Mossan1 skrev:
Se på sjutton, det verkar vara packning i grunden som ska beläggas med lite flytande packning.
På vänstra bilden ser du vevaxeln sticka ut utan kamdrevet monterat.
Med ett kilspår rakt upp.
Det som är runt den som ser lite ut som ett kullager är packboxen.
Nu innebär byte av sådan att kamremmen tas bort, så det blr du nog leja bort.
Lossa plastkåpan över kamremmen och glo runt lite.
Alternativt steg1 är ta bort all olja du ser. Rengör noga. Därefter bara åka som vanligt och se hur fort det återkommer, och kanske också se var början är. = läckan.
Lite oljesvett som bilden är inget problem alls EGENTLIGEN, men Bilprovningen har blivit nojig om sådant. Går naturligtvis att rengöra innan om den bara svettas lite och hålla färgen.
Blir det fläck på marken är det en annan femma och skall fixas.
Läcker den mer ymnigt och förefaller komma från bakom plastkåpan vid kamremmen kan olja komma på kamremmen. Lite olja får inte remmen att kugga över, men att åldras i förtid.
Mycket olja på remmen så kan den kugga också.