Cuefa skrev:
Ganska intressant att 90% av svaren i denna tråd INTE är svar på trådskaparens fråga, dvs vad är vanliga fel på dessa vagnar.
Några svar belyser de svagheter dessa vagnar har, men de flesta är bara " BLÄÄÄÄÄÄÄÄ KÖP INTE TFSI KÖP INTE DIESEL VARFÖR KOLLAR DU INTE PÅ MÄRKE X" bla bla bla...
Kan inte ni belackare bara prata med en vägg eller något?
Svara ärligt på frågorna TS ställer istället och låt denne bilda sin egen uppfattning istället för o fastna i stela stereotyper att allt från Ingolstadt/Wolfsburg e skit och att japanarna alltid e mycket bättre...
Med det sagt; Visst har det varit problem med både TFSI och TDI gällande äldre (och nyare) Audis.
TFSI är trevliga motorer, men kan vara törstiga och har haft strul med högtrycksbränslepumpar, vevhusventilation, oljeförbrukning.
220hk motorn e dessutom ruskigt pigg. En 2.0TS har förutom detta även bättre bromsar, lite styvare chassi och oftast (men inte alltid) bättre grund-utrustning.
Den länken som Panda hänvisar till berör de mycket nyare bensinmotorerna som är kända oljeslukare. Visst finns det äldre TFSI som också dricker det svarta guldet som om det vore vatten, men det är inte en sjukdom som på de nyare vagnarna.
Dieslarna är stendöda under 1800rpm eftersom det är en PD-diesel, men relativt driftsäkra (speciellt 140hk 8-ventilers motorn) och någorlunda snåla. Skatten är ett aber dock.
Ett hett tips är att styra runt ALLT vad Multitronic heter. De växellådorna har det varit otroligt mycket problem med, så pass att Audi strök dem från listan och ersatte dem med S-tronic istället, fast detta var så sent som 2013.
Fram- och bakvagn är av multilänks-typ på dessa vagnar, men bättre än tidigare generationer.
Fast efter 33k mil är väl det mesta antingen slut eller bytt.
Största faran med en B7 är rost, rost, rost.
Galvningen ger upp efter ett antal år o sen kommer den bruna döden smygande, dessvärre.
En långmilad B7 är dock inget jag skulle skygga tillbaks från, men ALLT beror på vad bilen varit med om i sitt liv, och hur den har tagits omhand.
Har bilen rullat 33k mil är troligen de flesta problem åtgärdade redan.