4151
Sök

Fråga om Audi TT MK1

12 Inlägg
29 januari 2022
Trådstartare
Tja, är jätte inne på att köpa en Audi tt (1999-2004). Har varit inställd på den ett tag nu och har sökt runt mycket information om den. Men jag har fortfarande inte hittat om det är en bra bil för oss körare som är korta. Jag är ganska så mycket kort (ca 162cm) och min sambo som också ska ha bilen är lite under 160cm. Eftersom MK1 är ganska så låg i sätet så är jag lite tveksam. Sambon kanske kan sitta på en kudde eller så för att komma upp hehe ;)

Men är det någon som vet nåt hur det är att sitta som kort person i en Audi tt MK1. Värt att provköra iallafall?

Tacksam för svar :)

* Voff voff *
10 588 Inlägg
29 januari 2022
Nu kan man ju inte tagga folk här på forumet, men jaka54 som är rätt aktiv här har ju en TT. Jag vet inte hur lång han är, men han borde nog kunna svara (och lär nog säkert få syn på tråden eftersom den handlar om TT). wink
Senast redigerat av Brådhis (29 januari 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 Inlägg
29 januari 2022
Trådstartare
Brådhis skrev:
Nu kan man ju inte tagga folk här på forumet, men jaka54 som är rätt aktiv här har ju en TT. Jag vet inte hur lång han är, men han borde nog kunna svara (och lär nog säkert få syn på tråden eftersom den handlar om TT. ;)

Va bra!  Får hålla utkik efter svar från honom ;)

7 439 Inlägg
30 januari 2022
Bäst är väl att prova själv.
Köpte själv inte Lotus Europa eller Mazda Miata efter (försök till) provsittning!

12 Inlägg
30 januari 2022
Trådstartare
torsen skrev:
Bäst är väl att prova själv.
Köpte själv inte Lotus Europa eller Mazda Miata efter (försök till) provsittning!

Ja det är väl bäst att provköra själv faktiskt. Får göra det snart innan jag är för inställd på att köpa en ;D

6 060 Inlägg
30 januari 2022
Är inte första generation TT i princip en Golf IV med annorlunda utsida? Skulle tro att man sitter ungefär som i en sådan.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
30 januari 2022
Utmarks-Loke skrev:
Är inte första generation TT i princip en Golf IV med annorlunda utsida? Skulle tro att man sitter ungefär som i en sådan.

Helt klart betydligt lägre sittställning och lägre tak i en TT. Beetle och Golf IV däremot är jämförbara.

12 Inlägg
30 januari 2022
Trådstartare
Brådhis skrev:
Utmarks-Loke skrev:

Helt klart betydligt lägre sittställning och lägre tak i en TT. Beetle och Golf IV däremot är jämförbara.

Ja den första generationen av tt är ju väldig låg i sätena som jag har förstått. Vet dock flera i min längd som kör en Beetle, så om man har tur så sitter man bra i en tt trots sin längd XD

Forummoderator
18 003 Inlägg
30 januari 2022
Du får prova som sagt. Se om det står någon i din närhet på någon bilfirma. De hade lite tveksamma vägegenskaper och återkallades för uppdaterad bakvagn och en spoiler på bakluckan så inte bilen flyger av vägen. Leta efter en sådan. Fick låna en sådan en gång av en handlare jag känner för bilen jag köpte skulle servas innan jag fick den. Kom ihåg att man satt väldigt lågt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
30 januari 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Du får prova som sagt. Se om det står någon i din närhet på någon bilfirma. De hade lite tveksamma vägegenskaper och återkallades för uppdaterad bakvagn och en spoiler på bakluckan så inte bilen flyger av vägen. Leta efter en sådan. Fick låna en sådan en gång av en handlare jag känner för bilen jag köpte skulle servas innan jag fick den. Kom ihåg att man satt väldigt lågt.

Får leta reda på en att provköra som sagt. Ja en spoiler där back är ju ett måste på dom bilarna

Forummoderator
18 003 Inlägg
30 januari 2022
Gevin-pettersson skrev:
Hybrid_ skrev:

Får leta reda på en att provköra som sagt. Ja en spoiler där back är ju ett måste på dom bilarna

Gör så. Vill du ha en så köp en. De ska vara rätt pålitliga. Antar att du känner till frisör-stämpeln på den? big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
30 januari 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Gevin-pettersson skrev:
Hybrid_ skrev:

Gör så. Vill du ha en så köp en. De ska vara rätt pålitliga. Antar att du känner till frisör-stämpeln på den? :D

Haha ja det gör jag. Men när man är 165 cm lång så har man redan många stämplar på sig, så bilen är nog ingen fara ;D

Forummoderator
18 003 Inlägg
30 januari 2022
Gevin-pettersson skrev:
Hybrid_ skrev:
Gevin-pettersson skrev:

Gör så. Vill du ha en så köp en. De ska vara rätt pålitliga. Antar att du känner till frisör-stämpeln på den? big_smile

Haha ja det gör jag. Men när man är 165 cm lång så har man redan många stämplar på sig, så bilen är nog ingen fara ;D

Haha! Gott!
Inte sugen på Mazda Miata/MX-5?

12 Inlägg
30 januari 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Gevin-pettersson skrev:
Hybrid_ skrev:

Gör så. Vill du ha en så köp en. De ska vara rätt pålitliga. Antar att du känner till frisör-stämpeln på den? :D

Haha! Gott!
Inte sugen på Mazda Miata/MX-5?

Har kollat på den med faktiskt och har haft den i åtanke länge. Var lite mer inne på TTn pågrund av interiorn, tyckte den var väldig charmig och snygg. Men är lite inne på att provköra en Mazda Miata med

Forummoderator
18 003 Inlägg
30 januari 2022
Jag hade en Chrysler Sebring cab -04 för några år sedan. Trevlig kälke. Ta en koll!

12 Inlägg
30 januari 2022
Trådstartare
Hybrid_ skrev:
Jag hade en Chrysler Sebring cab -04 för några år sedan. Trevlig kälke. Ta en koll!

Får kika på en sån, tack för tipset! :)

* Voff voff *
10 588 Inlägg
30 januari 2022
Hybrid_ skrev:

Inget illa menat, men att (iaf körmässigt) jämföra en TT / Miata med en Sebring är väl att ta i en smula...? big_smile

Alerta sportiga bilar mot en soffgrupp utan tak...? wink

Sök