3525
Sök

Kortare uppvärmningstid vid kallstart

4 Inlägg
23 oktober 2021
Trådstartare
#1
När nu vintern närmar sig med kyla, så funderar jag på hur man effektivast kan få upp värmen i motorn efter kallstart.

T.ex. så öppnar ju inte kylarens termostat för att släppa på kylarvätskan, för att förkorta uppvärmningstiden. Så motsvarande borde ju även gälla om man kör på med värme till kupén, även om det tar ett tag innan värmen börjar komma innan motorn fått upp värme.

Men vad av följande är egentligen effektivast, för att korta motorns uppvärmningstid;


1. Stänga av värmen och endast låta kupéfläkten blåsa kalluft

2. Stänga av kupéfläkten, så det inte blåser något alls

3. Stänga av AC/ECC

4. Aktivera recirkuleringsknappen, så klaffar stänger intag av uteluften


Samt är det någon som testat något av följande, och blir det någon märkbar skillnad?


/ Mikael

Fri fart för ett fritt folk!
14 134 Inlägg
24 oktober 2021
#2
1. ja det ger snabbare värme i motorn eftersom du inte förbrukar den värmen som du normalt sätt gjort för uppvärmning av kupen..  men resultatet kommer bli att bilen isar igen=dåligt

2.det är ju samma där har du full värme på men fläkten av så kyler den ju inte ur lika mycket värme som när fläkten är på full fart.

3.stäng ALDRIG av ac.   det kommer aldrig påverka hur snabbt motorn blir varm.  möjligen att den skulle öka belastnigen på motorn=mer värme men framför allt ska ac pumpen jobba så ofta det bara går.  dessutom får man mindre fukt i luften med ac på.

4. ja du håller ju mer värme kvar i kupen men som resultat så kommer du inte se något så det är dum ide..


det du därimot kan göra för att få värmen fortare är att upp i hög växel så motorn får massor av motstånd och sen försök bränna så mycket bränsle som möjligt då ökar värmen snabbare. 

mina bilar har skaplig värme redan efter 1.5km  då blåser det varmt och tempmätaren börjar gå upp.     om det tar väldigt lång tid och tempratur mätaren inte når normal tempratur så är det dags för ett termostat byte för då står den lite öppen.    väldigt vanligt fel till dålig tempratur.

om jag har minnet med så kopplar jag in motorvärmaren och kupevärmaren och har aldrig något problem generellt med tempraturen i bilen.    men du kanske mer tänker på att motorn ska nå normal tempratur än värmen i kupen?   för mig är värmen i kupen det viktigaste jag har aldrig jacka på mig när jag sätter mig i bilen även om det är -15   inga handskar eller mössa heller så man vill ju få upp värmen fortast möjligen.  för sin skull..  om motorn inte når full drift tempratur är skit samma.    på min polo har dom gjort den lättaste löstningen på det problemet..  ingen mätare i bilen så man har ingen aning om motorn är varm eller ej.   kupen värms av ett par glödstift som värmer vattnet som går in i värme paketet smile  som bonus värmer dom så klart motorn oxå på utgående ur värmepaketet.

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 597 Inlägg
24 oktober 2021
#3
mikaelmark skrev:
När nu vintern närmar sig med kyla, så funderar jag på hur man effektivast kan få upp värmen i motorn efter kallstart.

T.ex. så öppnar ju inte kylarens termostat för att släppa på kylarvätskan, för att förkorta uppvärmningstiden. Så motsvarande borde ju även gälla om man kör på med värme till kupén, även om det tar ett tag innan värmen börjar komma innan motorn fått upp värme.

Men vad av följande är egentligen effektivast, för att korta motorns uppvärmningstid;


1. Stänga av värmen och endast låta kupéfläkten blåsa kalluft

2. Stänga av kupéfläkten, så det inte blåser något alls

3. Stänga av AC/ECC

4. Aktivera recirkuleringsknappen, så klaffar stänger intag av uteluften


Samt är det någon som testat något av följande, och blir det någon märkbar skillnad?


/ Mikael

Om du inte har en pytteliten motor kommer du inte ens kunna påverka detta ens marginellt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

6 632 Inlägg
24 oktober 2021
#4
A/C startar inte när det är kallt ute, möjligen om du har en 80tals bil.

Även om du slår av klimatanläggningen så kortas inte motorns uppvärmningstid eftersom kylarvätska fortfarande går igenom värmepaketet. Möjligtvis att du sparar 0.0001 dl bränsle på att generatorn belastas mindre

Det som däremot funkar är att köra på så låga varv som möjligt så motorn belastas; tändningen blir då tidigare och förbränningstemperaturen blir högre.

Går även att sätta en wellpappskiva framför kylaren/kondensorn utom på Citröen, då det följer med en plastskiva från när bilen var ny - Att fästa på grillen under vintertid

De/Dem

Forummoderator
18 011 Inlägg
24 oktober 2021
#5
Vi har en liten Aygo. Där är det märkbart trögare för motorn när kompressorn jobbar. Den lilla bilen kan vara lite seg med värmen om det är några minusgrader. Enda lösningen jag har på den saken är att köra lite mer aggressivt på morgonen så blir den varm fortare... Samt att hålla en lägre växel en längre tid som exempel 4:an i 80 km/h någon kilometer. Sen ska man ju inte varva en kall motor så bilen mår ju sämre...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 011 Inlägg
24 oktober 2021
#6
xXSammy skrev:
A/C startar inte när det är kallt ute, möjligen om du har en 80tals bil.

Även om du slår av klimatanläggningen så kortas inte motorns uppvärmningstid eftersom kylarvätska fortfarande går igenom värmepaketet. Möjligtvis att du sparar 0.0001 dl bränsle på att generatorn belastas mindre

Det som däremot funkar är att köra på så låga varv som möjligt så motorn belastas; tändningen blir då tidigare och förbränningstemperaturen blir högre.

Går även att sätta en wellpappskiva framför kylaren/kondensorn utom på Citröen, då det följer med en plastskiva från när bilen var ny - Att fästa på grillen under vintertid

Hm, synd att jag bara kör landsväg med denna motoriserade skateboard.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök