3544
Sök

Köpråd Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-line comfort 2007

1 701 Inlägg
28 juli 2021
#21
Hmm, ja kvitto på bytet av kamrem måste ju finnas, eller vilken verkstad som bytt den. Kvitto på delar e´ointressant, då det i värsta läget e´ägaren eller nån annan som hemmapulat. Då e´det ju bättre att den inte e´bytt-än felaktigt bytt.
mvh/husse

20 Inlägg
28 juli 2021
#22
husseman skrev:
Hmm, ja kvitto på bytet av kamrem måste ju finnas, eller vilken verkstad som bytt den. Kvitto på delar e´ointressant, då det i värsta läget e´ägaren eller nån annan som hemmapulat. Då e´det ju bättre att den inte e´bytt-än felaktigt bytt.
mvh/husse

finns folk som mekar själv med sina egna bilar och dom är nog mer noga än verkstan
tror inte att dom som kan byta däck eller bromsar ger sig på att byta kamrem
jag skulle aldrig våga om jag inte har någon bredvid som kan sånt

1 701 Inlägg
28 juli 2021
#23
Mjo, de kan säkert vara noga osv. Men på papper är det inte värt ett skit- man kan inte utgå från att en hemmapulare fixar ett kamremsbyte på rätt sätt. Thats Life.
mvh/husse

1 701 Inlägg
30 juli 2021
#24
Ken1 skrev:
husseman skrev:
Hmm, ja kvitto på bytet av kamrem måste ju finnas, eller vilken verkstad som bytt den. Kvitto på delar e´ointressant, då det i värsta läget e´ägaren eller nån annan som hemmapulat. Då e´det ju bättre att den inte e´bytt-än felaktigt bytt.
mvh/husse

finns folk som mekar själv med sina egna bilar och dom är nog mer noga än verkstan
tror inte att dom som kan byta däck eller bromsar ger sig på att byta kamrem
jag skulle aldrig våga om jag inte har någon bredvid som kan sånt

Hmm, ska vi gissa på att det byts 200 kamremmar på en parkering i Rosengård per helg. Hur många av dessa görs ok?

mvh/husse

21 Inlägg
5 augusti 2021
Trådstartare
#25
Lite off topic men ändå om topic iom att jag ska köpa ny bil, har hittat en BMW 320i touring 2006 för 30k som såg JÄVLIGT fräsch ut, för fräsch ut för just det priset. Den säljs av en bilhandlare och där påstår dem att bilen är servad och nybesiktad, men när man kollar historiken på den jag den ganska många icke godkända besiktningar samt att bilen legat ute för 15k för ett år sedan, har skrivit och frågat dem om vad dem vet om bilen sen innan dem köpte in den, antar att det måste varit något allvarligt fel då den låg ute så billigt för ett år sedan men nu annonseras som klockren och problemfri för dubbla priset🤔
Edit: senaste besiktningen är godkänd och nylig som dem påstår, men är fundersam över vad den kan ha vart med om tidigare
Senast redigerat av sambapati (5 augusti 2021)

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
5 augusti 2021
#26
Ganska intressant att 90% av svaren i denna tråd INTE är svar på trådskaparens fråga, dvs vad är vanliga fel på dessa vagnar.
Några svar belyser de svagheter dessa vagnar har, men de flesta är bara " BLÄÄÄÄÄÄÄÄ KÖP INTE TFSI KÖP INTE DIESEL VARFÖR KOLLAR DU INTE PÅ MÄRKE X" bla bla bla...

Kan inte ni belackare bara prata med en vägg eller något?
Svara ärligt på frågorna TS ställer istället och låt denne bilda sin egen uppfattning istället för o fastna i stela stereotyper att allt från Ingolstadt/Wolfsburg e skit och att japanarna alltid e mycket bättre...

Med det sagt; Visst har det varit problem med både TFSI och TDI gällande äldre (och nyare) Audis.
TFSI är trevliga motorer, men kan vara törstiga och har haft strul med högtrycksbränslepumpar, vevhusventilation, oljeförbrukning.
220hk motorn e dessutom ruskigt pigg. En 2.0TS har förutom detta även bättre bromsar, lite styvare chassi och oftast (men inte alltid) bättre grund-utrustning.

Den länken som Panda hänvisar till berör de mycket nyare bensinmotorerna som är kända oljeslukare. Visst finns det äldre TFSI som också dricker det svarta guldet som om det vore vatten, men det är inte en sjukdom som på de nyare vagnarna.

Dieslarna är stendöda under 1800rpm eftersom det är en PD-diesel, men relativt driftsäkra (speciellt 140hk 8-ventilers motorn) och någorlunda snåla. Skatten är ett aber dock.

Ett hett tips är att styra runt ALLT vad Multitronic heter. De växellådorna har det varit otroligt mycket problem med, så pass att Audi strök dem från listan och ersatte dem med S-tronic istället, fast detta var så sent som 2013.

Fram- och bakvagn är av multilänks-typ på dessa vagnar, men bättre än tidigare generationer.
Fast efter 33k mil är väl det mesta antingen slut eller bytt.

Största faran med en B7 är rost, rost, rost.
Galvningen ger upp efter ett antal år o sen kommer den bruna döden smygande, dessvärre.

En långmilad B7 är dock inget jag skulle skygga tillbaks från, men ALLT beror på vad bilen varit med om i sitt liv, och hur den har tagits omhand.

Har bilen rullat 33k mil är troligen de flesta problem åtgärdade redan.
Senast redigerat av Cuefa (5 augusti 2021)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

21 Inlägg
5 augusti 2021
Trådstartare
#27
Cuefa skrev:
Ganska intressant att 90% av svaren i denna tråd INTE är svar på trådskaparens fråga, dvs vad är vanliga fel på dessa vagnar.
Några svar belyser de svagheter dessa vagnar har, men de flesta är bara " BLÄÄÄÄÄÄÄÄ KÖP INTE TFSI KÖP INTE DIESEL VARFÖR KOLLAR DU INTE PÅ MÄRKE X" bla bla bla...

Kan inte ni belackare bara prata med en vägg eller något?
Svara ärligt på frågorna TS ställer istället och låt denne bilda sin egen uppfattning istället för o fastna i stela stereotyper att allt från Ingolstadt/Wolfsburg e skit och att japanarna alltid e mycket bättre...

Med det sagt; Visst har det varit problem med både TFSI och TDI gällande äldre (och nyare) Audis.
TFSI är trevliga motorer, men kan vara törstiga och har haft strul med högtrycksbränslepumpar, vevhusventilation, oljeförbrukning.
220hk motorn e dessutom ruskigt pigg. En 2.0TS har förutom detta även bättre bromsar, lite styvare chassi och oftast (men inte alltid) bättre grund-utrustning.

Den länken som Panda hänvisar till berör de mycket nyare bensinmotorerna som är kända oljeslukare. Visst finns det äldre TFSI som också dricker det svarta guldet som om det vore vatten, men det är inte en sjukdom som på de nyare vagnarna.

Dieslarna är stendöda under 1800rpm eftersom det är en PD-diesel, men relativt driftsäkra (speciellt 140hk 8-ventilers motorn) och någorlunda snåla. Skatten är ett aber dock.

Ett hett tips är att styra runt ALLT vad Multitronic heter. De växellådorna har det varit otroligt mycket problem med, så pass att Audi strök dem från listan och ersatte dem med S-tronic istället, fast detta var så sent som 2013.

Fram- och bakvagn är av multilänks-typ på dessa vagnar, men bättre än tidigare generationer.
Fast efter 33k mil är väl det mesta antingen slut eller bytt.

Största faran med en B7 är rost, rost, rost.
Galvningen ger upp efter ett antal år o sen kommer den bruna döden smygande, dessvärre.

En långmilad B7 är dock inget jag skulle skygga tillbaks från, men ALLT beror på vad bilen varit med om i sitt liv, och hur den har tagits omhand.

Har bilen rullat 33k mil är troligen de flesta problem åtgärdade redan.

Haha, hade inte ens reflekterat över det, tappade bort mig i allt annat, har trots det bestämt mig att inte köpa en Audi, har funderat och sökt runt ett tag, blir att hämta en BMW imorrn, men din info uppskattas!

4 261 Inlägg
5 augusti 2021
#28
sambapati skrev:
Cuefa skrev:
Ganska intressant att 90% av svaren i denna tråd INTE är svar på trådskaparens fråga, dvs vad är vanliga fel på dessa vagnar.
Några svar belyser de svagheter dessa vagnar har, men de flesta är bara " BLÄÄÄÄÄÄÄÄ KÖP INTE TFSI KÖP INTE DIESEL VARFÖR KOLLAR DU INTE PÅ MÄRKE X" bla bla bla...

Kan inte ni belackare bara prata med en vägg eller något?
Svara ärligt på frågorna TS ställer istället och låt denne bilda sin egen uppfattning istället för o fastna i stela stereotyper att allt från Ingolstadt/Wolfsburg e skit och att japanarna alltid e mycket bättre...

Med det sagt; Visst har det varit problem med både TFSI och TDI gällande äldre (och nyare) Audis.
TFSI är trevliga motorer, men kan vara törstiga och har haft strul med högtrycksbränslepumpar, vevhusventilation, oljeförbrukning.
220hk motorn e dessutom ruskigt pigg. En 2.0TS har förutom detta även bättre bromsar, lite styvare chassi och oftast (men inte alltid) bättre grund-utrustning.

Den länken som Panda hänvisar till berör de mycket nyare bensinmotorerna som är kända oljeslukare. Visst finns det äldre TFSI som också dricker det svarta guldet som om det vore vatten, men det är inte en sjukdom som på de nyare vagnarna.

Dieslarna är stendöda under 1800rpm eftersom det är en PD-diesel, men relativt driftsäkra (speciellt 140hk 8-ventilers motorn) och någorlunda snåla. Skatten är ett aber dock.

Ett hett tips är att styra runt ALLT vad Multitronic heter. De växellådorna har det varit otroligt mycket problem med, så pass att Audi strök dem från listan och ersatte dem med S-tronic istället, fast detta var så sent som 2013.

Fram- och bakvagn är av multilänks-typ på dessa vagnar, men bättre än tidigare generationer.
Fast efter 33k mil är väl det mesta antingen slut eller bytt.

Största faran med en B7 är rost, rost, rost.
Galvningen ger upp efter ett antal år o sen kommer den bruna döden smygande, dessvärre.

En långmilad B7 är dock inget jag skulle skygga tillbaks från, men ALLT beror på vad bilen varit med om i sitt liv, och hur den har tagits omhand.

Har bilen rullat 33k mil är troligen de flesta problem åtgärdade redan.

Haha, hade inte ens reflekterat över det, tappade bort mig i allt annat, har trots det bestämt mig att inte köpa en Audi, har funderat och sökt runt ett tag, blir att hämta en BMW imorrn, men din info uppskattas!

Spännande^^ vad blir det för bmw då? modell motor osv?
Visst kan audi ge mycket bekymmer men det går att välja bort mycket så att man får det bästa av märket men men. Berätta gärna om bmwn;)

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
5 augusti 2021
#29
panda666 skrev:
sambapati skrev:
Cuefa skrev:
Ganska intressant att 90% av svaren i denna tråd INTE är svar på trådskaparens fråga, dvs vad är vanliga fel på dessa vagnar.
Några svar belyser de svagheter dessa vagnar har, men de flesta är bara " BLÄÄÄÄÄÄÄÄ KÖP INTE TFSI KÖP INTE DIESEL VARFÖR KOLLAR DU INTE PÅ MÄRKE X" bla bla bla...

Kan inte ni belackare bara prata med en vägg eller något?
Svara ärligt på frågorna TS ställer istället och låt denne bilda sin egen uppfattning istället för o fastna i stela stereotyper att allt från Ingolstadt/Wolfsburg e skit och att japanarna alltid e mycket bättre...

Med det sagt; Visst har det varit problem med både TFSI och TDI gällande äldre (och nyare) Audis.
TFSI är trevliga motorer, men kan vara törstiga och har haft strul med högtrycksbränslepumpar, vevhusventilation, oljeförbrukning.
220hk motorn e dessutom ruskigt pigg. En 2.0TS har förutom detta även bättre bromsar, lite styvare chassi och oftast (men inte alltid) bättre grund-utrustning.

Den länken som Panda hänvisar till berör de mycket nyare bensinmotorerna som är kända oljeslukare. Visst finns det äldre TFSI som också dricker det svarta guldet som om det vore vatten, men det är inte en sjukdom som på de nyare vagnarna.

Dieslarna är stendöda under 1800rpm eftersom det är en PD-diesel, men relativt driftsäkra (speciellt 140hk 8-ventilers motorn) och någorlunda snåla. Skatten är ett aber dock.

Ett hett tips är att styra runt ALLT vad Multitronic heter. De växellådorna har det varit otroligt mycket problem med, så pass att Audi strök dem från listan och ersatte dem med S-tronic istället, fast detta var så sent som 2013.

Fram- och bakvagn är av multilänks-typ på dessa vagnar, men bättre än tidigare generationer.
Fast efter 33k mil är väl det mesta antingen slut eller bytt.

Största faran med en B7 är rost, rost, rost.
Galvningen ger upp efter ett antal år o sen kommer den bruna döden smygande, dessvärre.

En långmilad B7 är dock inget jag skulle skygga tillbaks från, men ALLT beror på vad bilen varit med om i sitt liv, och hur den har tagits omhand.

Har bilen rullat 33k mil är troligen de flesta problem åtgärdade redan.

Haha, hade inte ens reflekterat över det, tappade bort mig i allt annat, har trots det bestämt mig att inte köpa en Audi, har funderat och sökt runt ett tag, blir att hämta en BMW imorrn, men din info uppskattas!

Spännande^^ vad blir det för bmw då? modell motor osv?
Visst kan audi ge mycket bekymmer men det går att välja bort mycket så att man får det bästa av märket men men. Berätta gärna om bmwn;)

Jag är också nyfiken! smile
Finns ju inga perfekta bilar, Audi och BMW tillhör de märken man köper med hjärtat (ibland mot bättre vetande 🙈).

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Hobbymekaniker
470 Inlägg
7 augusti 2021
#30
panda666 skrev:
Hej!

Skulle varmt rekommendera att *inte* åka så långt och ens fundera på en tfsi eller bensinare alls när det gäller audi tyvärr. En snabb googling så kommer du förstå snart varför, mängder med problem med dessa när det gäller motorn. Vad du än gör köp inte. Dieseln skulle ja inte vara så rädd för men bensinaren fruktar ja riktigt hårt. Mitt tips är att kolla på diesel eller helt annan bil annars;)


https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

Men herre min.. att du aldrig ger dig? Hur många trådar har du försökt sprida att TFSi motorerna är tickande haverier bara för att bli tillrättavisad?

Ja, det är vanligare med kolvringar problem vilket leder till hög oljeförbrukning på de motorerna än på många andra. Det förändrar dock inte de faktum att det finns Sjukt många motorer som bara snurrar! Sköts bilen är de sällan om nånsin problem.

Jag har förövrigt själv en bil med 2.0 TFSi från 2010 som rullat drygt 15000 mil, vi har kört 3400mil med den, oftast kortare körningar om 10-15km tot för att handla eller liknande. Den tar 1-2dl olja på 1500 mil. Inte 150, FEMTONHUNDRA!

Historik och förtroende för säljaren så går det hitta många välfungerande TFSi motorer, fler än struliga.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

4 261 Inlägg
7 augusti 2021
#31
Cassius skrev:
panda666 skrev:
Hej!

Skulle varmt rekommendera att *inte* åka så långt och ens fundera på en tfsi eller bensinare alls när det gäller audi tyvärr. En snabb googling så kommer du förstå snart varför, mängder med problem med dessa när det gäller motorn. Vad du än gör köp inte. Dieseln skulle ja inte vara så rädd för men bensinaren fruktar ja riktigt hårt. Mitt tips är att kolla på diesel eller helt annan bil annars;)


https://www.mestmotor.se/automotorsport … tar-salja/

Men herre min.. att du aldrig ger dig? Hur många trådar har du försökt sprida att TFSi motorerna är tickande haverier bara för att bli tillrättavisad?

Ja, det är vanligare med kolvringar problem vilket leder till hög oljeförbrukning på de motorerna än på många andra. Det förändrar dock inte de faktum att det finns Sjukt många motorer som bara snurrar! Sköts bilen är de sällan om nånsin problem.

Jag har förövrigt själv en bil med 2.0 TFSi från 2010 som rullat drygt 15000 mil, vi har kört 3400mil med den, oftast kortare körningar om 10-15km tot för att handla eller liknande. Den tar 1-2dl olja på 1500 mil. Inte 150, FEMTONHUNDRA!

Historik och förtroende för säljaren så går det hitta många välfungerande TFSi motorer, fler än struliga.

ehhh? varenda tråd jag ser kanske? skojar du med mig eller? är du verkligen seriös? Bara i min vänkrets och bekantskap har typ varenda person som ägt en tfsi antingen rasat eller haft stora problem. Bara här på forumet finns det jättemånga fall av rasade tfsi. Tom min granne hade en tfsi vars motor rasade. På jobbet har ja haft kollegor med rasade tfsi. Forums online kryllar av rasade tfsi med folk som inte kan få pengarna tbax för en ny motor. Världen över med flertal tidningar och journalister skriver allmänt att dessa motorer är rent av skit och du sitter och gråter att jag rekommenderar en stackare att inte våga sig på en sådan? plus att ts måste åka en fin bit för den också och bilen hade gått typ 33xxxmil. Jag sa ju till ts att diesel motorerna håller mycket bättre det är inte som att jag sa att han ska undvika märket helt och hållet. Så tagga ner lite grann tycker ja för du hoppar på folk direkt som ger info om ett märke som du tycker om, jag försöker inte smutskasta utan säger bara fakta om en viss motor. Bra att din funkar men inte lika bra hur många tusentals som inte funkar.

Hobbymekaniker
470 Inlägg
8 augusti 2021
#32
panda666 skrev:
.

1. Journalister är experter på att förstora problem, därför måste man Alltid bilda sig en egen uppfattning och inte lite blint på vad som skrivs i diverse tidsskrifter. Detta har jag med flera påpekat för dig tidigare.

2. Att din vänskapskrets haft problem med de motorerna är tråkigt, men hur stor andel av de miljontals motorer som producerats svarar dom för? Även om du tar in alla som klagat på forum kommer du bara kanske upp till fem siffriga antal, kontra de miljontals motorer som finns i omlopp..

3. Om de verkligen var ett så stort problem som du påstår, varför finns det inte statistik på det? Varför har inte VAG återkallat alla motorer? Kan de vara för att problemet snarare handlar om hur motorerna brukats än hur dom är byggda?

4. Du ger bara en sida av problemet, baserad på din egna uppfattning som i sin tur baseras på din vänskapskrets och det du läst på nätet. Du gör det i mer eller mindre Varenda tråd som TFSi nämns i. På så sätt spär du på att motorerna är kassa när det finns gott om saker som talar för motsatsen!

Försök vara lite mer objektiv istället och läs på om VARFÖR dom strular när dom gör det. En tfsi som gått 33k mil utan renovering behöver de inte alls vara problem med, det beror Helt på hur den använts och servats och hur den sen med ny ägare används och servas. Sköts det på fel sätt, så håller inte motorn. Så istället för att strikt avråda kanske du ska rekommendera den potentiella köparen att verkligen kolla upp bilen i fråga istället.

För som sagt, även om du kan påvisa 100 000 haverier så finns det ett par miljoner bilar som Inte har problem..
Senast redigerat av Cassius (8 augusti 2021)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

4 261 Inlägg
8 augusti 2021
#33
Cassius skrev:
panda666 skrev:
.

1. Journalister är experter på att förstora problem, därför måste man Alltid bilda sig en egen uppfattning och inte lite blint på vad som skrivs i diverse tidsskrifter. Detta har jag med flera påpekat för dig tidigare.

2. Att din vänskapskrets haft problem med de motorerna är tråkigt, men hur stor andel av de miljontals motorer som producerats svarar dom för? Även om du tar in alla som klagat på forum kommer du bara kanske upp till fem siffriga antal, kontra de miljontals motorer som finns i omlopp..

3. Om de verkligen var ett så stort problem som du påstår, varför finns det inte statistik på det? Varför har inte VAG återkallat alla motorer? Kan de vara för att problemet snarare handlar om hur motorerna brukats än hur dom är byggda?

4. Du ger bara en sida av problemet, baserad på din egna uppfattning som i sin tur baseras på din vänskapskrets och det du läst på nätet. Du gör det i mer eller mindre Varenda tråd som TFSi nämns i. På så sätt spär du på att motorerna är kassa när det finns gott om saker som talar för motsatsen!

Försök vara lite mer objektiv istället och läs på om VARFÖR dom strular när dom gör det. En tfsi som gått 33k mil utan renovering behöver de inte alls vara problem med, det beror Helt på hur den använts och servats och hur den sen med ny ägare används och servas. Sköts det på fel sätt, så håller inte motorn. Så istället för att strikt avråda kanske du ska rekommendera den potentiella köparen att verkligen kolla upp bilen i fråga istället.

För som sagt, även om du kan påvisa 100 000 haverier så finns det ett par miljoner bilar som Inte har problem..

Det är det jag gjorde om du läser min kommentar en gång till, sa även att dieslarna är bättre. Ville inte att ts ska slösa sin tid då bilen låg lågt ifrån ts. Eftersom säljaren inte hade hittat kvitto på rembytet osv då hur ska vi veta att resten är i bra skick? Jag är hur objektiv som helst det är tyvärr du sj som måste tänka för lite innan du anklagar folk. Jag kommer och tänker aldrig rekommendera en tfsi till nån stackars själ, har sett alldeles för många trådar med rasade motorer och känt sj folk vars deras har rasat så det finns inte nån statistik i världen eller nån i världen som kan få mig att tro att tfsi är bra. Dom har visst haft massor med återkallningar på diverse problem vad menar du? Fanns återkallningar på hög oljeförbrukning, kedjor, pumpar hit o dit och jag orkar inte länka allting du får googla lite.

Hobbymekaniker
470 Inlägg
9 augusti 2021
#34
panda666 skrev:
Det är det jag gjorde om du läser min kommentar en gång till, sa även att dieslarna är bättre. Ville inte att ts ska slösa sin tid då bilen låg lågt ifrån ts. Eftersom säljaren inte hade hittat kvitto på rembytet osv då hur ska vi veta att resten är i bra skick? Jag är hur objektiv som helst det är tyvärr du sj som måste tänka för lite innan du anklagar folk. Jag kommer och tänker aldrig rekommendera en tfsi till nån stackars själ, har sett alldeles för många trådar med rasade motorer och känt sj folk vars deras har rasat så det finns inte nån statistik i världen eller nån i världen som kan få mig att tro att tfsi är bra. Dom har visst haft massor med återkallningar på diverse problem vad menar du? Fanns återkallningar på hög oljeförbrukning, kedjor, pumpar hit o dit och jag orkar inte länka allting du får googla lite.

Så här skrev du bland annat:

panda666 skrev:
Vad du än gör köp inte. Dieseln skulle ja inte vara så rädd för men bensinaren fruktar ja riktigt hårt. Mitt tips är att kolla på diesel eller helt annan bil annars;)

Jag pratar inte om denna bil specifikt utan stör mig snarare på att du avråder alla som ens funderar på en bil med TFSi motor generellt.

Återkallningen pga oljeförbrukningen var efter en stämning och förlikning där VAG inte erkände något fel. Kan Du förklara vad problemet Faktiskt är med de motorerna? Sätter man sig in i vad problemet är, och sedan räknar baklänges bland orsakerna till varför slutproblemet uppstår på ett logiskt sätt förstår man fort varför det viktigaste med en TFSi bil är brukandet och historiken. Jag förnekar på inget sätt att det finns problem med de motorerna, men ska man köpa en sådan bil får man kolla upp den noggrannare än många andra! Hittar man ett bra exemplar är det riktiga kanonbilar som strular väldigt lite, och det behövs ingen monster ansträngning för att hitta ett bra ex.
Men när varje tråd om "köpråd" gällande TFSi motoriserade bilar fylls av "köp inte, bara problem" ger det en väldigt felaktig bild av verkligheten.

Majoriteten av bilarna med dessa motorer går trots allt bara bra, även om internet forumen gärna vill påvisa motsatsen.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

4 261 Inlägg
9 augusti 2021
#35
Cassius skrev:
panda666 skrev:
Det är det jag gjorde om du läser min kommentar en gång till, sa även att dieslarna är bättre. Ville inte att ts ska slösa sin tid då bilen låg lågt ifrån ts. Eftersom säljaren inte hade hittat kvitto på rembytet osv då hur ska vi veta att resten är i bra skick? Jag är hur objektiv som helst det är tyvärr du sj som måste tänka för lite innan du anklagar folk. Jag kommer och tänker aldrig rekommendera en tfsi till nån stackars själ, har sett alldeles för många trådar med rasade motorer och känt sj folk vars deras har rasat så det finns inte nån statistik i världen eller nån i världen som kan få mig att tro att tfsi är bra. Dom har visst haft massor med återkallningar på diverse problem vad menar du? Fanns återkallningar på hög oljeförbrukning, kedjor, pumpar hit o dit och jag orkar inte länka allting du får googla lite.

Så här skrev du bland annat:

panda666 skrev:
Vad du än gör köp inte. Dieseln skulle ja inte vara så rädd för men bensinaren fruktar ja riktigt hårt. Mitt tips är att kolla på diesel eller helt annan bil annars;)

Jag pratar inte om denna bil specifikt utan stör mig snarare på att du avråder alla som ens funderar på en bil med TFSi motor generellt.

Återkallningen pga oljeförbrukningen var efter en stämning och förlikning där VAG inte erkände något fel. Kan Du förklara vad problemet Faktiskt är med de motorerna? Sätter man sig in i vad problemet är, och sedan räknar baklänges bland orsakerna till varför slutproblemet uppstår på ett logiskt sätt förstår man fort varför det viktigaste med en TFSi bil är brukandet och historiken. Jag förnekar på inget sätt att det finns problem med de motorerna, men ska man köpa en sådan bil får man kolla upp den noggrannare än många andra! Hittar man ett bra exemplar är det riktiga kanonbilar som strular väldigt lite, och det behövs ingen monster ansträngning för att hitta ett bra ex.
Men när varje tråd om "köpråd" gällande TFSi motoriserade bilar fylls av "köp inte, bara problem" ger det en väldigt felaktig bild av verkligheten.

Majoriteten av bilarna med dessa motorer går trots allt bara bra, även om internet forumen gärna vill påvisa motsatsen.

Det är klart att Vag inte erkänner nånting, vem gör det? Dom tjänar ju enormt med pengar på deras bilar och alla reparationer. Dom ger ynka 2 års garanti om man köper ny bil och sen väntar dom på reparationerna. Extrema pengar tjänar dom på alla reparationer.

Här är en liten sammanfattning på problem med tfsi osv.

Below, we share with you a list of problems that are common to both Audi TFSI and VW TSI engines:
Clogged fuel injectors.
Random misfires.
Excessive oil consumption.
Timing chain tensioner failure.
Ignition coil overheating.
The High Pressure Pump Problems
Turbocharger Diverter Valve (bov) Problems
The Valve Carbon Buildup Problems
The PCV Valve Problems
The Sound Enhancer Module Problems P0299

Orkar inte att det ska bli en 100 sidors tjafs nu om vag och audi. Visst finns det många som rullar fint än idag men säger bara vad jag tycker sj och kommer inte att ändra mig. Man får ta allt hur man vill men inget jag personligen rekommenderar när jag hör tfsi/tsi osv. Vill man endå ha en maskin med alla tänkbara möjliga problem som kan uppstå så står jag inte i vägen, förmedlar bara info om vad som kan förekomma för problem och med de fakta som jag har så rekommenderar jag alltså inte då ett köp. Jag vet att dieslarna håller bättre därför rekommenderar jag den mer än bensinvarianterna. Det är min personliga åsikt och finns även mycket backup på nätet och forums som tycker detsamma. Nu med detta sagt tycker jag att vi respekterar varandras åsikter och bara går vidare i livet utan mer tjafs. Tack

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
9 augusti 2021
#36
panda666 skrev:
Orkar inte att det ska bli en 100 sidors tjafs nu om vag och audi. Visst finns det många som rullar fint än idag men säger bara vad jag tycker sj och kommer inte att ändra mig. Man får ta allt hur man vill men inget jag personligen rekommenderar när jag hör tfsi/tsi osv. Vill man endå ha en maskin med alla tänkbara möjliga problem som kan uppstå så står jag inte i vägen, förmedlar bara info om vad som kan förekomma för problem och med de fakta som jag har så rekommenderar jag alltså inte då ett köp. Jag vet att dieslarna håller bättre därför rekommenderar jag den mer än bensinvarianterna. Det är min personliga åsikt och finns även mycket backup på nätet och forums som tycker detsamma. Nu med detta sagt tycker jag att vi respekterar varandras åsikter och bara går vidare i livet utan mer tjafs. Tack

Problemet är att Du lyfter fram dina åsikter som om de vore sanning, vilket inte alltid stämmer.
Tror det mest är det Cassius (och även jag) kan ha lite svårt för.

Som sagts tidigare, det har sålts miljoner motorer, så även om 10000 motorer har gått sönder är det en försvinnande liten del i helheten.
Sen är det ju alltid så att de som missgynnas skriker högst, det är ju sällan någon skriver in till Aftonbladet eller Teknikens Värld bara för att säga att deras TFSI är den bästa motor dom någonsin haft och att den aldrig har krånglat.

Som jag sagt förut; Låt folk bilda sin egen uppfattning istället för att pusha din personliga åsikt som en sanning.

Men, min käre Panda. Vi har väl bestämt haft den här diskussionen förr? 🙂

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

4 261 Inlägg
9 augusti 2021
#37
Cuefa skrev:
panda666 skrev:
Orkar inte att det ska bli en 100 sidors tjafs nu om vag och audi. Visst finns det många som rullar fint än idag men säger bara vad jag tycker sj och kommer inte att ändra mig. Man får ta allt hur man vill men inget jag personligen rekommenderar när jag hör tfsi/tsi osv. Vill man endå ha en maskin med alla tänkbara möjliga problem som kan uppstå så står jag inte i vägen, förmedlar bara info om vad som kan förekomma för problem och med de fakta som jag har så rekommenderar jag alltså inte då ett köp. Jag vet att dieslarna håller bättre därför rekommenderar jag den mer än bensinvarianterna. Det är min personliga åsikt och finns även mycket backup på nätet och forums som tycker detsamma. Nu med detta sagt tycker jag att vi respekterar varandras åsikter och bara går vidare i livet utan mer tjafs. Tack

Problemet är att Du lyfter fram dina åsikter som om de vore sanning, vilket inte alltid stämmer.
Tror det mest är det Cassius (och även jag) kan ha lite svårt för.

Som sagts tidigare, det har sålts miljoner motorer, så även om 10000 motorer har gått sönder är det en försvinnande liten del i helheten.
Sen är det ju alltid så att de som missgynnas skriker högst, det är ju sällan någon skriver in till Aftonbladet eller Teknikens Värld bara för att säga att deras TFSI är den bästa motor dom någonsin haft och att den aldrig har krånglat.

Som jag sagt förut; Låt folk bilda sin egen uppfattning istället för att pusha din personliga åsikt som en sanning.

Men, min käre Panda. Vi har väl bestämt haft den här diskussionen förr? 🙂

Hehe det har vi min gode vän, det har vi. Ni blir alltså väldigt upprörda när jag säger skitbil med massa fel och köp inte samt så skriver ja alla möjliga problem som dessa har. Ni önskar alltså att jag skriver bara vilka problem dessa bilar har men skippa*skitbil köp inte* Har ja fattat rätt? Min personliga åsikt det vet ja men varför ta det så himla hårt? det är bara en åsikt. Får jag inte dela med mig av hur ja känner och tycker om en specifik modell?^^

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
9 augusti 2021
#38
panda666 skrev:
Cuefa skrev:
panda666 skrev:
Orkar inte att det ska bli en 100 sidors tjafs nu om vag och audi. Visst finns det många som rullar fint än idag men säger bara vad jag tycker sj och kommer inte att ändra mig. Man får ta allt hur man vill men inget jag personligen rekommenderar när jag hör tfsi/tsi osv. Vill man endå ha en maskin med alla tänkbara möjliga problem som kan uppstå så står jag inte i vägen, förmedlar bara info om vad som kan förekomma för problem och med de fakta som jag har så rekommenderar jag alltså inte då ett köp. Jag vet att dieslarna håller bättre därför rekommenderar jag den mer än bensinvarianterna. Det är min personliga åsikt och finns även mycket backup på nätet och forums som tycker detsamma. Nu med detta sagt tycker jag att vi respekterar varandras åsikter och bara går vidare i livet utan mer tjafs. Tack

Problemet är att Du lyfter fram dina åsikter som om de vore sanning, vilket inte alltid stämmer.
Tror det mest är det Cassius (och även jag) kan ha lite svårt för.

Som sagts tidigare, det har sålts miljoner motorer, så även om 10000 motorer har gått sönder är det en försvinnande liten del i helheten.
Sen är det ju alltid så att de som missgynnas skriker högst, det är ju sällan någon skriver in till Aftonbladet eller Teknikens Värld bara för att säga att deras TFSI är den bästa motor dom någonsin haft och att den aldrig har krånglat.

Som jag sagt förut; Låt folk bilda sin egen uppfattning istället för att pusha din personliga åsikt som en sanning.

Men, min käre Panda. Vi har väl bestämt haft den här diskussionen förr? 🙂

Hehe det har vi min gode vän, det har vi. Ni blir alltså väldigt upprörda när jag säger skitbil med massa fel och köp inte samt så skriver ja alla möjliga problem som dessa har. Ni önskar alltså att jag skriver bara vilka problem dessa bilar har men skippa*skitbil köp inte* Har ja fattat rätt? Min personliga åsikt det vet ja men varför ta det så himla hårt? det är bara en åsikt. Får jag inte dela med mig av hur ja känner och tycker om en specifik modell?^^

Jag tror vi börjar närma oss någonting här faktiskt! smile

Din personliga åsikt är din och ingen kan ta den ifrån dig.
Att jämställa den med sanning, det är lite här skon klämmer wink

Nåja, jag tror vi har avhandlat detta tillräckligt, förhoppningsvis är TS nöjd med sin BMW 😎

Ska vi ta en skål på det, Panda? 🍻 🤗

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

4 261 Inlägg
9 augusti 2021
#39
Cuefa skrev:
panda666 skrev:
Cuefa skrev:

Problemet är att Du lyfter fram dina åsikter som om de vore sanning, vilket inte alltid stämmer.
Tror det mest är det Cassius (och även jag) kan ha lite svårt för.

Som sagts tidigare, det har sålts miljoner motorer, så även om 10000 motorer har gått sönder är det en försvinnande liten del i helheten.
Sen är det ju alltid så att de som missgynnas skriker högst, det är ju sällan någon skriver in till Aftonbladet eller Teknikens Värld bara för att säga att deras TFSI är den bästa motor dom någonsin haft och att den aldrig har krånglat.

Som jag sagt förut; Låt folk bilda sin egen uppfattning istället för att pusha din personliga åsikt som en sanning.

Men, min käre Panda. Vi har väl bestämt haft den här diskussionen förr? 🙂

Hehe det har vi min gode vän, det har vi. Ni blir alltså väldigt upprörda när jag säger skitbil med massa fel och köp inte samt så skriver ja alla möjliga problem som dessa har. Ni önskar alltså att jag skriver bara vilka problem dessa bilar har men skippa*skitbil köp inte* Har ja fattat rätt? Min personliga åsikt det vet ja men varför ta det så himla hårt? det är bara en åsikt. Får jag inte dela med mig av hur ja känner och tycker om en specifik modell?^^

Jag tror vi börjar närma oss någonting här faktiskt! smile

Din personliga åsikt är din och ingen kan ta den ifrån dig.
Att jämställa den med sanning, det är lite här skon klämmer wink

Nåja, jag tror vi har avhandlat detta tillräckligt, förhoppningsvis är TS nöjd med sin BMW 😎

Ska vi ta en skål på det, Panda? 🍻 🤗

Haha absolut!🥂🤩 Uppskattar verkligen hur vänlig och förstående du är!
Har du hört förresten om vilken bil ts valde?
Vet bara att det skulle bli en bimmer.

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
9 augusti 2021
#40
panda666 skrev:
Cuefa skrev:
panda666 skrev:

Hehe det har vi min gode vän, det har vi. Ni blir alltså väldigt upprörda när jag säger skitbil med massa fel och köp inte samt så skriver ja alla möjliga problem som dessa har. Ni önskar alltså att jag skriver bara vilka problem dessa bilar har men skippa*skitbil köp inte* Har ja fattat rätt? Min personliga åsikt det vet ja men varför ta det så himla hårt? det är bara en åsikt. Får jag inte dela med mig av hur ja känner och tycker om en specifik modell?^^

Jag tror vi börjar närma oss någonting här faktiskt! smile

Din personliga åsikt är din och ingen kan ta den ifrån dig.
Att jämställa den med sanning, det är lite här skon klämmer wink

Nåja, jag tror vi har avhandlat detta tillräckligt, förhoppningsvis är TS nöjd med sin BMW 😎

Ska vi ta en skål på det, Panda? 🍻 🤗

Haha absolut!🥂🤩 Uppskattar verkligen hur vänlig och förstående du är!
Har du hört förresten om vilken bil ts valde?
Vet bara att det skulle bli en bimmer.

Jag tror vi har utkämpat våra strider här på forumet wink
Vi behöver nog fan ta en öl eller två IRL så småningom!

Nä, inte hört något från TS.
Vi får nog vänta och se, helt enkelt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök