19 januari 2022
Trådstartare
Tjena,
Har en halvdassig Volvo 142 -74 ståendes, som jag fick en idé att göra isbil av. Kommit fram till att en B20 inte är mycket att åka på isen med. Därför planerar jag ett motorbyte i bilen.
Eftersom jag aldrig gjort större motorbyte än att ta ur och sätta i samma motor förut, så vill jag hålla detta projekt på en görbar nivå utifrån min erfarenhet. Därför är min spontana tanke att försöka få i en B230FK/Ft motor, med t.ex M90 eller M47 bakom. Tänker att det borde gå utan enorma modifikationer (förstår givetvis att det inte är bolt on).
Hade varit ännu häftigare med någon Merca dieselmotor, men då de är så pass stora och tunga känns det som ett lite väl stort ”första trim projekt”.
Ser även ut att vara dåligt på internet med färdiga adapter prylar till dessa bilar?
Största problemet med dessa bilar känns som det är platsen, motorutrymmet är ju väldigt litet.
Har ni några tips inför detta projekt? Antingen med en b230 motor eller någon annan lämplig motor som går såpass att man kan ha lite roligt på isen?
Hoppas forumet visar sin bättre sida nu och inte fylla tråden med dryga kommentarer som det ofta blir i dessa trådar!
Mvh