmmar ... katalysatorn är i alla fall tät & den sitter på plats smile

Medan jag väntade på någon som pallade lyfta bakdelen av röret så tog jag mig för att gå igenom karossen fram, även frambalken fick sig en slipning där det fanns rost, numera ser den ut som den ska göra, vit och fin i framskärmarna, fogat skarvar så den ser lite mer "slick" ut.
Även lagt rostskyddsmassa på motorkåpan, en detalj som inte finns att köpa längre.

Tyvärr inga bilder att dela med mig av, återkommer med bilder om det är intressant...
Senast redigerat av oreggad (26 juli 2021)

Något sen på bollen

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
26 juli 2021
#10
Jag ser gärna bilder 😊 gärna på hela bilen.


Ruter Knekt
721 Inlägg
26 juli 2021
Trådstartare
#11
turbonova skrev:
Jag ser gärna bilder 😊 gärna på hela bilen.

Är ju rookie på detta med bilder och sociala medier (lever tattarlivet som dieseltjuck) så det är bra att du säger till big_smile

Kommer en panorering av den då.

Något sen på bollen

gillar en riktig burnout
1 174 Inlägg
27 juli 2021
#12
oreggad skrev:
turbonova skrev:
Jag ser gärna bilder 😊 gärna på hela bilen.

Är ju rookie på detta med bilder och sociala medier (lever tattarlivet som dieseltjuck) så det är bra att du säger till big_smile

Kommer en panorering av den då.

Perfekt 👍😊


Ruter Knekt
721 Inlägg
20 september 2021
Trådstartare
#13
Blev som det brukar bli, för lite tid. Livet kom emellan motivationen & görandet eller så har jag bara inte gjort nåt, men den finns kvar i mitt huvud att fixa. Har gjort den besiktad i alla fall, delmål klart.

Bromslampan lyste till följd av att bromsklossarna inte har någon elektrisk kontakt (som VW envisats med att ha som slitageindikator, men bara på vä.fram & hö.bak), tacklade detta med att sätta in ett stift i kontaktdonet som slöt kretsen - medan grannen renoverar en volvo B28 roll

Tills jag har tid att vara handgripligt på så letar jag lite på nätet (exempelvis varför den pinnar in bara kalluft när (till min förtret) reglaget är helt), inte hittat någon verkstadshandbok till motorn dock... Nästa steg är att byta rempaket & vevaxelhjul + växellådsbussningar m.m. så man inte behöver tänka att remmarna ska smälla av. Förhoppningsvis är det kassa remmar och hjulet som orsakar de vibrationer som uppstår vid tomgång.

turbonova skrev:
Perfekt 👍😊

Kom upp några bilder i albumet. Är ju inget utöver det vanliga, rätt mycket ytrost, men planerar att ta bort när jag har tid att ta av. Lägger upp en bild när jag klippt bort några personer som inte ville vara med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-d72a821e8b14778103dd55b561b0d635.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-8833d6f74bc697347884124908c6991b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-7b0ff459a0cf7c4a95528c6fdbc45b35.jpg

Har dock rostat av & rostskyddat både skärmar, fronten & motorskyddet (8kg plåt under) samt målat om dessa. Snyggt med helvitt tycker jag.
Senast redigerat av Oreggad (17 juni 2022)

Något sen på bollen

Ruter Knekt
721 Inlägg
23 april 2022
Trådstartare
#14
Inget svinkul som hänt med skåpbilen, hittat de mesta fel tror jag & åtgärdade vibrationerna i motorn igår, var remmarna som misstyckte.
Världsenkel motor att byta rem på (inte för jag gjort det på någon annan men...), dock saknar den för närvarande packningar både i toppen & tråget så rätt sölig, men det löser vi.
TDC på svänghjul & kamaxel, insprutspump låst, sen var det bara att riva & sätta nytt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-f6fb6765eda1691a0fbaacc0b925f4c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-0df1f7fe364c73098e2da3b08386729d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-7fec7c6943a99deaf5cdd26e19ebefbd.jpg

Ska ge mig på glödstiften med (började hosta vid start efter vintern), men de satt så jävligt att jag borde frigöra mer rum (går att hissa ner 8 & 12mm mejslar nu) innan de opereras på. Tänkte dra om ny bränsleslang (2tank) så kanske blir i samband med det.
Senast redigerat av Oreggad (3 juli 2022)

Något sen på bollen

Ruter Knekt
721 Inlägg
10 juni 2022
Trådstartare
#15
Eländigt att byta glödstift på 1.6/1.9d motorerna kan jag i alla fall fastslå, lirka in tändstift i position från ringnyckeln, mata in med mejsel & ... ja onödigt svår konstruktion. Prisat var flexnycklar. Ett stift (4e cyl.) kvar. Var för rostigt & var för trött att kriga utan att förstöra. Började efter bytet att gå lite ojämn när den är kall om inte choken är i. Och oljelampan börjar lysa vid 2000 varv (elfel, för samtliga oljetrycksensorer är bortklippta). Två till problem att peta på.

Börjat skrapa underredet från päck, tänkte ta bort rost, svetsa det lilla & rostskydda på nytt.
Ska ta loss golvet i skåpet, göra rent, byta skiva & väggskivor, rötet & mögligt pressat papper. Sneglar lite på att kasta in golvskenor istället för ringar i golvet, då kan man ha snabbfäste på eventuell inredning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-39bfd820eefbf68a12cae1c7b6d085f3.jpg
Något jag har svårt att släppa är färgen på undersidan, balkar och golv är California blue. Bilen rullade ur fabrik som vit, vart kom den metallic blå färgen ifrån, vill den vara metallicblå..?
Senast redigerat av Oreggad (3 juli 2022)

Något sen på bollen

Ruter Knekt
721 Inlägg
17 juni 2022
Trådstartare
#16
Fook, generatorremmen som i sin tur driver vattenpumpen sitter på fel sida av pumpens hjul, således drivs denna bak och fram, med mindre effektiv impeller. Suttit så sedan förra remmem, så skaffar ny pump då haveri lär ske om den snurrat 7000 mil åt ett håll & plötsligt måste byta. Som ni hör var det ändå dags.
Bild på hur generatorremmen INTE ska gå, den ska under, med ribbade sidan mot det släta hjulet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-e3c06fa9179a0741e35a1d1d30d4433d_tn.jpg
Vid tillfället hade jag inga nya skruvar till vevaxelskivan (tydligen rekommenderat att byta dessa då de tenderat att bli veka & gå av alt. byta till skivan från en tdi) som jag tänkt byta ändå, vilket merjobb ... men så får man anledning att fixa det med smile

Har denna vecka rivit ut hela skåpet & tagit bort rost samt målat det som blev plåtrent & pluggat 50 skruvhål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-b9b7601b70753c940769f8fdca03326f_tn.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-595fd776a5dad19926bfe7e1356ae0a7_tn.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-e1c13d6c65c790a16ee4b683c0bbc2a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-9b50db6e22d566a75026b72190ac7e83.jpg

Obd2, vattentemp & oljetryck funkar inte. Vatten kan jag ha eftermarknads till, men måste bli kvitt att oljetryckslampan tänds av generatorns feedback, lämpligen genom att få igång funktionen i givaren igen.

Öppnade härvan & hittade oljetrycksensorns sladd, tyvärr var all koppar helt ärgad i kontakten & gick inte att löda på igen. Gjorde kortis på kabeln & oljelampan slocknade, skönt! Ny kontakt inskaffas. Eventuellt ny sensor med.
Fick en kallsup när jag öppnat instrumentpanelen, får öppna upp och ta dammsugaren för att ta bort alla egendragna kablar ... tre eftermarknads larm installerade & borttagna utan att kablarna är ryckta. Kan förklara varför OBD2 krånglar.
Bara obd & kylarens kontakt kvar vad jag vet.
Senast redigerat av Oreggad (3 juli 2022)

Något sen på bollen

Ruter Knekt
721 Inlägg
3 juli 2022
Trådstartare
#17
Läste på lite ytterligare om vevaxel-skivan. Tydligen handlar det om att den ska lossas & inte åter spännas enligt angivna nM innan man anstränger motorn, med haveri som följd (byte skruv avvecklar detta problem). Det finns ingen funktion i att lossa den vid kamremsbyte & den har inte vobblat nu eller då.

Vattenpumpen drivs av generatorn, vilket medför att kamremmen kan sitta på för det bytet. Således stryker jag tidigare tilltänkta operation & byter bara pumpen...
I övrigt våldat loss sista glödstiftet, så nu pendlar den inte längre mellan 600-1100 varv med missade slag då den är kall. Måste sätta en gummihylsa över ingående kabel...
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-66e3ae3fe497c66bbadacad8ad058f1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-2e1cd677c1dadd75e64f244032b9c914.jpg

Nästa omgång blir lite lödning el, byte sensorer (oljetryck på oljefiltret, vattentemp, den syns i bilden ovanför), vattenpump & "sista" absolut nödvändiga på motorn.
Sedan kommer jag börja pyssler att få skåpets väggar, golv & tak finare.
Senast redigerat av Oreggad (9 juli 2022)

Något sen på bollen

Ruter Knekt
721 Inlägg
13 juli 2022
Trådstartare
#18
Satans ointressant uppdatering big_smile

Gjort;
-Oljetrycksensor + lött kablage
-Vattentempsensor (ovan stift#4) medan slangen ändå var tom på vätska.
-Vattenpump.
-Slagit sönder främre bärarmens bakre bussning & bytt till nytt.
-Börjat klippa masonit-form för väggarna. Känna som en björntjänst att ha, då de är ytterst ömtåliga, men billiga och lättvikt...

Såhär var det draget på min, från klustet till motorn. Om någon skulle ha klippta kablar på sin vw t4...
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-007684eb47ae6b9ac6d4b549ecc62ccb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237332/237332-cc0cee22e659787ddc07825885a9b464.jpg

När den besiktades senast skrattade besiktningsmannen & sa att den knarrade som en gungstol, helt riktigt & det var främre bärarmens bakre som var sopslut. Intressant nog var bärarmens främre bussning som ny, lite oväntat då den sannolikt suttit sedan den andra kom dit. Men det är högre tryck & spel (skruven & bussningen är konstruerad att röra sig i ett ovalt spår) i bakre så....
Men bilfan knarrar nu i alla fall bara hälften så mycket...

Låter fortfarande illa på låga varv när den är kall, några sekunder (kom i samband med glödstiftbyten, minskade påtagligt då fjärde också byttes). Vet inte vad det kan vara riktigt.
Senast redigerat av Oreggad (15 juli 2022)

Något sen på bollen

Ruter Knekt
721 Inlägg
10 augusti 2022
Trådstartare
#19
Gjort en repa på 200 mil senaste veckan, mätte förbrukningen, 0.66L/mil.
Allround däck med 800kg last ger cirka 1L/mil.

Vad gjort annars? Bytt däck ... ska leta reda på folkrace-press verktyg och få ut bucklan i tröskeln. Både för estetiken, men även så vassa kanter inte får rostangrepp och blir skit.
https://www1.garaget.org/archive/238/237332/428712/428712-4038243-hW8JZk1NESPbta2S.jpg

Haft lite problem med bromsarna tidigare, sedan jag köpte den ... kom tillbaks dubbelt upp under resan, då ena bromsen nöp till om vartannat. Medresenär hetsade upp längs-vägen-meckandet & i styrservon åkte bromsvätska. Upptäcktes först efter 40 mils körande när servostyrningen lade av.

En luftning & byte styrservo olja krävde inga som helst verktyg & gav den nya tag. Får se vartefter om någon packning i styrservon blivit skit.
Bromsoket fick motioneras och tattarsmörj med wd40, funkade fint efter det.
Senast redigerat av Oreggad (10 augusti 2022)

Något sen på bollen

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
10 augusti 2022
#20
rätt snäll förbrukning får man säga 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök