3172
Sök

Trimning

5 Inlägg
8 januari 2022
Trådstartare
#1
Jag har en liten fundering kring en sak gällande trimning av motorer och byta ut vissa delar jag har en Volvo 240 som jag funderar på att byta ut många av delarna i motorn och tänkte då kolla om man vill ha mer Hk och Nm när det gäller kolvar, stakar och vevaxel ska man då ha korta stakar och låga kolvar med hög uppstigning på vevaxeln eller hur är det det där är det handlar om en b230f motor med m46 lådan ren 5:a vet ej typ av bakaxel men funderar på att försöka få tag på en 1031 bakaxel  alla tipps och förslag och hjälp är tacksamt mottaget


Diagnostekniker
2 724 Inlägg
8 januari 2022
#2
Vilken effektnivå är det du vill uppnå?

Sugtrim är dyrt, och i min mening är det mer värt att få tag i en FK motor att stoppa i.
Det är ett bättre utgångsprojekt.

Up the RA

Forummoderator
18 012 Inlägg
8 januari 2022
#3
B230K är tydligen riktigt fin och trimma med. Det är muppsprutet och kamaxel(?) på denna som behöver bytas ut. Köpte en 745:a som var modifierad så. Den gick löjligt bra. Det köpet var lite kul faktiskt. Säljaren sa att det sitter VX3/531 och Boschsprut i bilen så den är rätt pigg. Jag vet knappt än idag vad det betyder men satan vad den gick...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 januari 2022
#4
LillLusen skrev:
Jag har en liten fundering kring en sak gällande trimning av motorer och byta ut vissa delar jag har en Volvo 240 som jag funderar på att byta ut många av delarna i motorn och tänkte då kolla om man vill ha mer Hk och Nm när det gäller kolvar, stakar och vevaxel ska man då ha korta stakar och låga kolvar med hög uppstigning på vevaxeln eller hur är det det där är det handlar om en b230f motor med m46 lådan ren 5:a vet ej typ av bakaxel men funderar på att försöka få tag på en 1031 bakaxel  alla tipps och förslag och hjälp är tacksamt mottaget

Generellt vill man ha långa vevstakar och tillhörande kolv med kolvbulten högre upp för att få mer fördelaktikga vinklar.

Men det du skall titta på är helt klart ett turboaggregat. Det kanske kostar dig 5000kr att montera en turbo med intercooler och lite jox så det lirar skapligt. Du kan kanske hitta 50hk med en SST setup.

Väljer man att inte montera en turbo så räkna med 1000kr per Hk ungefär.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

5 Inlägg
8 januari 2022
Trådstartare
#5
Det är insprutning på min 240i


Forummoderator
10 576 Inlägg
9 januari 2022
#6
Och hjul och ratt och grejer.....

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök