8 december 2021
Trådstartare
Jag har skaffat mig en Opel Vectra 2.2 direct bensinare 2008.
Jag köpte den med vetskpen om att den gick dåligt.
När man trycker på gasen på tomgång så händer inte så mycket. Den varvar upp till typ 2000-2700 varv som mest och den reagerar riktigt långsamt på gasen. Topphastigheten ligger på 40-50km/h
Vad kan felet vara?
Jag har felsökt med Icarsoft CR Pro men får inga felkoder.
Jag får däremot en skiftnyckel som lyser i displayen och enligt instruktionsboken så är det en störning i motor/växellådselektroniken.
Följande grejer har jag bytat: MAP-Sensor, högtryckspump, tändstift, tändkasett, bränsletrycksregulator.
Jag har även hällt i en flaska STP Injector cleaner, rengjort alla kontakter, rengjort vevhusventilationen, laddat batteriet, kollat alla säkringar, kollat kamkedjan, täppt till ett hål i avgassystemet, rengjort LMM och luftfilter.
Ibland när jag drar ur kontakten till bränsletrycksregulatorn så får jag bilen att vara ordentligt men då låter det som att den inte går helt rent... den pluddrar typ . Men som sagt fungerar det bara ibland .
Jag har även provat att koppla bort BTR, MAP och LMM samtidigt och då händer absolut inget men när jag samtidigt kopplar på datorn o felsöker och raderar koder som ej syns i motorn, dvs raderar fast det inte dyker upp några koder, så stannar motorn.
Om jag startar bilen och direkt trycker gasen i botten så får jag också upp den i varv men tyvärr är det kortvarigt... den går helt av sig själv ner till 2000-2700 varv och reagerar extremt segt på gasen.
Nu vet jag inte vad mer jag ska göra :-)
Har några få grejer kvar jag tänkt göra men tror inte alls på att det kommer hjälpa. Byta bränslefilter, motorolja, oljefilter.
Tar tacksamt emot tips o förslag.