Att återställa till enkelllåda är väl ingen jättegrej i sig, men hur mycket jobb, beror inte bara på vilken bilmodell det handlar om, utan också hur mycket som har modifierats från orginal, och HUR.
Ska allt ske på bilverkstad drar arbetstimmarna iväg ganska fort.
Kardanaxeln måste bytas för den är kortad med dubbla lådor.
Sen måste den ju Hreggas istället, och hur mycket som måste till där är otroligt svårt att sia om.
Speciellt när inte bilmodellen är nämnd.
Det är nog görbart som ett hemprojekt tillsammans med sin förälder/rar, syskon, polare osv, om man har tillgång till garage, verktyg osv. Saknar man det behövs nog en skaplig plånbok istället.
Vad DELARNA kommer kosta beror också på bilmodellen och hur man har modifierat. Volvogrejer 2,7, eller 9-serien finner man relativt enkelt och hyffsat billigt. Än.
En asiatisk pickup eller liknande har dyrare delar.
Vad REGISTRERINGEN och H-reg-detaljer i stort kostar, har jag inte en susning om och beror också på bilmodell.
Tanke:
Nu kan jag inte lagar och sådant i detalj men teoretiskt borde man ju kunna växla om sista lådan "bara" om väldigt mycket är modifierat. En Volvolåda (RWD) har utväxling 1:1 på 4e växeln, dvs rakt igenom. Men bäst och pålitligast är att ha orginal transmission så mycket som möjligt. (Nedväxlingslådan skall vara spärrad så den svårligen/omöjligen kan växlas om. Då "bara" är det INTE)
Naturligtvis skall annan hastighetspärr dit och omreg krävs även i sådant fall.
Senast redigerat av Mossan1 (29 januari 2022)